Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Markt voor mini-compact?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 04 sep 2015 15:50

peter1981 schreef:....Ieder z`n ding natuurlijk maar als je nooit wilt pijn lijden op een fiets moet je gaan dammen ofzo dat doet als het goed is nooit pijn of je dam stenen moeten als splinters geven.....
ehm,...... Niet iedereen is een jonge vent met een stel afgterainde bovenbenen. Er zijn ook mindere goden op de wereld. Iets ouder, vrouwelijk of gewoon wat minder getraind. Maar die mindere goden willen wel de Ventoux op fietsen. En 34/25 is dan simpelweg te zwaar. Een 30/25 biedt dan uitkomst en dan is het voor die mindere goden nog steeds zwoegen en pijnlijden.
Live fast; die young. mijn blog

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 04 sep 2015 16:02

Ik ben ook echt geen talent ofzo maar nogmaals ze hebben me wel geleerd dat je niet geheel ongetraind z`n bergen op gaat rijden
En als je dat wel doet prima maar zoals gezegd dan kan je ook een mtb crank steken of idd een triple ofzo
Want als je toch nooit gaat fietsen en alleen maar eens af en toe z`n helse bergen op wilt gaan hoef je ook geen dura ace te rijden en kan je dus prima met Tiagra triple gaan rijden
Dan kan je altijd nog rijden met 30/32
Daarbij als je toch nooit fietst doet het lichtste en kleinste verzet net zo goed pijn en dan moet je niet jammeren maar had je vaker moeten fietsen voordat je eraan begon

Denk gewoon dat z`n zogenoemde mini compact de grootste onzin is en dat het bedacht wordt door mensen die veel geld willen verdienen
Er zijn al 100 verschillende opties die al jaren prima zijn
Laatst gewijzigd door peter1981 op 04 sep 2015 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 sep 2015 16:04

@Peter, heb je überhaupt de argumentatie van buzz gelezen? Gezien je bericht blijkbaar niet...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 04 sep 2015 16:12

rob74 schreef:ehm,...... Niet iedereen is een jonge vent met een stel afgterainde bovenbenen. Er zijn ook mindere goden op de wereld. Iets ouder, vrouwelijk of gewoon wat minder getraind. Maar die mindere goden willen wel de Ventoux op fietsen. En 34/25 is dan simpelweg te zwaar. Een 30/25 biedt dan uitkomst en dan is het voor die mindere goden nog steeds zwoegen en pijnlijden.
Hier zo eentje van het type "bij gebrek aan talent is het hard werken geblazen"... Vrouw van in de 40 en niet gezegend met een grote motor. Maar in de bergen fietsen vind ik erg leuk en er staan al aardig wat Alpen- Dolomieten- en Pyreneeen-toppen op mijn palmares. 30-25 vind ik al zwaar zat en om nog een tandje over te hebben vind ik het prettig om een 27 te steken achter. Ik heb nu nog Ultegra 6700 triple op mijn fiets. Ik ben al tijden aan het kijken voor een nieuwe, maar ik baal gewoon enorm dat er geen triples meer zijn op dat niveau. Ik heb geen zin in een gatenkaascassette met een 11 er op die ik nooit van zijn leven zal gebruiken. Eerlijk gezegd vond ik de Ultegra 6500 9-speed triple nog fijner, omdat ik daar een 42 middenblad had. Het buitenblad bleef vrijwel onaangeroerd.... Volgens mij zou ik daarom met een 42/30 mini-compact aardig uit de voeten kunnen :P

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 04 sep 2015 16:13

O en @peter, ik rijd al zo'n 7-8 jaar 6000 kilometer per jaar, maar dat zal dan wel ongetraind zijn in jouw ogen....

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 04 sep 2015 16:19

Of je wilt geen pijn lijden met een 34/28 cassette op je 11speed heb je echt geen idioot grote gatenkaas en kom je overal prima weg met die kilometers lijkt me
Zoals eerder gezegt wen je aan een verzet en of je nu met 30/32 een berg op rijd of met 34/28 een berg op rijd beide doet pijn en is afzien als de berg erna is
Dus gewoon even vermannen en accepteren dat fietsen nu eenmaal beetje afzien is

En zoals ik al nu voor de 5e keer ofzo zeg ik denk gewoon dat z`n mini compact een oplossing is voor de zakken te vullen van de marketing mannen en producenten want er zijn pas 100 oplossingen
Enige wat ik nog wel zou willen zien is een cassette wat bijvoorbeeld 14/32 ofzo is

Ga er dus ook niet meer op reageren want dat heb ik pas 5x ofzo gedaan sommige lezen wat ze willen lezen maar je moet wel even het vollledige verhaal lezen
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 04 sep 2015 16:27

mooi!
Peter gaat niet meer reageren. Kunnen we weer gewoon verder discusieren
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 sep 2015 16:35

peter1981 schreef:"buzz
@eBike-adepten: Het gaat in dit topic niet over het ‘zo licht mogelijk willen trappen’. [/q


Dan mis ik blijkbaar wat :?
Je koopt volgens mij z`n klein verzet omdat je niet wilt trainen dus te weinig kracht hebt en daardoor dus zo licht mogelijk wilt trappen en daardoor toch nog een berg op komt
Ik denk dat je wat mist.
Deze oplossing (al dan niet nuttig, al dan niet voor jou of iemand anders of voor niemand, al dan niet een marketing ding).. Is qua verzetten niks lichter dan de huidige oplossingen. Dat is althans wat Buzz steeds voorrekend.

Tuurlijk zijn er mensen die met een 11 speed 12-28 cassette geen probleem met de sprongen hebben. En er zijn mensen die liever een tripple rijden dan m drinken. En er zijn mensen die een ATB crank steken om uit de voeten te kunnen. En er zijn mensen die wisselen een cassette (zoals ik zelf) en evt een voorblad, als ze naar de bergen gaan.
Dat neemt allemaal niet weg dat deze minicompact een oplossing is die ook gebruikt kan worden als je je in de argumenten van Buzz kunt vinden. (Niet sleutelen, stapjes van 1 tandje op je cassette, etc.).

Wel of niet willen trainen staat daar dan los van lijkt mij.

En ook op een 34-32 verzet kan je pijn lijden en met hf 180 een berg op - zelfs met een 1000 a 1100 hm per uur. Dat lijkt me niet ongetrained, en niet zomaar gedaan. Maargoed, dan komt vast weer een discussie dat je wel zeker niet met 85 a 90 omwentellingen per minuut een berg op hoort te fietsen ofzo....
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 04 sep 2015 16:36

peter1981 schreef:sommige lezen wat ze willen lezen maar je moet wel even het vollledige verhaal lezen
Vooral dit is een leuke opmerking... :)

En als je met een 34/28 toch overal boven moet kunnen komen, waarom zit je dan wel te wachten op een 14-32 cassette?

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 04 sep 2015 16:48

ever schreef:
peter1981 schreef:sommige lezen wat ze willen lezen maar je moet wel even het vollledige verhaal lezen
Vooral dit is een leuke opmerking... :)

En als je met een 34/28 toch overal boven moet kunnen komen, waarom zit je dan wel te wachten op een 14-32 cassette?
Juist dat ja dat willen lezen en dan maar 1/4 lezen of het begrijpen van is een probleem dat kan ook
anyway ik doelde op jou kilometers moet je met 34/28 overal boven moeten kunnen komen
Ik doe het met 36/28 in de bergen en in de heuvels 36/25
Maar voor die gene die niet met grote stappen wil rijdenen het nodig heeft is een 14/32 cassette een leuke oplossingen
Want denk als je 34/32 bergop nodig heb dat je op het vlakke echt geen 13 of 11 nodig hebt.
Al dan niet met een MTB crank voor als ze voorbij willen worden gelopen want dan kan het verzet natuurlijk echt klein worden

En ja ik zou niet meer reageren maar vond het nog wel waard
En tsja iedereen mag een eigen mening hebben geloof ik en mijn mening is dat je met een oplossing als een mini compact het wereldje van verzetten en keuzes nog lastiger gaat maken en die gene wat het allemaal niet zo snapt helemaal niet meer weet wat die moet kiezen
Derhalve is MIJN mening dat dit volledig onzin is omdat er dus al 100 verschillende oplossingen zijn die prima zijn ( toch al de 10e keer ofzo dat ik dit typ :roll: )
Laatst gewijzigd door peter1981 op 04 sep 2015 16:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 04 sep 2015 16:52

Mijn fiets is in bestelling. En het kleinste verzet is 34/28.

Voor de bergen kan ik daar nog een 32 van maken. Maar als ik flink ga trainen, kan ik dan later bv mont ventoux gaan rijden, inclusief heel erg af zien?

Want dat af zien vind ik niet erg, maar ben wel een beetje bang dat het gewoon niet gaat, dat ik af moet stappen.

Is dat risico er met een 34-28?

Of moet dat wel te doen zijn voor bijna iedereen? (Ben 41 jaar, altijd gesport, nu paar jaar niks gedaan)


Of kan je hier niks over zeggen, dat scheelt echt per persoon?

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 04 sep 2015 17:00

@Peter1981: Je doet nou net of ik een splinternieuw, vederlicht pielverzetje introduceer. Daar is helemaal geen sprake van, en nogmaals, daar gaat dit topic bovendien niet over. Voor alle duidelijkheid wordt zelfs aangegeven dat het lichtste verzet van de betreffende mini-compact overeenkomt met een 34x29 van een standaard-compact, waarmee al jarenlang hele — goed getrainde (!) — volksstammen de heuvels/bergen opzoeken. Bij jou in Zuid-Limburg rijd ikzelf trouwens meestal op de 42x23 omhoog, o.a. op muurtjes als de Keutenberg, Doodeman en de Eyserbosweg. Da's nog net toegestaan, hoop ik? ;)

Overigens ben ik maar een simpele (werkloze) software-ontwikkelaar, hoor. En heb totaal geen connecties met welk fietsbedrijf dan ook.

Plaats reactie