Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Het grote pedalen topic

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 24 mei 2016 11:21

Lcsmet schreef: In-/uitklikken gaat heel natuurlijk, moet je geen cursus voor volgen hoor, gewoon in het begin even gecontroleerd uitklikken in de garage terwijl je je vasthoudt aan de muur.
Je moet er wel even aan wennen. Vooral bij verkeerslichten en oversteekplaatsen waar je even moet wachten op auto's in het begin.
Als je een kruispunt nadert waarbij je waarschijnlijk een voet aan de grond moet zetten zal je daar dus in het begin even over moeten nadenken. Ik heb wel eens iemand vanuit stilstand zien omvallen en dat was geen zachte klapper.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 24 mei 2016 13:10

Bredalp schreef:Binnenkort schoenen halen. Dus de pedaaltjes gaan er op. Nu heb ik begrepen dat je een soort montagepasta erop moet doen. De vraag is welke kan ik dan het best pakken?

In principe zou ik daar nog wel uit kunnen komen met google en het forum hoor, maar heb nog een vraag en dat is wellicht wat ongewoon.


Ik heb niet het gereedschap om de pedalen te wisselen. En ik weet verder ook niet hoe dat moet. Is er misschien iemand in Breda die mij zou willen helpen mijn trappers er af te halen en de pedalen erop te zetten? Zodat ik mee kan kijken en het zelf ook kan.


En dan even kan uitleggen hoe je het best kan in- en uitklikken. En het afstellen ed.

Gewoon voor de veiligheid, en dat ik het niet eerst verkeerd aanleer uit mezelf. (Als dat mogelijk is)

Nog nooit met pedalen gereden, vandaar. Maar dat was al wel duidelijk denk ik. Maar goed....

Ik hoop dat er iemand bereidt is even te helpen.



Ps. Zal binnen een week of 4 maximaal zijn.
Schoenplaatjes is inbusmaat 4 (de meest voorkomende) en pedalen is steeksleutel maat 15. Die zou iedereen toch in huis moeten hebben?

Montagepasta is verstandig maar vooral aan te raden als je veel in de regen of offroad rijdt. Bij de racefiets hebben mijn schoenplaatjes nog nooit vastgezeten iig. Een tube Shimano montage pasta (80g en +/- €7,-) zou wel een paar jaar mee moeten gaan voor de hele fiets.

@Keezx waarom geen pasta op schroefdraad? Die witte van Shimano (zonder stukjes erin zoals bij de carbon pasta) is daar toch juist voor bedoelt? Alle filmpjes die ik op YT zie met monteren van brackets tot stuurpennen gebruiken altijd montagepasta op het schroefdraad.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 mei 2016 14:39

Pasta (met vaste deeltjes erin) is bedoeld voor klempassingen.
Voor schroefdraad moet je vet of was gebruiken, tegen vastcorroderen dus.
Dit geheel los van alle mededelingen op Youtube.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 24 mei 2016 14:59

Ik zie niet in waarom je b.v. geen Shimano Anti Seize zou kunnen gebruiken. Daar is het juist voor bedoeld.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 mei 2016 15:03

In Shimano Anti Seize zitten dan ook geen deeltjes.

Die zitten alleen in carbon pasta.

Wit Shimanovet is gewoon keramisch vet. Dat is dan weer de opvolger van kopervet.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 24 mei 2016 15:30

Ik reageerde meer expliciet op het volgende:
Keezx schreef:Voor schroefdraad moet je vet of was gebruiken, tegen vastcorroderen dus.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 24 mei 2016 15:33

Lcsmet schreef:
Bredalp schreef:Binnenkort schoenen halen. Dus de pedaaltjes gaan er op. ..................

Ps. Zal binnen een week of 4 maximaal zijn.
Op 11 februari al een vraag stellen over pedalen en op 23 mei posten dat je er binnen 4 weken gaat halen.
kan bijna niet meer misgaan :)

Al je andere vragen: Gewoon een inbussleutel of platte sleutel (afhankelijk van je pedalen), een tube montagepasta en 2 minuutjes werk om pedalen te monteren.
In-/uitklikken gaat heel natuurlijk, moet je geen cursus voor volgen hoor, gewoon in het begin even gecontroleerd uitklikken in de garage terwijl je je vasthoudt aan de muur.

[urlhttps://www.youtube.com/watch?v=G41dlW1ru4c]Hier kan je alvast een montage video[/url] van Futurumshop vinden.
Succes.

Haha! De cash flow zat niet mee, :lol: .

Thanks voor de tips, en de rest uiteraard ook.

:winkthumb:

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 mei 2016 00:27

Zorro schreef:Ik zie niet in waarom je b.v. geen Shimano Anti Seize zou kunnen gebruiken. Daar is het juist voor bedoeld.
Dat is dan ook geen pasta....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 27 mei 2016 01:31

Dan zou ik deze tube moeten hebben he?

https://www.mantel.com/shimano-montagep ... 4jc3RhcnQx

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 27 mei 2016 06:00

Die kan je prima gebruiken.
Ik gebruik nooit vet voor schoenplaatjes.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 27 mei 2016 08:45

Ja, maar de heer Mantel maakt daar ten onrechte pasta van.
Zo komt verwarring in de wereld, lui die een potje maken van de juiste benaming.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 27 mei 2016 09:00

Volgens mij noemt ook de Nederlandse mijnheer Shimano het goedje montagepasta.

Plaats reactie