Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Markt voor mini-compact?

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2326
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 01 sep 2015 18:01

Wel graag met een compact willen rijden, maar liever niet (meer) met een gatenkaas-cassette? Lees dan verder... ;)

Het luidkeels verkondigen van de grote producenten dat een triple overbodig is, omdat je met een compact eenzelfde bereik kunt realiseren, lijkt nogal discutabel. Met name indien het gepaard gaat met een gatenkaas-cassette. Immers, vanwege dergelijke cassettes ontbreken toch altijd enkele efficiënte (tussenliggende) versnellingen, waardoor de nodige energie — onnodig (!) — verspild zal worden.

Wanneer je regelmatig naar de heuvels/bergen trekt (of er woont), is het telkens wisselen van voorbladen en cassettes bovendien niet echt aantrekkelijk. Met name niet als je vaak op het laatste moment pas besluit — mede afhankelijk van het weer — om wel/niet af te reizen.

Wat mij betreft mogen grote jongens als Shimano, Campagnolo en Sram weleens een soort mini-compact op de markt brengen, waardoor de gatenkaas-cassettes voor de ‘gemiddelde’ racefietser niet meer noodzakelijk zijn, en je altijd met kleine stappen kunt op- en afschakelen. Denk dan bijvoorbeeld aan een 42-26T crankset met een bijpassende 10-22T minicassette (zie Ritzelrechner). Let wel, deze setup is zowel in de polder als in het hooggebergte prima bruikbaar!

Klimmen
Vergelijk de mini-setup maar eens met de (in bergachtige omgevingen) populaire compact 50-34T plus een 12-29T cassette (zie Ritzelrechner). De lichtste versnelling van de mini-compact (26x22) komt nagenoeg overeen met die van de standaard compact (34x29). En de zwaarste versnelling van de mini-compact (42x10) is zelfs ietsje zwaarder dan die van de standaard compact (50x12). Terwijl je met de mini-setup toch altijd met kleine stappen kunt op- en afschakelen. Zie de betreffende afstanden (in meters) per trapomwenteling...

Afbeelding

In de polder
Met dezelfde setup (!) zal in de polder — in principe — alles op het 42T-buitenblad gereden kunnen worden, met achteraan de keuze uit 9 aaneensluitende tandwielen: 10 t/m 18T. Met bijvoorbeeld een cadans van 90rpm rijd je dan met de 42x18 t/m 42x10 tussen de 26 en 48km/u...

Afbeelding

Conclusie
Met een mini-compact is het wisselen van de voorbladen/cassette-setup niet (per se) meer noodzakelijk. Geen onnodige energieverspilling meer, gewoon altijd en overal het juiste verzet voorhanden, zowel in de polder als in het (hoog)gebergte. Van mij mag zo'n mini-compact wel op de markt gedropt worden. Zou er veel vraag naar zijn? Zal me niks verbazen. ;)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 sep 2015 18:54

Ik vind het eigenlijk niet eens zo'n gek idee. Die "10" als kleinste voorblad is dan wel een voorwaarde denk ik. Volgens mij moet dan de ketting een te scherpe hoek maken en gaat er dan veel energie verloren.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 01 sep 2015 19:10

53x11 schreef: Die "10" als kleinste voorblad is dan wel een voorwaarde denk ik.
Kleinste kransje/tandwiel achter ;) :lol:
53x11 schreef:
Volgens mij moet dan de ketting een te scherpe hoek maken en gaat er dan veel energie verloren.
In welke situatie doel je op met 'dan' 53X11?

Ik zat wat weken geleden net zoals Buzz aan een andere cassette samenstelling te denken.

Even wat dingen uitzoeken en dan post ik de details. Komt veel overeen met Buzz zijn idee.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

termi748
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 16 jan 2014 08:54

termi748 01 sep 2015 19:22

Heb weleens ergens gelezen dat een "10" een te kleine radius heeft waardoor de ketting niet goed loopt.

Dan nog het feit dat iedereen je voor gek verklaart als je met een compact rijd, dat zal met een mini-compact wel niet beter worden.

Ben de enige die in ons groepje compact rijd, en dat is telkens weer reden tot opmerkingen, wat mij overgins niet boeit.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 sep 2015 19:35

En in ieder geval heb je ook weer een kleinere body nodig en dus kleinere lagers die sneller slijten. Of je zou een 10t kransje en lockring ineen a la UG moeten gebruiken maar dan schuift je hele cassette één positie op dus moet er ook een bijpassend crankstel worden ontwikkeld en krijg je een slechtere Q-factor of 26/12 rijden moet je al gaan vermijden.

Hoe kleiner de tandwielen zijn, hoe sneller ze slijten.

Het grootste nadeel is natuurlijk dat het de noodzaak verminderd een extra set wielen te kopen, één voor het vlakke en een set klimwielen zodat je niet steeds van cassette moet wisselen. De grote fabrikanten zien dit dus niet zitten ;) .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 sep 2015 20:03

termi748 schreef:Heb weleens ergens gelezen dat een "10" een te kleine radius heeft waardoor de ketting niet goed loopt.

Dan nog het feit dat iedereen je voor gek verklaart als je met een compact rijd, dat zal met een mini-compact wel niet beter worden.

Ben de enige die in ons groepje compact rijd, en dat is telkens weer reden tot opmerkingen, wat mij overgins niet boeit.
euh, ja, dat bedoelde ik dus. Een oplossing zou kunnen zijn om de schakels van de ketting korter te maken, zodat de hoek die de schakels onderling maken kleiner wordt. Dan moeten dus ook kransjes en tandwielen aangepast worden. Dat een "10" niet op een standaard body past, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Nog wel wat haken en ogen dus..
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 01 sep 2015 20:44

Weet je wat een mooie uitvinding zou zijn? Als je een gewoon dubbel en een (mini-)compact zou kunnen combineren op één crank... iets met drie bladen voor of zo ... :twisted: ;)

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5889
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 01 sep 2015 20:50

Los van de technische mogelijkheden en de aanpassingen die wellicht noodzakelijk zijn om het te realiseren. Het lijkt me wel een nuttige ' innovatie' . Ik zou er waarschijnlijk zeker voor kiezen als een dergelijke crank en cassette op de markt zou komen.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 01 sep 2015 21:22

afrit13 schreef:Weet je wat een mooie uitvinding zou zijn? Als je een gewoon dubbel en een (mini-)compact zou kunnen combineren op één crank... iets met drie bladen voor of zo ... :twisted: ;)

+100 punten

Als ik mijn niet vergis noemen ze dat een triple, toch. :roll:
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 01 sep 2015 21:25

Hahaha ik zie een markt. Compact revival ;-)
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 01 sep 2015 21:47

En dan te bedenken dat er mensen zijn die di2 een nutteloze fiets innovatie vinden :mrgreen: :P
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 sep 2015 21:50

beezer schreef:
Als ik mijn niet vergis noemen ze dat een triple, toch. :roll:
Dat is dan wel weer een erg ouderwetse benaming. Ik zou gaan voor "mini compact plus".
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie