SRAM ETAP
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik blijf de FSA oplossing een stuk fraaier vinden vanuit technisch oogpunt. Eén grotere accu in het frame die je toch niet ziet en daardoor naar aller waarschijnlijkheid de accu een stuk langer mee zal gaan, bijkomend voordeel dat de derailleurs minder lomp kunnen zijn doordat er geen accu aan hoeft te zitten.
Ben benieuwd hoe het zit met de vertraging van het schakelen. De manier waarop het systeem gebouwd is zorgt dat er altijd een trade-off is tussen snel reageren en accu duur. Het punt is dat een 2.4 GHz radio ontvanger die staat te luisteren op z'n minst 14 mA op vreet. De accu's zullen niet meer dan een paar honderd mAh aan capaciteit hebben. De enige oplossing om te voorkomen dat je accu binnen 2 dagen in de schuur staan leeg is, is door de ontvanger periodes uit te zetten. Maar hoe langer je de ontvanger uit zet, des te groter kan de vertraging worden op 't moment dat je schakelt.
Een ander punt wat vertraging oplevert is de manier van schakelen. Niemand kan exact tegelijk 2 knopjes indrukken, dus daar op zal je al snel op z'n minst 100 ms 'dead time' ingebouwd, omdat je anders steeds per ongeluk aan de achterkant schakelt ipv voor.
Overigens schakelde de 1e Shimano DI2 groep (Dura Ace 7970) met een vertraging van ruim 300 ms door het gebruikte communicatie protocol (extreem houwtje touwtje), dit is in de latere versie sterk verbeterd.
Ben benieuwd hoe het zit met de vertraging van het schakelen. De manier waarop het systeem gebouwd is zorgt dat er altijd een trade-off is tussen snel reageren en accu duur. Het punt is dat een 2.4 GHz radio ontvanger die staat te luisteren op z'n minst 14 mA op vreet. De accu's zullen niet meer dan een paar honderd mAh aan capaciteit hebben. De enige oplossing om te voorkomen dat je accu binnen 2 dagen in de schuur staan leeg is, is door de ontvanger periodes uit te zetten. Maar hoe langer je de ontvanger uit zet, des te groter kan de vertraging worden op 't moment dat je schakelt.
Een ander punt wat vertraging oplevert is de manier van schakelen. Niemand kan exact tegelijk 2 knopjes indrukken, dus daar op zal je al snel op z'n minst 100 ms 'dead time' ingebouwd, omdat je anders steeds per ongeluk aan de achterkant schakelt ipv voor.
Overigens schakelde de 1e Shimano DI2 groep (Dura Ace 7970) met een vertraging van ruim 300 ms door het gebruikte communicatie protocol (extreem houwtje touwtje), dit is in de latere versie sterk verbeterd.
- monsieurpinot
- Moderator
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
is dus geen Ant+ overdacht (dacht ik eerst), maar een eigen draadloos signaal. wel ant+ om met fietscomputer te communiceren
Laatst gewijzigd door monsieurpinot op 26 aug 2015 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5537
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
What makes the boat go faster?
- monsieurpinot
- Moderator
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
FSA road range: no-wires groupset preview:amclassic-fan schreef:Ik blijf de FSA oplossing een stuk fraaier vinden vanuit technisch oogpunt. Eén grotere accu in het frame die je toch niet ziet en daardoor naar aller waarschijnlijkheid de accu een stuk langer mee zal gaan, bijkomend voordeel dat de derailleurs minder lomp kunnen zijn doordat er geen accu aan hoeft te zitten.
http://www.bikeradar.com/road/news/arti ... nks-45111/
SRAM, ooit begonnen als Gripshift met draaishifters terwijl merken als Shimano en Suntour alleen maar klikkers hadden, bleek in staat om met innovatie een groot deel van de shiftermarkt over te nemen.
Dat deden ze zo goed dat ze op een gegeven moment zelfs Sachs in konden lijven.
En wat zie ik nu, SRAM en anderen nemen de conventionele derailleur als basis en plakken er een servomotortje aan en hup we hebben elektronisch schakelen.
Als ik eens nadenk over wat een derailleur moet doen dan denk ik, als ik een servootje pak om een ketting op een ander tandwiel te leggen, dan denk ik dat ik met een andere compactere oplossing zou kunnen komen.
En inderdaad, zo'n puist achterop een derailleur, dat ziet er niet uit.
Verder denk ik, je zit met allemaal bewegende delen in de buurt, waarom zou je daar accu's gebruiken die je extern op moet laden.
Van de week was er een start-up in het nieuws die een fietsverlichting heeft bedacht die je langs de velg plaatst om op te laden. Ik heb me niet ini de techniek verdiept maar ik vermoed dat het ding werkt op basis van wervelstroom.
Een dergelijke constructie zou je volgens mij ook kunnen gebruiken voor het laden van de supercapactor voor je derailleurs. Zowel achterwiel als cranck draaien rond .
Een derailleurwieltje met generator functie voor de achter derailleur, voor het voorblad is vast ook wel iets te bedenken.
Dat deden ze zo goed dat ze op een gegeven moment zelfs Sachs in konden lijven.
En wat zie ik nu, SRAM en anderen nemen de conventionele derailleur als basis en plakken er een servomotortje aan en hup we hebben elektronisch schakelen.
Als ik eens nadenk over wat een derailleur moet doen dan denk ik, als ik een servootje pak om een ketting op een ander tandwiel te leggen, dan denk ik dat ik met een andere compactere oplossing zou kunnen komen.
En inderdaad, zo'n puist achterop een derailleur, dat ziet er niet uit.
Verder denk ik, je zit met allemaal bewegende delen in de buurt, waarom zou je daar accu's gebruiken die je extern op moet laden.
Van de week was er een start-up in het nieuws die een fietsverlichting heeft bedacht die je langs de velg plaatst om op te laden. Ik heb me niet ini de techniek verdiept maar ik vermoed dat het ding werkt op basis van wervelstroom.
Een dergelijke constructie zou je volgens mij ook kunnen gebruiken voor het laden van de supercapactor voor je derailleurs. Zowel achterwiel als cranck draaien rond .
Een derailleurwieltje met generator functie voor de achter derailleur, voor het voorblad is vast ook wel iets te bedenken.
Je denktrant spreekt mij wel aan. Alleen kost het dan wel trapenergie, hoe minimaal ook. Misschien iets met zonnecellen? Of kunnen we lichaamswarmte gebruiken? Dat moet je toch kwijt. Of op de hartslagpuls? Remenergie regenereren? Ik zoek het vooral in energie die anders niet wordt gebruikt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5537
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Kunnen we OnTopic blijven , anders even een apart topic starten.
What makes the boat go faster?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6103
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Energie door iets langs je velg te plaatsen..,. je bedoelt dat de start-up de dynamo heeft bedacht?NicoNB schreef:
Van de week was er een start-up in het nieuws die een fietsverlichting heeft bedacht die je langs de velg plaatst om op te laden. Ik heb me niet ini de techniek verdiept maar ik vermoed dat het ding werkt op basis van wervelstroom.
Een dergelijke constructie zou je volgens mij ook kunnen gebruiken voor het laden van de supercapactor voor je derailleurs. Zowel achterwiel als cranck draaien rond .
Een derailleurwieltje met generator functie voor de achter derailleur, voor het voorblad is vast ook wel iets te bedenken.
Eigen bouw electronisch schakelen zijn al wel youtube instructies van.,. idd met een servootje aan de slag. Dus ben het met je eens dat het niet zo super innovatief/exclusief is.
Echter, je moet uiteindelijk wel robuustheid kunnen garanderen. En precisie, ook op slecht wegdek en met wat vuil. En in dit geval van draadloos, zorgen dat er geen interferentie kan optreden met andere gebruikers/apparaten etc. Dus er zijn genoeg uitdagingen die het vrij eenvoudige oplossing tot nog een complex geheel maken.
Stroomvoorziening inclusief
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Ik beschouw het hele E-schakel gedoe ook eerder als een gadget dan als een echte innovatie. Leuk gedaan allemaal, maar was de mechanische versie dan echt zo lomp in het gebruik ?