Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

De teloorgang van Campagnolo

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 14 sep 2015 15:30

Gastheerg schreef:maar Italianen kijken doorgaans nauwelijks over de stadgrens laat staan dat zaken als visie op de toekomst daar een grote rol spelen.
Eigenlijk min of meer gelijk aan het Italiaanse eten.

Italianen zijn met eten ook behoorlijk conservatief. Als het niet zo smaakt/gemaakt is als de Nona dan is het het net niet.

Blijf je dus zo star vasthouden aan de in het verleden verworven faam, dan wordt je op den duur voorbij gestreefd door bedrijven die wel innovatief zijn.
Je kunt tegelijk innvovatief zijn en toch de historie niet opgeven/verlochenen zij het met mate en afwegingen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 sep 2015 15:53

De vergelijking met eten wint Italie met 2 vingers in de neus. De Japanse keuken mag nog niet in de schaduw staan van de italiaanse. Hooguit Thailand of Indonesie met hun extreem diverse, smaakvolle keuken.
Das offtopic zeker? ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27532
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 sep 2015 15:56

Het was niet mijn bedoeling hier een Shimano vs. Campa discussie van te maken nee...

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 14 sep 2015 15:59

Niet offtopic want er bestaat niet zoiets als de Italiaanse keuken en datzelfde fenomeen is oorzaak van de teloorgang van Campa.

Al meermaals gehad dat ik met Italianen in een andere streek zat te eten dan waar ze zelf wonen en dan kennen ze de helft van de menukaart niet. Eigenlijk bestaat er ook niet zoiets als Italiaans eten. Er zijn zo enorme diversiteiten tussen streken en steden. En ze houden daar ook lekker aan vast.
Italianen gaan vooral in eigen land op vakantie. Ze eten vooral hun eigen gerechten. Geven baantjes aan de buurman of de zoon van de buurman. Spreken nauwelijks vreemde talen.
Dat wordt allemaal langzaam wel iets beter maar het tempo is laag en een bedrijf als Campagnolo zit nog veel teveel in de stand van de lokale wijnboer.

Wil je mee (liever nog in de kopgroep) in de globalisering van de hele racefietsmarkt zal je over je eigen horizon moeten kijken.

Tot slot: ik kan wel een paar Italiaanse gerechten neerzetten die de gemiddelde Nederlander echt niet weg krijgt :mrgreen: Kaas met maden van Sardinie :shock: Ingewanden, cotechino etc.

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 14 sep 2015 16:14

[quote="Gastheerg"
Tot slot: ik kan wel een paar Italiaanse gerechten neerzetten die de gemiddelde Nederlander echt niet weg krijgt :mrgreen: Kaas met maden van Sardinie :shock: Ingewanden, cotechino etc.[/quote]

:| Doe mij toch maar een Chorusgroep..
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 sep 2015 17:38

Die valt ook zwaar op de maag als je niet lang genoeg kauwt hoor ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 14 sep 2015 17:53

Ik zie het niet zo zwart voor Campa, ik denk dat ze nog altijd prachtige profucten maken tov de concurrentie daarbij denken wij noord europeanen heel anders op bepaalde gebieden, bijvoorbeeld in brede keuze qua groepen....

Zelf zie ik ook wel in dat Campa 'iets' moet doen, maar om alle principes over boord te gooien lijkt me niet slim, een bepaalde identiteit moet je blijven behouden.
YFood !!!

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 14 sep 2015 20:32

Teloorgang? Geen idee ik heb geen glazenbol en kan niet in de toekomst kijken.
Voorlopig weer super tevreden over de perfect schakelende SR 2015 groep op mijn fiets, en het uiterlijk I love it!

Op mijn Colnago hoort naar mijn mening zo'n prachtige Italiaanse groep.

Overigens op mijn Allez zit een Force groep, en die werkt ook Pico Bello, en bij slijtage en vervanging van onderdelen hou ik aardig wat euries in mijn zakken t.o.v. Campa.

Maar zolang er echte liefhebbers blijven bestaan.........blijft Campa dit waarschijnlijk ook wel, hoewel ze inderdaad als ze niet oppassen wel een hele kleine speler op de markt worden.

Bij de Italiaanse fietsenmerken zie de omslag ook wel, Campa is daar zeker niet meer de standaard!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 sep 2015 20:55

Als je de internetfora mag geloven zijn er nog ruim voldoende Campafans over. Ik denk niet dat de kracht van Campagnolo ligt bij het aanbieden van veel voor weinig. Het moet beter en mooier zijn dan Shimano en bij voorkeur made in Italy. Dan zijn er genoeg mensen die best wat meer willen betalen. Bij de topgroepen lukt dat nog vrij aardig.
In het midden segment had je in 2010 Veloce Ultra Shift vs 105 5600. Je moest toen compleet geschift zijn om de Shimano groep te prefereren. Daarna is de Veloce groep alleen maar minder geworden en 105 tweemaal heel erg verbeterd. Je moet nu tenminste prettig gestoord zijn om voor Campa te kiezen.

Nu heeft Centaur zijn bestaansrecht verloren, moet Veloce met Tiagra concurreren maar kost veel meer en Athena loopt ook al ver achter Ultegra aan. Ik denk dat er eerst eens een frisse wind door her middensegment moet waaien zodat de liefhebber met een kleiner budget niet in de handen van Shimano gejaagd wordt.
Campagnolo Ultra Dork

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 14 sep 2015 21:29

Ik was een enorme Campa fan, want dat was in de jaren '80 de enige derailleur die ik niet kapot kreeg. Ergens rond 2000-2005 ben ik afgehaakt. In Italia geen spare parts te krijgen. In Francia geen spare parts te krijgen. In Paesi Bassi nauwelijks onderdelen te verkrijgen. *Had ik al verteld dat ik Italië fan ben?*.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27532
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 sep 2015 21:31

Internetfora zijn niet representatief voor de gemiddelde fietser. Op de fora vind je vooral de liefhebbers. En die blijven toch wel gek op Campa, wat ze ook doen...

Met alleen liefhebbers als klant kun je geen gezond bedrijf runnen.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 14 sep 2015 21:44

havana schreef:I
Met alleen liefhebbers als klant kun je geen gezond bedrijf runnen.
En daar zou wel eens een belangrijk deel van het probleem kunnen zitten.
Afspraken met retailers...........Campa staat niet goed bekend
Aantal afzetpunten.........matig
Beschikbaarheid tegen een goede prijs..........nog matiger
Als ze daar wat aan zouden doen, dan zou ook de gemiddelde consument wat makkelijker Campa kopen, denk ik.

Maarre.....mechanisch maken ze nog steeds prachtige en goede topgroepen vind ik (de instapgroepen zijn inderdaad voorbijgestreefd door de concurrentie).
Wielen zijn en blijven top.
Afbeelding

Plaats reactie