Hmm, onbekend merk voor mij. Ze hebben in ieder geval mini-compacts met een verschil van zowel 16 als 18 (!) tanden op de plank liggen, namelijk... [48-30], [46-30], [46-28], [44-28] en [44-26]. Klinkt goed. Als dat ook een beetje fatsoenlijk schakelt, zou met name de [46-28] in combinatie met een [11-23] cassette ideaal voor mij zijn. De zwaarste versnelling 46x11T komt dan overeen met de 50x12T van een standaard-compact, en de lichtste versnelling 28x23T komt overeen met de 34x28T. Met een dergelijke setup zou ik dan geen voorbladen en/of cassettes hoeven te wisselen voor een uitstapje vanuit de polder naar het hooggebergte en vice versa. Maar eens 'n nachtje over slapen...tommasini schreef:Sugino XD Dolomiti:
http://www.radplan-delta.de/antriebe/antriebe.html
(naar beneden scrollen)
Markt voor mini-compact?
Vraagje... stel je zou een Hollowgram pakken en hierop een MTB spider monteren (met originele as, voor de racefiets dus). Krijg je dan niet het probleem dat het binnenblad tegen het frame aanloopt?
Dan zal je eerst moeten weten wat je favoriete cadans is, en je vervolgens moeten afvragen hoe vaak en hoe dringend je de bijbehorende snelheid van de 50x12T wilt rijden.IWC schreef:vraag nog aan buzz
hoe vaak en hoe dringend heb je een overbrenging à la 50 x12 nodig ?
Om enig idee te geven, zijn dit de snelheden bij de 50x12T t/m 50x14T met een cadans van 95 rpm...
- 50x12: ±50 km/u
- 50x13: ±46 km/u
- 50x14: ±43 km/u
- 50x15: ±40 km/u
@Buzz
Je kan natuurijk ook het desgewenst tandwiel laten maken voor je compactcrankstel. Dan ben gelijk klaar.
In Brabant zit een hobby techneut die die dit op een professionele manier doet.
Je kan natuurijk ook het desgewenst tandwiel laten maken voor je compactcrankstel. Dan ben gelijk klaar.
In Brabant zit een hobby techneut die die dit op een professionele manier doet.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Hoe ga je <38 tandjes op 110 bcd krijgen dan? Dat past niet. De oplossing van Havana had ik ook al eens bedacht. Ik verwacht dat dit gewoon gaat werken. Is niet de goedkoopste oplossing alleen...
Edit: dit schreef ik eerder in dit topic:
Edit: dit schreef ik eerder in dit topic:
53x11 op 2 september schreef:(...), voor kun je, als je een cannondale hollowgram crankstel plaatst (in combi met een MTB spider) volgens mij zelfs een racecrankstel gebruiken (geen grote toename Q factor). Ik vraag me wel af of de ketting dan niet alsnog tegen de vork gaat lopen vanwege de geringe hoogte van het kleine voorblad.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12658
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als de kettinglijn gelijk is zal dit gewoon gaan.
Maar je zult niet makkelijk een blad vinden dat groter is dan 42t (en op de spider past)
Maar je zult niet makkelijk een blad vinden dat groter is dan 42t (en op de spider past)
Nee, het is niet mijn bedoeling om een dergelijk crankstel zelf te (laten) bouwen. Het ging mij er juist om dat het standaard op de markt zou moeten zijn. En daarbij vroeg ik me dus hardop af of er voldoende animo in de racefietswereld voor zou zijn.body schreef:@Buzz
Je kan natuurijk ook het desgewenst tandwiel laten maken voor je compactcrankstel. Dan ben je gelijk klaar.
In Brabant zit een hobby techneut die die dit op een professionele manier doet.
ja, is bekend.buzz schreef:Dan zal je eerst moeten weten wat je favoriete cadans is, en je vervolgens moeten afvragen hoe vaak en hoe dringend je de bijbehorende snelheid van de 50x12T wilt rijden.IWC schreef:vraag nog aan buzz
hoe vaak en hoe dringend heb je een overbrenging à la 50 x12 nodig ?
Om enig idee te geven, zijn dit de snelheden bij de 50x12T t/m 50x14T met een cadans van 95 rpm...
- 50x12: ±50 km/u
- 50x13: ±46 km/u
- 50x14: ±43 km/u
- 50x15: ±40 km/u
ik weet dat ik, als wielertoerist, zelden of eigenlijk nooit behoefte heb aan een 12 (x 50)
en jij ?
44t TA Alizé en buiten de Benelux zelfs 46t. (130mm bcd)wasbeer2006 schreef:Als de kettinglijn gelijk is zal dit gewoon gaan.
Maar je zult niet makkelijk een blad vinden dat groter is dan 42t (en op de spider past)
Met de Zephyr serie heb je vergelijkbare keuze.(110mm bcd)
Dat zijn bladen met schakelhulpen/stijghulpen etc. voor de middenpositie.
Een heel ander probleem is, dat je, in elk geval met Shimano voorderailleurs, deze niet laag genoeg kunt monteren om een 42t voorblad feilloos te schakelen. De kooi stuit nl. op de liggende achtervork. Zitbuizen met vaste derailleur-nokken zijn wat dit betreft uit den boze. De maatvoering van oudere Campa derailleurs maakt ook nog montage van een 40t buitenblad mogelijk en die kun je ook met Shimano schakelen. Ik vind mini-compact wel een heel geschikte naam!
Lijkt me toch niet echt een probleemwasbeer2006 schreef:Als de kettinglijn gelijk is zal dit gewoon gaan.
Maar je zult niet makkelijk een blad vinden dat groter is dan 42t (en op de spider past)
http://www.bike24.de/1.php?content=8;pr ... 0%5D=14743
T/m 46t
Wat bedoel je trouwens met "als de kettinglijn gelijk is"
[aanvulling]
Ik heb inmiddels ook even zitten spelen met de Ritzelrechner. De combi 46/28 en 11-23 heeft t.o.v. 50/39 met 11-23 toch twee nadelen.
- minder verzetten in de range waarin ik veel rijd op het vlakke (25-33 km/uur)
- meer schakelen vooraan
Dan ben ik ouder dan jij! Was vroeger niet bepaald onbekend (ik heb nog een paar pedaalsleutels van ze die al zo'n 40 jaar oud zijn)buzz schreef:Hmm, onbekend merk voor mij. Ze hebben in ieder geval mini-compacts met een verschil van zowel 16 als 18 (!) tanden op de plank liggen, namelijk... [48-30], [46-30], [46-28], [44-28] en [44-26]. Klinkt goed. Als dat ook een beetje fatsoenlijk schakelt, zou met name de [46-28] in combinatie met een [11-23] cassette ideaal voor mij zijn. De zwaarste versnelling 46x11T komt dan overeen met de 50x12T van een standaard-compact, en de lichtste versnelling 28x23T komt overeen met de 34x28T. Met een dergelijke setup zou ik dan geen voorbladen en/of cassettes hoeven te wisselen voor een uitstapje vanuit de polder naar het hooggebergte en vice versa. Maar eens 'n nachtje over slapen...tommasini schreef:Sugino XD Dolomiti:
http://www.radplan-delta.de/antriebe/antriebe.html
(naar beneden scrollen)