Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SRAM ETAP

simok
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 jul 2006 23:42

simok 16 mar 2021 15:50

Alle bomen bij Sram maakt het volgende voor mij dat ik de bomen niet zie. Hopelijk sluit m’n vraag voldoende aan op deze Etap thread.

Ik wil een Dzero spider kopen.

M’n bb is een cbear gxp en wil ik (liever) niet vervangen. Waarom in een Etap thread vragen? Met Etap en AXS ontstaat qua crank een nieuwe situatie, maar ze verkopen bijv: https://www.bikeinn.com/bike/sram-force ... 37388172/p

Dit is een nieuwe AXS crank, matcht met Gxp bb en is met toenemende aanbod aan 110bcd kettingbladen voor axs wellicht ook ‘passend’ voor als ik nog over wil op AXS.

Maar werkt het wat ik wens? Kan ik deze crank armen kopen en de dzero spider monteren + 11s bladen (52 / 36 bijv)?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 16 mar 2021 15:59

simok schreef: 16 mar 2021 15:50 Ik wil een Dzero spider kopen.

M’n bb is een cbear gxp en wil ik (liever) niet vervangen. Waarom in een Etap thread vragen? Met Etap en AXS ontstaat qua crank een nieuwe situatie, maar ze verkopen bijv: https://www.bikeinn.com/bike/sram-force ... 37388172/p

Dit is een nieuwe AXS crank, matcht met Gxp bb en is met toenemende aanbod aan 110bcd kettingbladen voor axs wellicht ook ‘passend’ voor als ik nog over wil op AXS.

Maar werkt het wat ik wens? Kan ik deze crank armen kopen en de dzero spider monteren + 11s bladen (52 / 36 bijv)?
Ja dat werkt, maar je moet dan wel opletten dat je de nieuwe Quarq DZero AXS spider voor 110mm BCD koopt. Deze is in vrijwel alles identiek, maar de spacing van de nieuwe D1 cranks wijkt 1-2mm af wat je kettinglijn beinvloed. Niet het einde van de wereld (ik heb een oude spider op nieuwe D1 DUB cranks), maar in bepaalde verzetten loopt de ketting wel van het voorblad af als ik backpedal. Gelukkig backpedal ik vrijwel nooit en schakel ik ook nooit groot/groot, dus in de praktijk heb ik er geen last van.

Verder moet je er rekening mee houden dat AXS een BCD heeft van 107mm en er op dit moment geen (betaalbare) kettingbladen zijn voor 110mm BCD die geschikt zijn voor 12s AXS. Je kunt de crankarmen dan wel meenemen, maar niet je spider, tenzij bijv. Praxis in de tussentijd met AXS compatible bladen komt (hier hoopt ongeveer de halve wereld met een Quarq powermeter op, dus het zal ook wel komen uiteindelijk). Ik zou me daar niet door tegen laten houden en nu mooi de GXP cranks + AXS 110mm spider kopen, tenzij je van plan bent komend jaar te upgraden naar een 12s AXS groepset.

Lees ook dit topic eens door op WeightWeenies.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 mar 2021 16:02

Hi,

Hier gaat hier om:

8-bolt interface compatible with power and non-power AXS™ spiders and integrated chainrings

Let op de Dzero spider die je besteld moet ook GXP zijn!!!!! De DUB heeft een andere maat.
Ik had al een GXP Dzero, dus zodoende was het makkelijk alleen een crank kopen voor een andere lengte

Wat je aangeeft werkt dus, maar let op de spider die je besteld!

Ahhh Ypuh was me voor.
Dat een GXP spider op een Dub crank past (behalve de offset) wist ik niet!

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 16 mar 2021 16:13

Alle Quarq spiders en nieuwe losse SRAM cranks hebben dezelfde 8-bolt interface. Mijn 'oude' GXP Dzero heb ik dus ook op een nieuwe SRAM Red D1 DUB crankset gemonteerd.

In deze post heb ik 2 foto's gemaakt van de verschillen. Ook al heeft het iets meer impact dan ik zou willen (bij het grote kettingblad en in de grootste 3 kransjes, loopt de ketting eraf bij het backpedallen) ben ik in de praktijk niet tegen problemen aangelopen.

Ik neem aan dat die nieuwe type cranks in GXP uitvoering hetzelfde 'probleem' hebben, maar zoals gezegd zou ik het er niet om laten liggen. Meer problemen had ik met het standaard SRAM DUB BB. Achteraf gezien was ik liever bij GXP gebleven, maar met een Wheels MFG BB is dat probleem ook opgelost.

simok
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 jul 2006 23:42

simok 16 mar 2021 22:00

Ontzettend fijn om jullie uitgebreide reacties, inzichten en voorbeelden te lezen! Ik ga heel goed opletten bij het bestellen.

Ik kom bij bijv bikeinn 2 Force AXS gxp cranks tegen. Bij één staat direct mount, de ander niet. Verschil: 1 euro in prijs. Maar wat zijn de andere verschillen?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 16 mar 2021 22:12

ypuh schreef: 16 mar 2021 15:59 Verder moet je er rekening mee houden dat AXS een BCD heeft van 107mm en er op dit moment geen (betaalbare) kettingbladen zijn voor 110mm BCD die geschikt zijn voor 12s AXS. Je kunt de crankarmen dan wel meenemen, maar niet je spider, tenzij bijv. Praxis in de tussentijd met AXS compatible bladen komt (hier hoopt ongeveer de halve wereld met een Quarq powermeter op, dus het zal ook wel komen uiteindelijk).
Hoe zit dan dan bij wolftooth ?
Die hebben toch gewoon sram 12 compatible kettingbladen ?

https://www.wolftoothcomponents.com/col ... ttop-12spd

En zo zullen er toch vast meer zijn, maar kwam dit toevallig recent tegen.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 16 mar 2021 22:47

simok schreef: 16 mar 2021 22:00 Ontzettend fijn om jullie uitgebreide reacties, inzichten en voorbeelden te lezen! Ik ga heel goed opletten bij het bestellen.

Ik kom bij bijv bikeinn 2 Force AXS gxp cranks tegen. Bij één staat direct mount, de ander niet. Verschil: 1 euro in prijs. Maar wat zijn de andere verschillen?
Direct mount heeft er niet zoveel mee te maken, dat is voor als je kettingbladen hebt die rechtstreeks op de cranks gemonteerd worden zonder gebruik van een spider. Is meer een MTB ding/foutieve beschrijving. Force GXP zou altijd road gebruiken moeten zijn.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 16 mar 2021 22:53

DDX schreef: 16 mar 2021 22:12 Hoe zit dan dan bij wolftooth ?
Die hebben toch gewoon sram 12 compatible kettingbladen ?
Deze kende ik nog niet, maar lijkt inderdaad compatible te zijn. Als je naar het compatibility plaatje kijkt moet je de Drop-Stop B hebben voor de 12s flattop chain.

Carbon-Ti maakt ook (hele mooie) AXS compatible kettingbladen, maar die kosten €180 p/s.

Mooi om te zien dat ze eindelijk een beetje binnen beginnen te druppelen (mag ook wel na 2 jaar). Geeft de burger moed. Zo lang ik mijn Quarqs niet meenemen kan heb ik geen redenen om te upgraden, maar wie weet over een jaar of 2-3 :).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 mar 2021 11:34

ypuh schreef: 16 mar 2021 16:13
Ik neem aan dat die nieuwe type cranks in GXP uitvoering hetzelfde 'probleem' hebben, maar zoals gezegd zou ik het er niet om laten liggen. Meer problemen had ik met het standaard SRAM DUB BB. Achteraf gezien was ik liever bij GXP gebleven, maar met een Wheels MFG BB is dat probleem ook opgelost.
Nu je het zegt........
Toen ik paar weken terug de crank monteerde heb ik de voorderrie een behoorlijk stuk moeten bijstellen zeker 2mm.

Dacht eerst dat het wellicht aan de nieuwigheid lag van de splines, maarja die zitten aan de NDS (Bij GXP).

Ik heb overigens geen enkel probleem met schakelen of terugtrappen.

Ik heb deze crank besteld paar weken terug en inmiddels ook gemonteerd en mee gereden.

https://www.bike-discount.de/en/buy/sra ... set-931971

@DDX
1x 12speed bladen zijn er zat van andere merken en betaalbaar.
Het gaat juist om de 2x met 110 steek, dat is alleen nog carbon ti.

Andere kant ik heb het met 11 speed sram bladen getest en het werkt prima! Ik zou het zo doen, maar de meeste hier durven niet.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 17 mar 2021 13:09

simok schreef: 16 mar 2021 22:00 Ontzettend fijn om jullie uitgebreide reacties, inzichten en voorbeelden te lezen! Ik ga heel goed opletten bij het bestellen.

Ik kom bij bijv bikeinn 2 Force AXS gxp cranks tegen. Bij één staat direct mount, de ander niet. Verschil: 1 euro in prijs. Maar wat zijn de andere verschillen?
Maat verschil? Kan ook de oude of een nieuwe zijn. Oude versie was mat, nieuwe is glossy.
o'7o

simok
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 jul 2006 23:42

simok 17 mar 2021 21:43

Douglas schreef: 17 mar 2021 13:09
simok schreef: 16 mar 2021 22:00 Ontzettend fijn om jullie uitgebreide reacties, inzichten en voorbeelden te lezen! Ik ga heel goed opletten bij het bestellen.

Ik kom bij bijv bikeinn 2 Force AXS gxp cranks tegen. Bij één staat direct mount, de ander niet. Verschil: 1 euro in prijs. Maar wat zijn de andere verschillen?
Maat verschil? Kan ook de oude of een nieuwe zijn. Oude versie was mat, nieuwe is glossy.
Denk het, want stond specifiek glossy bij één.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 mar 2021 09:35

Alle nieuwe sram cranks zijn directmount. Opzich is dat wel handig gedaan.
Koop je een fiets met een sram groep hoef je alleen de quarq te kopen en niet een hele crank.

Goed voor de racer ook nog de bladen, dat maakt het dan weer prijzig, maar voor de MTB valt dat bv weer behoorlijk mee!

Plaats reactie