Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SRAM ETAP

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 28 aug 2015 18:14

Ik heb nog nooit electronisch geschakeld gereden en kan dus geen oordeel vellen. Echter, hoe meer onderdelen zoals batterij, zoveel meer kan er mis gaan.

Anyways. Om op Wasbeer door te gaan aangaande XTR. De huidige XTR mechanische groep is in mijn optiek al veel te duur ten opzichte van een Deore XT. Uit dat prijsverschil kun je nooit zoveel meerwaarde halen.
Kijk eens naar een XTR M980 of Deore XT M771 cassette. Beide 10 speed en XTR is 162 Euro t.o.v 52 Euro voor DeoreXT :o

On topic.

Dus nooit electronisch geschakeld gereden maar waarom zou dat zoveel beter zijn?

Ketting moet toch naar links of rechts. Ja, motor doet het werk ipv je vingers maar ik kan met niet inbeelden dat electronisch geschakeld nauwkeuriger is. Ik moet ook toegeven dat ik me nooit heb ingelezen op electronisch schakelen omdat ik het zeker op MTB toch veel te duur vind en mijn huidige Deore XT (M785 brakes, M786 Shifters, M780 Crank) groep prima werkt.

Ik ga wel eens het nodige lezen maar voorlopig blijft de huidige groep er mooi opzitten.

XTR Di2 groep voor iets meer dan 1900 Euro!! Doei!!
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 aug 2015 20:20

Tuurlijk, rationeel is het het geld niet waard, maarja dat is elke fiets boven de 2000 euro.
De groep is wat mij betreft ook de sluitpost, dus kom ik niet uit met mijn bedrag wordt het mechanisch.

Ik rijd geen dure XTR cassette nu een XX :-)
Heb al eens gezegd dat fietsen een goedkope hobby is, er zijn zat mensen die echt niet zitten met 10k per jaar voor de hobby. Had ik geen kinderen hield ik 2k per maand over, nou dan is een groepje van 1k meer geen enkel probleem en zo zijn er velen denk ik.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 28 aug 2015 21:38

Waar elektronisch schakelen voordelen biedt, is de snelle afstelling van derailleurs en een super snelle en strakke werking van de voor-derailleur. Ik ga tzt zeker wel voor elektronisch schakelen (Sram spreekt me wel aan), maar wat Sharkman zegt is waar; een fiets met een mechanische groep die goed is afgesteld is op vakantie probleemloos. Je kan het zelf fixen of er is een fietsenmaker die het kan fixen. Een probleem in de elektronica is wat lastiger te verhelpen.
Ben beniewd hoe lang het duurt voordat Shimano draadloos schakelen aankondigt. Campa zal nog wel ff duren maar ben wel benieuwd naar de V3 versie. Campa moet eerst maar eens zorgen dat ze wat producten op de markt brengen waar men op zit te wachten, zoals bijvoorbeeld schijfremmen, direct mount remmen en een 12-32 cassette.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

hd
Forum-lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:15

hd 28 aug 2015 22:03

sharkman113 schreef:
Ik denk persoonlijk dat de problemen van mechanisch (voor zover die er zijn) vervangen gaan worden door alternatieve problemen maar dat deze door de techniek steeds complexer worden en dat je daar minder en minder voor bij een Fm terecht kunt.
Ik vergelijk het met mobiele telefoons, hoe duur je ze ook kiest als je pech hebt zul je ze verregaand zelf op moeten (kunnen) lossen.
Net als bij je auto, waar je tegenwoordig meer aan een programmeur hebt dan aan een monteur ....

Maar waarom electronisch en niet hydraulisch (Rotor op de weg; Acros op de MTB). Wat ik qua recensies heb gezien van Acros, zou ik dat wel eens willen proberen op de MTB.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 28 aug 2015 22:11

Ben er nog even ingedoken campa v3 wordt niet draadloos maar krijgt een nieuwe interface / accu waardoor die idiote laadkabel komt te vervallen (extra gat boren wordt overbodig)

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5112
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 28 aug 2015 22:17

Ultegra Di2 bevalt mij echt perfect, maar ik zie echt 0,0 meerwaarde in zo'n draadloos systeem.
(ok bij monteren, maar hoe vaak doe je dat?)

Alleen maar meer batterijen die je moet opladen.
En als ze al aangeven dat je max 1000km kan doen ermee, zal dat wel richting de 500km gaan in heuvel landschap waar je continu loopt te schakelen.

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 28 aug 2015 23:22

die accu duur stoort mij ook wel ja want m`n DI2 red het ook geen 2000km zoals ze zeggen
Uiteraard in het heuvelland maar daar woon ik nu eenmaal dus schakel nu eenmaal veel

Grootste voordeel van draadloos is dat het niet meer frame afhankelijk is en het er wel mooi clean uitziet.
Verder heeft het wat mij betreft ook weinig meerwaarde , nadeel vind ik zelf wel de accu`s als is die alleen storend bij de a. derraileur
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 29 aug 2015 00:08

Thanks Sharkman!
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 aug 2015 08:35

Ik verwacht wel met deze prijzen dat Shimano nog meer klanten gaat krijgen,ook ben ik wel benieuwd hoeveel campa eps wordt verkocht in Nederland op jaarbasis.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 29 aug 2015 10:21

voor complete fietsen zal het aantal met eps relatief nog wel meevallen (maar meer dan tientallen op jaarbasis zal het in Nederland ook niet zijn). Het aantal regulier gekochte losse groepen kun je vermoedelijk als nihil beschouwen.
Strikt genomen is Eps ook wel een lachertje. Niet heel handig om te installeren (zeg maar gerust lastig, zeker met de interne batterij) en welke fabrikant kan met droge ogen vertellen dat het binnen de strategie valt dat een product binnen een paar jaar tijd al aan de vierde versie toe is (zeker als je de voorafgaande ontwikkeltijd in ogenschouw neemt).

Ik ga per 2017/2018 overigens voor FSA, keer op keer kost het spul een vermogen bij introductie en daalt de waarde een jaartje later naar ongeveer 30% nadat het als oem teveel geleverde alsnog via ebay wordt verkocht :mrgreen: .

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 29 aug 2015 19:17

Als je zonder stroom komt te zitten kun je bij deze oplossing voor schakelen naar je binnen of buitenblad (naargelang je nodig hebt om het beste thuis te komen) en dan de accuutjes omwisselen. Heb je iig nog een bail out.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 aug 2015 19:46

Het blijven wat mij betreft tijdelijke oplossingen. Graag 1 accu voor GPS, schakelen (en vering).
mogelijk kan er wat bijgeladen worden door de freehub.......

Net als bij de speci mtb,s een swat compartiment en ik ben helemaal tevreden!
Pomp in de zadelpen.

Niet elk jaar 1 dingetje graag.......

Plaats reactie