Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Markt voor mini-compact?

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 22 jan 2016 16:50

havana schreef:Ik heb inmiddels ook even zitten spelen met de Ritzelrechner. De combi 46/28 en 11-23 heeft t.o.v. 50/39 met 11-23 toch twee nadelen.

- minder verzetten in de range waarin ik veel rijd op het vlakke (25-33 km/uur)
- meer schakelen vooraan
Is niet relevant. Rijden met een snelheid (ver) beneden de 30 km/u is immers niet toegestaan volgens de rules! Dacht ik. ;)

Bedenk trouwens dat je bij jouw standaard-combi 3 ‘overlappende’ versnellingen hebt — hetgeen overigens best handig kan zijn — zoals hieronder te zien is bij de snelheden met een cadans van bijvoorbeeld 90 rpm...
Afbeelding

Daarentegen is er bij de mini-combi geen overlap van (bruikbare) versnellingen, waardoor je feitelijk meer versnellingen hebt, zoals te zien is bij de vergelijking van de standaard [50-39] versus de mini's [46-28] en [44-28]. Dit zijn de snelheden met een cadans van 90 rpm...
Afbeelding

Wellicht is de [44-28] iets aantrekkelijker dan de [46-28] voor jouw vlakke ritten.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 22 jan 2016 17:01

IWC schreef:
buzz schreef:
IWC schreef:vraag nog aan buzz

hoe vaak en hoe dringend heb je een overbrenging à la 50 x12 nodig ?
Dan zal je eerst moeten weten wat je favoriete cadans is, en je vervolgens moeten afvragen hoe vaak en hoe dringend je de bijbehorende snelheid van de 50x12T wilt rijden. ;)

Om enig idee te geven, zijn dit de snelheden bij de 50x12T t/m 50x14T met een cadans van 95 rpm...
  • 50x12: ±50 km/u
  • 50x13: ±46 km/u
  • 50x14: ±43 km/u
  • 50x15: ±40 km/u
ja, is bekend.
ik weet dat ik, als wielertoerist, zelden of eigenlijk nooit behoefte heb aan een 12 (x 50)

en jij ?
De zware versnellingen (in combinatie met veel tegenwind) gebruik ik in de polder met name om klimtrainingen te simuleren.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 22 jan 2016 17:17

Sommigen zullen het weten, maar velen niet: Sugino XD is constructief 100% identiek aan Stronglight Impact. Het naamplaatje verschilt en Stronglight Impact en Impact Triple is er niet in zwart. Stronglight is wegens een eigenaardige Benelux importeur in Nederland en België moeilijk verkrijgbaar. Behalve bij M-gineering.nl. (ook voor de Token-trapassen). In Frankrijk bij http://www.xxcycle.fr/pedaliers-route,fr.php .
Spa Cycles verkoopt kale XD-cranks zonder merknaam voor 20 pound per stuk.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 jan 2016 19:47

havana schreef:
Wat bedoel je trouwens met "als de kettinglijn gelijk is"
Bij MTB worden tegenwoordig divers achterbrugbreedtes gebruikt, boost bv.
Omdat de cassette dan meer naar buiten staat is de spider van het crankstel dan anders, deze staat dan ook meer naar buiten. bij de meeste nieuwe mtb crankstellen staat dit wel aangegeven.

Bij de huidige c,dale fsi,s zit ook een andere spider.
Ik verwacht ook dat het gewoon gaat en de ta tot 46 is dan ook mooi!

Gebruikersavatar
fred404
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 25 jul 2010 11:07
Locatie: Oldenzaal

Gebruikersavatar fred404 22 jan 2016 20:11

senior schreef:
buzz schreef:
tommasini schreef:Sugino XD Dolomiti:

Hmm, onbekend merk voor mij.

Dan ben ik ouder dan jij! Was vroeger niet bepaald onbekend (ik heb nog een paar pedaalsleutels van ze die al zo'n 40 jaar oud zijn)
;) Klopt, toen ik in 1980 begon met wielrennen was een Sugino crankstel vrij normaal. Zag er een beetje uit als en uitwisselbaar met Campagnolo. Die van mij had 171mm cranks!

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 30 jan 2016 15:20

Beetje op de gok een sram x5 42/28 gekocht om het compact crankstel van mijn vrouw mee te vervangen. Werkt uitstekend, voorderailleur kan laag genoeg en schakelt prima icm met de sram Red groep.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 jan 2016 19:27

DvanW schreef:Beetje op de gok een sram x5 42/28 gekocht om het compact crankstel van mijn vrouw mee te vervangen. Werkt uitstekend, voorderailleur kan laag genoeg en schakelt prima icm met de sram Red groep.
Klimmerr had er zijn twijfels bij, waarom eigenlijk klimmer?
is de chainstay bij een racer hoger dan een mtb? zodat de derrie de chainstay eerder zou raken?

Is de aslengte van de x5 gelijk aan de red? de mtb crankstellen zijn over het algemeen breder.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 31 jan 2016 19:50

Ik ben blij om te horen dat het in dit geval werkt. Mijn twijfels komen uit de praktijk: Kettinglijn van X5 is 5mm groter dan van Red (of Shimano groep ). Soms teveel van het goede voor dubbele voorderailleur. Ketting loopt rechtuit op een van buitenste kransjes. Op buitenblad het tweede grootste kransje rijden gaat niet (ketting springt naar het derde) of met haperingen. De chainstay is bij een racer lager dan bij mtb. Beter gezegd: het bracket zit bij een mtb 3-5 cm hoger. (hangt ook nog af van de wielmaat) Daardoor kan de derailleur bij de racer ook lager (mits de zitbuis meewerkt). Shimano derailleurs zijn in het nadeel. Campa en kennelijk ook SRAM derailleurs zijn anders, lees korter, gevormd. Ik heb zelf sinds 1999 uitsluitend met een 44-29t crankstel gereden en dat was dan ook de laagst mogelijke stand bij Shimano materiaal. 42t schakelde wel, maar ook wel erover heen. De aslengte zal wellicht hetzelfde zijn, gegeven de breedte van het bracket, maar de mtb crankstellen zijn anders gevormd (dished o.i.d.) om de bredere kettinglijn te bereiken.

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 01 feb 2016 08:49

Het was ook best even pielen en dit is wel het kleinst mogelijk, derailleur raakt achterbrug net niet en afstand tot buitenblad kan net. In eerste instantie gemonteerd met beide spacers voor BB, ivm 68 mm BB ipv 73, aan de linkerzijde maar bleek toen ook normaal te kunnen.
Kettinglijn is minder mooi dan met red crankstel maar kan zonder problemen alle versnellingen schakelen. Uitersten zijn zoals gebruikelijk beter te vermijden.


Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 feb 2016 14:02

Bedankt voor je verhaal en de foto! :D

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 mar 2016 17:36

De fabrikanten hebben geluisterd:
Afbeelding

Dankzij de hele gravel hype komen er in ieder geval van FSA crankstellen waarop in ieder geval nog een 30 past.

Daarnaast komt Praxis met een 32 blad dat op een standaard 110 mm crank zou moeten passen, maar dat verhaal is zo warrig op geschreven dat ik niet snap hoe het passend gekregen is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie