Markt voor mini-compact?

Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers
campasuper
Forum-lid
Berichten: 1932
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 19 jan 2016 09:09

In de MTB wereld zijn die mini compacts al aan aantal jaren beschikbaar.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2050
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 19 jan 2016 11:03

campasuper schreef:In de MTB wereld zijn die mini compacts al aan aantal jaren beschikbaar.
Bij mijn weten alleen (nog) niet met de beoogde 16 tanden verschil tussen de bladen.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 19 jan 2016 11:17

Wat dacht je van een 28/38 MTB crankstel met een 11speed 11-25 cassette? Dan heb je niet echt je hele hoge 'top', maar gebruik je bestaand spul om grotendeels je doel te bereiken.

Ik vraag mij alleen af of bestaande nokjes op racefietsen de voorderrailleur wel zo laag kunnen plaatsen?

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1932
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 19 jan 2016 11:33

buzz schreef:
campasuper schreef:In de MTB wereld zijn die mini compacts al aan aantal jaren beschikbaar.
Bij mijn weten alleen (nog) niet met de beoogde 16 tanden verschil tussen de bladen.
42 - 28 is in percentage een groter verschil dan 50 - 34.
Moet het perse 16 tanden zijn?
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8070
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 jan 2016 12:02

Een MTB crankstel heeft wel een flink hogere Q-factor volgens mij (omdat anders de cranks niet langs de brede achterbrug kunnen). Ik zou daar niet graag mee op een racefiets zitten
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé

IWC
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 26 jul 2013 14:00

IWC 19 jan 2016 14:04

rij al een tijdje met een kassette 14-28 (nieuw bij shimano (ultegra) en 50-34

buiten de mortirolo's dezer wereld kom je overal boven, bij heftige tegenwind op het vlakke is 50x23 meestal licht genoeg en geeft nog een acceptabele kettinglijn

als niet-renner mis ik de 12 en 13 niet

stappen zijn wel wat klein en daardoor wat vaker schakelen

zoals al geschreven hier gaat een 14 als kleinste niet met alle frames

de kassette is een tikkeltje zwaar

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 4903
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 jan 2016 14:24

stappen zijn klein?
Dat is toch exact wat je wilt? Als je een gebruikelijke cassette hebt die bij een 11 (of 12) begint en loopt tot 28 of zelfs 32., is het probleem dat je al snel per 2 tandjes moet schakelen.., en dat is bij een snelheid van om en nabij de 30km/u al snel een cadansverschil van 8 a 10 omwentelingen per minuut. Juist in het vlakke Nederland met steeds licht veranderende windomstandigheden zijn de kleine schakelstapjes exact waarom je zo'n type cassette aanschaft.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

detrage
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 dec 2014 11:12

detrage 19 jan 2016 15:49

Dit is allemaal niets nieuws. Zulke cranks bestonden tientallen jaren geleden al, en ook nu worden ze nog gemaakt. Hier een aantal modellen waar ik van weet:
  • TA Carmina (verwisselbare spider, opties voor 130, 110, 94, 74, 58 BCD)
  • Middleburn (ook een verwisselbare spider)
  • Velo Orange Grand Cru (50.4 BCD)
  • René Herse / Compass cycles (alleen RH kettingbladen)
  • IRD Defiant (94 BCD)
  • White Industries VBC (alleen WI kettingbladen)
  • Sugino OX (110 + 74 BCD)
De Sugino's gebruiken een HT2-stijl trapas, de rest vierkant.

Je kan natuurlijk ook naar MTB cranks kijken, of een triple crank nemen en het buitenste kettingblad weglaten, maar dan zit je wel met een hogere Q-factor.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24272
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 jan 2016 16:12

Deze cranks zijn nu ook niet allemaal bepaald smal qua q-factor.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

IWC
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 26 jul 2013 14:00

IWC 19 jan 2016 17:57

MarkVeenstra schreef:stappen zijn klein?
Dat is toch exact wat je wilt? Als je een gebruikelijke cassette hebt die bij een 11 (of 12) begint en loopt tot 28 of zelfs 32., is het probleem dat je al snel per 2 tandjes moet schakelen.., en dat is bij een snelheid van om en nabij de 30km/u al snel een cadansverschil van 8 a 10 omwentelingen per minuut. Juist in het vlakke Nederland met steeds licht veranderende windomstandigheden zijn de kleine schakelstapjes exact waarom je zo'n type cassette aanschaft.
bedoelde te zeggen dat in veel gevallen een krans (en dus meest een tand) voor mij hier in IWC-land een kleiner dan gewenst overbrengingsverschil geeft
nog een keer drukken en het is goed
of een volgende keer direkt twee kransen schakelen :)

detrage
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 dec 2014 11:12

detrage 20 jan 2016 15:31

amclassic-fan schreef:Deze cranks zijn nu ook niet allemaal bepaald smal qua q-factor.
Niet allemaal extreem laag, daar heb je gelijk in. Heb je zelf een betere suggestie?

tommasini
Forum-lid
Berichten: 166
Lid geworden op: 09 mei 2004 22:57

tommasini 20 jan 2016 16:31

Sugino XD Dolomiti:

http://www.radplan-delta.de/antriebe/antriebe.html

(naar beneden scrollen)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers