Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

De teloorgang van Campagnolo

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 sep 2015 11:58

Hier op 't forum ben ik wel eens (ten onrechte) weggezet als anti-Campa. Het tegendeel is namelijk waar, ik vind Campa namelijk gewoon een gaaf merk en ik heb er niks tegen. Des te triester vind ik het om te moeten constateren dat het merk stukje bij beetje z'n glorie verliest. Ik ben zelfs bang dat we over pak 'm beet 10-20 jaar helemaal niks meer van onze Italiaanse vrienden zullen horen.

Als ik kijk naar hoe Campa z'n business runt dan kan ik daar alleen maar vraagtekens bij zetten. Neem nu de schijfremmen. OK, ik ben er geen fan van maar als je zakelijk denkt dan moet je die dingen anno 2015 gewoon verkopen want 50% van de nieuwe fietsen wordt ermee uitgerust. In een oud interview uit 2013 (!!) zei de CEO van Campa al dat ze ontwikkeld zouden worden, maar voor alsnog is er niks op de markt.

Ook de elektrische boot hadden ze aanvankelijk gemist. Als ze dan na 2 jaar eindelijk met iets op te markt komen dan zit het vol met ontwerpfouten (extra oplaadgat, brakke lader die na 2 revisies nog altijd kapot gaat) tegen soms idiote prijzen.

Nee, in plaats daarvan heeft men weer een extra groep toegevoegd aan het gamma. Dat gamma was al overvol, ga de consument nu maar eens uitleggen wat het verschil is tussen Athena en Chorus. Met een groep of 4 zou je toch de hele markt moeten kunnen bedienen, terwijl je de kosten veel lager kunt houden. Niet onbelangrijk want die Italianen zijn veel minder efficiënt georganiseerd dan een megabedrijf als Shimano. Zelfde geldt voor de Fulcrum Racing Quattro, een product dat helemaal niks toevoegt aan de lijn (overigens uitstekende) wielen. In plaats daarvan was het m.i. beter geweest de uitstekende losse naven eens te updaten in termen van het aantal spaakgaten (20/24).

De laatste jaren zien we het ene na het andere kledingmerk uit de grond gestampt zien worden (Isadore, Torm, etc). Al die merken verdienen goed geld. En wat deed Campa? Die stopte met het verkopen van kleding. Vreemd, want het was fraai spul en op kleding zit veel marge. Nog een, wat mij betreft onbegrijpelijke keuze.

Ten vierde: hoe Campa met z'n leveranciers omgaat is ronduit belachelijk. Ik ken toevallig een paar mensen die FM, importeur of webshop runnen en die hebben er geen goed woord voor over. Er worden beloftes te maakt die niet waargemaakt worden, onderdelen zijn niet te krijgen of het duurt maanden. Zelf heb ik hier ook mee te maken gehad, Bora's waar ik 8 maanden op moest wachten en op de reservespaken wacht ik nog steeds. Ik ken zelfs één FM die om die reden besloten heeft helemaal geen Campa meer te verkopen.

Hoe probeert Campa geld te verdienen? Door bladboutjes van 65 euro per setje te verkopen en kettingponsen van 90 euro. Op die manier jaag je je klanten weg, zo simpel is dat.

Ook in het profpeloton is de aftakeling goed te zien. Nog slechts een handvol ploegen rijdt met Campa. Dat zal ongetwijfeld met Campa's dalende marketingbudgetten te maken hebben. Slim? Nee, want als de profs er niet op rijden dan verkoop je niet zoveel is nu wel duidelijk.

Samengevat, ik snap niets van de keuzes die ze maken en stukje bij beetje krijg ik het gevoel dat dit prachtige, ronduit mythische merk met dito historie naar de kloten geholpen wordt.
Laatst gewijzigd door havana op 14 sep 2015 18:48, 2 keer totaal gewijzigd.

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 14 sep 2015 12:20

Mooie analyse Havana. Ik ben het overigens met je eens.

Zelf heb ik nog nooit met Campa gereden, maar als je op de frontpage van je website met een kurkentrekker staat te adverteren dan kun je je idd afvragen of je nog wel goed bezig bent (waar ze overigens 171 euro voor durven te vragen)...Beetje hetzelfde als Oxxio die klanten trekt door ze een iPad te 'geven'.

Mijn perceptie van Campagnolo is (net als Bianchi) dat ze te weinig investeren in R&D waardoor ze ontwikkelingen vooral alleen maar kunnen volgen, maar zelf niet meer innoveren. Bianchi met de tijdritfiets is wat mij betreft daar ook een voorbeeld van. Ze teren op de merknaam die ze door de jaren heen ontwikkeld hebben, maar zullen op de lange termijn uitsterven omdat ze gewoon te weinig vernieuwend zijn. Mensen zijn nu misschien nog bereid om te betalen voor het merk Campagnolo, maar dat blijft denk ik niet zo.

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 14 sep 2015 12:25

De prijs van bladboutjes is door een nieuw ontwerp (intern) schroefdraad al aanzienlijk gedaald. Wat mij stoort is de prijs van spare parts. En dan voornamelijk de niet reguliere: een achterkooi (metaal) iets van 4 tientjes, een achterderrie schroef (waar de kabel ingaat) 3/4 tientjes en als klap op de vuurpijl een carbon hendel (shifter) iets van 200 euri.

Vroeger was Campa innovatief en door 'emotie gedragen' anno 2015 is het meer volgen en nadoen.

Edit: Campa heeft wel één voordeel. Als ik iets van Campa te koop heb, ben ik het in zes seconden kwijt, tegen een goede prijs. Vooral in het oudere segment is Campa aanzienlijk populairder dan Shimo met als gevolg een aanzienlijk hogere verkoopprijs.
Previous name Jansen01

jandb
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 21 okt 2014 15:35
Locatie: Westland

jandb 14 sep 2015 12:35

jansen2.0 schreef:
Edit: Campa heeft wel één voordeel. Als ik iets van Campa te koop heb, ben ik het in zes seconden kwijt, tegen een goede prijs. Vooral in het oudere segment is Campa aanzienlijk populairder dan Shimo met als gevolg een aanzienlijk hogere verkoopprijs.
Dat zal wel te maken hebben met het te weinig beschikbaar zijn van onderdelen en de nostalgie liefhebbers onder ons die een retro aan het fixen zijn.
Wat voor fiets je ook hebt, Je moet altijd blijven trappen.

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 14 sep 2015 12:42

@ jandb: dat is zeker zo, dat neemt niet weg dat regulier Campa-spul bij mij ook zo weg is.
Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 771
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 14 sep 2015 13:17

Zelf rij ik ruim 23 jaar met Campa. Op zich snijdt je verhaal hout en heb ik ook het gevoel dat het bergafwaarts gaat met Campa. Ze sponseren minder ploegen en ze zijn wel heel erg duur geworden.
SRAM is er overigens ook als speler op de markt bij gekomen en dat zal ook wel een z'n invloed hebben.
Nu is het wel zo dat ze in hun bestaansgeschiedenis mindere periodes hebben gehad waar ze altijd weer uit gekomen zijn. Verhaal gaat nog altijd dat Shimano Campa op de been heeft gehouden.
Toch zijn er ook wel wat argumenten te noemen die voor hun pleiten.
Campa heeft haar mechanische groepen (nog) niet laten versloffen en die nog verder door ontwikkeld. Niet iedereen zal immers elektronisch willen. Zelf ben ik huiverig voor de kwetsbaarheid van een elektronisch systeem en het toch zonder stroom vallen.
Hun wielen zijn gewoon erg goed. Zonda's en Eurus wielen, daar hoor je niet veel slechte dingen over.
Zo hoef ik ook nog geen schijfremmen. Ik heb wel eens de indruk dat de redactie van Fiets de schijfrem wel erg op een voetstuk zet. Dat ze daar nog niet in meegaan vind ik dus niet erg. Neemt overigens niet weg dat ze in de toekomst wel zullen moeten.
Verder vind ik Campa gewoon mooi. Ik hoop dan ook dat je geen gelijk krijgt in je stelling dat we over 10-20 jaar niets meer van Campa horen.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 14 sep 2015 13:57

In 1970/71 kreeg ik als 13 jarig jeugdwielrennertje een Campagnolo poster van Willem Eindhoven (in Den Haag een begrip). Ik kwam daar met m’n vader die toen de fietsenwinkel van m’n opa runde. Eindhoven was oa importeur van Campagnolo.
Op de poster Merckx, Clay Regazzoni (auto coureur), Angel Nieto (motorcoureur).
Campa maakte in die jaren ook lichtmetalen velgen voor de racerij.
De poster hing aan m’n deur van m’n slaapkamer en ik keek daar op uit als ik in bed lag. Ik hield altijd een spleetje tussen de gordijnen zodat er wat licht op de poster viel.
Het zullen die kwetsbare (puberteit) jaren geweest zijn die mij een permante blinde liefde voor Campagnolo hebben bezorgd.

De historie is ongeëvenaard maar nieuwe hoofdstukken zullen schaars worden als ze niet echt stevig ingrijpen. Ik ben dol op Italië en Italiaans spul, maar Italianen kijken doorgaans nauwelijks over de stadgrens laat staan dat zaken als visie op de toekomst daar een grote rol spelen.

Overigens is het chronisch gebrek aan innovatie niet iets van de laatste jaren. Eigenlijk is de Record C groep het laatste grote kunstje. De delta remmen even buiten beschouwing. Wel innovatief maar werden niet/slecht geadopteerd. Zelf met die remmen gewoon 100e cols afgereden maar veel profs moesten ze niet.
De Record C groep was ook nog eens weergaloos duurzaam. Op een Bianchi X4 heb ik 100.000km met die groep gereden en balhoofd en trapas zijn er nooit uit geweest!. Alleen remblokje en bladen vervangen!

Maar alles wat ze daarna zijn gaan doen was heel defensief. Wel goed, soms mooi, maar nagenoeg altijd als reactie op……………. In goede wielertermen: aanklampen!
Campa is een traditioneel Italiaans bedrijf dat weldra op een punt komt dat ze een echte keuze moeten maken:
Of ze gaan de niche markt in waar retro/vintage/gentlemen de boventoon voert OF ze gooien de stuurpen echt om en zetten een modern management neer. Liefst een paar Finnen om maar eens iets te noemen.

Ik gok er een beetje op dat ik zelf nog een jaar of 15 sportief kan fietsen. Die tijd ga ik wel met Campa uitzitten. Blijf het dus gewoon kopen want ik vind het mooi (of in geval shifters het minst lelijk) het werkt altijd en heeft me nooit in de steek gelaten.

Ik koop ook wel eens wat aandeeltjes. Van Campa zou ik dat nooit doen. Zelfs niet vanuit het sentiment van die geweldig poster…………..Bij Campa zullen ze immers heel wat meer moeten doen dan de gordijnen op een kiertje zetten. Anders zal er geen toekomst zijn.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 sep 2015 14:02

Voor een Campafan heb je een erg reële kijk op zaken GastheerG.... Zal de leeftijd zijn zeker ;)

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 14 sep 2015 14:05

Campa is helaas een beetje exemplarisch voor de Italiaanse economie. Prachtige spullen maken, maar vergeten dat ze niet op een geisoleerd eiland wonen, maar op een wereldbol met scherpe concurrentie. Dus slechte service en/of op je lauweren rusten is dodelijk, vraag maar eens aan de Engelse maakindustrie (Sturmey Archer, anybody??). Kijk ook eens naar het hoge % van de omzet dat bedrijven als Shimano in R&D steken. En daar komt nog bij dat Italie/Campa gegijzeld worden door kortzichtige vakbonden die niet willen dat delen van de productie verplaatst worden naar Tjechië of andere landen met lagere loonkosten. Ik lees net deze week dat Campa met direct mount remmen komt. Twee/drie jaar na de concurrentie. Come on, hoeveel werk is het om die dingen te ontwikkelen?? Jammer, jammer, ik zie het zo, net als Havana, helaas slecht aflopen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37641
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 sep 2015 14:34

@gg: finnen in het management: topplan!!! De dadendrang van Nokia om vooruit te kijken en van telefoon-marktleider naar smartphone te gaan is legendarisch..... ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 sep 2015 14:38

Om over Polar nog maar te zwijgen...

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 14 sep 2015 15:19

Fins management is geen garantie. Zeker niet als ze met Amerikanen gaan vrijen zoals bij Nokia. Maar het Finse model en het idee er achter is wel een stuk verfrissender dan het Italiaanse stads denken.

@havana: je kan fan van iets zijn en toch realistisch en kritisch. Mijn vrouw is zo'n fan van mij :mrgreen:

Plaats reactie