Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Markt voor mini-compact?

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 20 jan 2016 20:54

tommasini schreef:Sugino XD Dolomiti:

http://www.radplan-delta.de/antriebe/antriebe.html

(naar beneden scrollen)
Hmm, onbekend merk voor mij. Ze hebben in ieder geval mini-compacts met een verschil van zowel 16 als 18 (!) tanden op de plank liggen, namelijk... [48-30], [46-30], [46-28], [44-28] en [44-26]. Klinkt goed. Als dat ook een beetje fatsoenlijk schakelt, zou met name de [46-28] in combinatie met een [11-23] cassette ideaal voor mij zijn. De zwaarste versnelling 46x11T komt dan overeen met de 50x12T van een standaard-compact, en de lichtste versnelling 28x23T komt overeen met de 34x28T. Met een dergelijke setup zou ik dan geen voorbladen en/of cassettes hoeven te wisselen voor een uitstapje vanuit de polder naar het hooggebergte en vice versa. Maar eens 'n nachtje over slapen... ;)

Afbeelding

IWC
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 26 jul 2013 14:00

IWC 21 jan 2016 08:08

vraag nog aan buzz

hoe vaak en hoe dringend heb je een overbrenging à la 50 x12 nodig ?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 jan 2016 09:04

Vraagje... stel je zou een Hollowgram pakken en hierop een MTB spider monteren (met originele as, voor de racefiets dus). Krijg je dan niet het probleem dat het binnenblad tegen het frame aanloopt?

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 21 jan 2016 15:29

IWC schreef:vraag nog aan buzz

hoe vaak en hoe dringend heb je een overbrenging à la 50 x12 nodig ?
Dan zal je eerst moeten weten wat je favoriete cadans is, en je vervolgens moeten afvragen hoe vaak en hoe dringend je de bijbehorende snelheid van de 50x12T wilt rijden. ;)

Om enig idee te geven, zijn dit de snelheden bij de 50x12T t/m 50x14T met een cadans van 95 rpm...
  • 50x12: ±50 km/u
  • 50x13: ±46 km/u
  • 50x14: ±43 km/u
  • 50x15: ±40 km/u

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 21 jan 2016 19:57

@Buzz

Je kan natuurijk ook het desgewenst tandwiel laten maken voor je compactcrankstel. Dan ben gelijk klaar.
In Brabant zit een hobby techneut die die dit op een professionele manier doet.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 jan 2016 20:02

Hoe ga je <38 tandjes op 110 bcd krijgen dan? Dat past niet. De oplossing van Havana had ik ook al eens bedacht. Ik verwacht dat dit gewoon gaat werken. Is niet de goedkoopste oplossing alleen...

Edit: dit schreef ik eerder in dit topic:
53x11 op 2 september schreef:(...), voor kun je, als je een cannondale hollowgram crankstel plaatst (in combi met een MTB spider) volgens mij zelfs een racecrankstel gebruiken (geen grote toename Q factor). Ik vraag me wel af of de ketting dan niet alsnog tegen de vork gaat lopen vanwege de geringe hoogte van het kleine voorblad.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 jan 2016 21:44

Als de kettinglijn gelijk is zal dit gewoon gaan.
Maar je zult niet makkelijk een blad vinden dat groter is dan 42t (en op de spider past)

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 21 jan 2016 23:31

body schreef:@Buzz

Je kan natuurijk ook het desgewenst tandwiel laten maken voor je compactcrankstel. Dan ben je gelijk klaar.
In Brabant zit een hobby techneut die die dit op een professionele manier doet.
Nee, het is niet mijn bedoeling om een dergelijk crankstel zelf te (laten) bouwen. Het ging mij er juist om dat het standaard op de markt zou moeten zijn. En daarbij vroeg ik me dus hardop af of er voldoende animo in de racefietswereld voor zou zijn.

IWC
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 26 jul 2013 14:00

IWC 22 jan 2016 00:10

buzz schreef:
IWC schreef:vraag nog aan buzz

hoe vaak en hoe dringend heb je een overbrenging à la 50 x12 nodig ?
Dan zal je eerst moeten weten wat je favoriete cadans is, en je vervolgens moeten afvragen hoe vaak en hoe dringend je de bijbehorende snelheid van de 50x12T wilt rijden. ;)

Om enig idee te geven, zijn dit de snelheden bij de 50x12T t/m 50x14T met een cadans van 95 rpm...
  • 50x12: ±50 km/u
  • 50x13: ±46 km/u
  • 50x14: ±43 km/u
  • 50x15: ±40 km/u
ja, is bekend.
ik weet dat ik, als wielertoerist, zelden of eigenlijk nooit behoefte heb aan een 12 (x 50)

en jij ?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 22 jan 2016 00:20

wasbeer2006 schreef:Als de kettinglijn gelijk is zal dit gewoon gaan.
Maar je zult niet makkelijk een blad vinden dat groter is dan 42t (en op de spider past)
44t TA Alizé en buiten de Benelux zelfs 46t. (130mm bcd)
Met de Zephyr serie heb je vergelijkbare keuze.(110mm bcd)
Dat zijn bladen met schakelhulpen/stijghulpen etc. voor de middenpositie.

Een heel ander probleem is, dat je, in elk geval met Shimano voorderailleurs, deze niet laag genoeg kunt monteren om een 42t voorblad feilloos te schakelen. De kooi stuit nl. op de liggende achtervork. Zitbuizen met vaste derailleur-nokken zijn wat dit betreft uit den boze. De maatvoering van oudere Campa derailleurs maakt ook nog montage van een 40t buitenblad mogelijk en die kun je ook met Shimano schakelen. Ik vind mini-compact wel een heel geschikte naam! :like:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jan 2016 07:11

wasbeer2006 schreef:Als de kettinglijn gelijk is zal dit gewoon gaan.
Maar je zult niet makkelijk een blad vinden dat groter is dan 42t (en op de spider past)
Lijkt me toch niet echt een probleem

http://www.bike24.de/1.php?content=8;pr ... 0%5D=14743

T/m 46t

Wat bedoel je trouwens met "als de kettinglijn gelijk is"

[aanvulling]

Ik heb inmiddels ook even zitten spelen met de Ritzelrechner. De combi 46/28 en 11-23 heeft t.o.v. 50/39 met 11-23 toch twee nadelen.

- minder verzetten in de range waarin ik veel rijd op het vlakke (25-33 km/uur)
- meer schakelen vooraan

senior
Forum-lid
Berichten: 2209
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 22 jan 2016 15:27

buzz schreef:
tommasini schreef:Sugino XD Dolomiti:

http://www.radplan-delta.de/antriebe/antriebe.html

(naar beneden scrollen)
Hmm, onbekend merk voor mij. Ze hebben in ieder geval mini-compacts met een verschil van zowel 16 als 18 (!) tanden op de plank liggen, namelijk... [48-30], [46-30], [46-28], [44-28] en [44-26]. Klinkt goed. Als dat ook een beetje fatsoenlijk schakelt, zou met name de [46-28] in combinatie met een [11-23] cassette ideaal voor mij zijn. De zwaarste versnelling 46x11T komt dan overeen met de 50x12T van een standaard-compact, en de lichtste versnelling 28x23T komt overeen met de 34x28T. Met een dergelijke setup zou ik dan geen voorbladen en/of cassettes hoeven te wisselen voor een uitstapje vanuit de polder naar het hooggebergte en vice versa. Maar eens 'n nachtje over slapen... ;)

Afbeelding
Dan ben ik ouder dan jij! Was vroeger niet bepaald onbekend (ik heb nog een paar pedaalsleutels van ze die al zo'n 40 jaar oud zijn)

Plaats reactie