Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Het grote pedalen topic

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 mei 2016 09:20

Meneer Shimano is dan ook een Japanner ;)

Maar Kees heeft op de keper beschouwd wel een punt; er wordt zeer slordig omgegaan met de diverse benamingen.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 29 mei 2016 23:39

Keezx schreef: Op elke fiets zitten pedalen, zonder is het niet mogelijk te fietsen.
Nou was dat maar waar. Je wilt niet weten hoeveel fietsen trappers hebben, of pendalen.
Veni. Vidi. Fietsie.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 mei 2016 23:51

De topicstarter had het er over dattie tot nu toe zonder pedalen had gefietst, hij had alleen met trappers gefietst.
Volledig begrip van deze aanduidingen moet nog komen.
Pendaalrijders zitten daar tussenin.
Bredalp schreef:
Ik heb niet het gereedschap om de pedalen te wisselen. En ik weet verder ook niet hoe dat moet. Is er misschien iemand in Breda die mij zou willen helpen mijn trappers er af te halen en de pedalen erop te zetten? Zodat ik mee kan kijken en het zelf ook kan.

Nog nooit met pedalen gereden, vandaar. Maar dat was al wel duidelijk denk ik. Maar goed....

.
Laatst gewijzigd door Keezx op 29 mei 2016 23:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 29 mei 2016 23:55

van Dale:

Afbeelding

Afbeelding

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 04 jun 2016 22:52

Is het nu miere- of mierenneuker?

Lol


--


Eerste rondje gedaan met de klikpedalen. Gaat op zich prima, alleen vraag me af als ik schrik of uit mijn evenwicht raak ik dan ook los kan komen in een reflex. Ach ja, we zullen zien.

Fietst inderdaad stukken beter dan klikloze doordouwers, ;-).

senior
Forum-lid
Berichten: 2211
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 05 jun 2016 09:46

Miere. Meerdere mieren tegelijk gaat niet (eentje is al zo moeilijk) :lol:

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 27 jun 2016 08:34

Dit is een quote uit het 'vandaag nog gefietst topic'. Om dat verder niet te bevuilen wil ik hier graag verder.

Bredalp schreef:
Keezx schreef:
Bredalp schreef:
Edit

Sorry hoor...

Maar die plaatjes kan je natuurlijk ook schuin zetten. En dan dat de tenen een beetje naar buiten wijzen en de hak dus richting crank gaat.

Is dat misschien wat je bedoelt Keesx?


Heel erg bedankt hoor, al is het reeds bij voorbaat, :winkthumb: .
Ja, ik bedoelde de hoek van de voet met de langsrichting, dat heeft veel invloed op de knie.
Gewoon wat expirimenteren totdat het beter wordt.
Ja... Ok... Haha, dat dacht ik al na 2nd thoughts, :winkthumb: .

Knie wordt iets minder pijnlijk, maar heb dat bandje 'goed' aangepakt. Paar dagen even rustig aan doen denk ik. Hoop dat de plaatjes schuiven dit in het vervolg voorkomen.

Nogmaals bedankt Keesx.


Hmm.... Dat afstellen is nog best tricky. Zet ik ze te schuin, komen de schoenen tegen de crank. Eigenlijk kan ik maar een klein beetje schuin afstellen hierdoor. En gaat dat het verschil maken? Geen idee.

Zag een youtube filmpje, over shoe fitting, en plaatjes afstellen. En dan zakt mijn zelfvertrouwen helemaal naar een dieptepunt. Hoe moet ik nu weten, zonder enkele ervaring of kennis, maar inmiddels wel met een pijnlijke knie, hoe ik die dingen goed moet afstellen?

Ik zag dat ook je balhoofd van je voet precies boven de pedaal moet zetten etc....

Hoop dat mijn FM me kan helpen hiermee.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 27 jun 2016 08:52

Ik weet niet of je FM hier het juiste adres voor is;

Er zijn ook wel adresjes die meer in de hoek van fysiotherapie / sportbegeleiding zitten, die ook bike fitting aanbieden

Voor afstelling ivm fysieke klachten zou ik eerder bij zoiets aankloppen

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 27 jun 2016 10:22

Bredalp schreef:
Hmm.... Dat afstellen is nog best tricky. Zet ik ze te schuin, komen de schoenen tegen de crank. Eigenlijk kan ik maar een klein beetje schuin afstellen hierdoor. En gaat dat het verschil maken? Geen idee.

Zag een youtube filmpje, over shoe fitting, en plaatjes afstellen. En dan zakt mijn zelfvertrouwen helemaal naar een dieptepunt. Hoe moet ik nu weten, zonder enkele ervaring of kennis, maar inmiddels wel met een pijnlijke knie, hoe ik die dingen goed moet afstellen?

Ik zag dat ook je balhoofd van je voet precies boven de pedaal moet zetten etc....

Hoop dat mijn FM me kan helpen hiermee.
Ik zou die FM maar even laten wat hij is, namelijk een fietsenmaker en geen bewegingswetenschapper of zoiets.
Ik heb hier wel een (niet onderbouwde) mening over:
Ieder mens heeft een voorkeursstand voor zijn voeten die je kan zien bij het lopen.
Sommigen lopen als Donald Duck en sommigen met de punten naar binnen.
Neem deze stand over op de fiets en de kans op klachten is minimaal.....
In ieder geval is het een bruikbaar uitgangspunt, finetunen moet altijd met dit soort dingen.
De positie van de knie boven het pedaal staat hier los van, ik zou daar een heel verhaal over kunnen houden maar daar wacht ik nog even mee.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 27 jun 2016 10:29

Keezx schreef:
Bredalp schreef:
Hmm.... Dat afstellen is nog best tricky. Zet ik ze te schuin, komen de schoenen tegen de crank. Eigenlijk kan ik maar een klein beetje schuin afstellen hierdoor. En gaat dat het verschil maken? Geen idee.

Zag een youtube filmpje, over shoe fitting, en plaatjes afstellen. En dan zakt mijn zelfvertrouwen helemaal naar een dieptepunt. Hoe moet ik nu weten, zonder enkele ervaring of kennis, maar inmiddels wel met een pijnlijke knie, hoe ik die dingen goed moet afstellen?

Ik zag dat ook je balhoofd van je voet precies boven de pedaal moet zetten etc....

Hoop dat mijn FM me kan helpen hiermee.
Ik zou die FM maar even laten wat hij is, namelijk een fietsenmaker en geen bewegingswetenschapper of zoiets.
Ik heb hier wel een (niet onderbouwde) mening over:
Ieder mens heeft een voorkeursstand voor zijn voeten die je kan zien bij het lopen.
Sommigen lopen als Donald Duck en sommigen met de punten naar binnen.
Neem deze stand over op de fiets en de kans op klachten is minimaal.....
In ieder geval is het een bruikbaar uitgangspunt, finetunen moet altijd met dit soort dingen.
Sommigen fietsen ook als Donald Duck (stadsfiets), jammer voor hen dat de schoenplaatjes niet onder de hakken passen....

:lol:
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

tommasini
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 mei 2004 22:57

tommasini 27 jun 2016 13:19

Bredalp schreef: Hmm.... Dat afstellen is nog best tricky. Zet ik ze te schuin, komen de schoenen tegen de crank. Eigenlijk kan ik maar een klein beetje schuin afstellen hierdoor. En gaat dat het verschil maken? Geen idee.

Zag een youtube filmpje, over shoe fitting, en plaatjes afstellen. En dan zakt mijn zelfvertrouwen helemaal naar een dieptepunt. Hoe moet ik nu weten, zonder enkele ervaring of kennis, maar inmiddels wel met een pijnlijke knie, hoe ik die dingen goed moet afstellen?

Ik zag dat ook je balhoofd van je voet precies boven de pedaal moet zetten etc....

Hoop dat mijn FM me kan helpen hiermee.
Ik had in het verleden ook wel eens problemen met het afstellen van de schoenplaatjes.
Toen heb ik deze tool gekocht: https://www.bike-components.de/de/Ergon ... ol-p20657/ . Dit heb ik gebruikt als uitgangspunt en van daaruit de fijnafstelling gedaan.
Inclusief verzenden kost het ca. 30 euro, maar als het kapotte knieen kan voorkomen, vind ik het het geld meer dan waard.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 27 jun 2016 16:11

Dat ding kan nuttig zijn, maar het heeft geen filosofie t.a.v. de positie om knieklachten te bestrijden of te voorkomen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie