Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SRAM ETAP

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 26 aug 2015 18:58

Zelfs ik als niet SRAM fan vind dit wel interessant
Hopelijk dat op de bikemotion de groep geprobeerd kan worden
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 aug 2015 21:31

Ik blijf de FSA oplossing een stuk fraaier vinden vanuit technisch oogpunt. Eén grotere accu in het frame die je toch niet ziet en daardoor naar aller waarschijnlijkheid de accu een stuk langer mee zal gaan, bijkomend voordeel dat de derailleurs minder lomp kunnen zijn doordat er geen accu aan hoeft te zitten.

Ben benieuwd hoe het zit met de vertraging van het schakelen. De manier waarop het systeem gebouwd is zorgt dat er altijd een trade-off is tussen snel reageren en accu duur. Het punt is dat een 2.4 GHz radio ontvanger die staat te luisteren op z'n minst 14 mA op vreet. De accu's zullen niet meer dan een paar honderd mAh aan capaciteit hebben. De enige oplossing om te voorkomen dat je accu binnen 2 dagen in de schuur staan leeg is, is door de ontvanger periodes uit te zetten. Maar hoe langer je de ontvanger uit zet, des te groter kan de vertraging worden op 't moment dat je schakelt.

Een ander punt wat vertraging oplevert is de manier van schakelen. Niemand kan exact tegelijk 2 knopjes indrukken, dus daar op zal je al snel op z'n minst 100 ms 'dead time' ingebouwd, omdat je anders steeds per ongeluk aan de achterkant schakelt ipv voor.

Overigens schakelde de 1e Shimano DI2 groep (Dura Ace 7970) met een vertraging van ruim 300 ms door het gebruikte communicatie protocol (extreem houwtje touwtje), dit is in de latere versie sterk verbeterd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 26 aug 2015 21:55

Hier staat redelijk wat info over de gebruikte encryptie methode + battery life van het systeem.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 26 aug 2015 21:59

is dus geen Ant+ overdacht (dacht ik eerst), maar een eigen draadloos signaal. wel ant+ om met fietscomputer te communiceren
Laatst gewijzigd door monsieurpinot op 26 aug 2015 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 26 aug 2015 22:25

What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 27 aug 2015 01:11

Oh wow!
Afbeelding

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 27 aug 2015 08:11

amclassic-fan schreef:Ik blijf de FSA oplossing een stuk fraaier vinden vanuit technisch oogpunt. Eén grotere accu in het frame die je toch niet ziet en daardoor naar aller waarschijnlijkheid de accu een stuk langer mee zal gaan, bijkomend voordeel dat de derailleurs minder lomp kunnen zijn doordat er geen accu aan hoeft te zitten.
FSA road range: no-wires groupset preview:
http://www.bikeradar.com/road/news/arti ... nks-45111/

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 27 aug 2015 10:35

SRAM, ooit begonnen als Gripshift met draaishifters terwijl merken als Shimano en Suntour alleen maar klikkers hadden, bleek in staat om met innovatie een groot deel van de shiftermarkt over te nemen.
Dat deden ze zo goed dat ze op een gegeven moment zelfs Sachs in konden lijven.

En wat zie ik nu, SRAM en anderen nemen de conventionele derailleur als basis en plakken er een servomotortje aan en hup we hebben elektronisch schakelen.
Als ik eens nadenk over wat een derailleur moet doen dan denk ik, als ik een servootje pak om een ketting op een ander tandwiel te leggen, dan denk ik dat ik met een andere compactere oplossing zou kunnen komen.

En inderdaad, zo'n puist achterop een derailleur, dat ziet er niet uit.
Verder denk ik, je zit met allemaal bewegende delen in de buurt, waarom zou je daar accu's gebruiken die je extern op moet laden.

Van de week was er een start-up in het nieuws die een fietsverlichting heeft bedacht die je langs de velg plaatst om op te laden. Ik heb me niet ini de techniek verdiept maar ik vermoed dat het ding werkt op basis van wervelstroom.

Een dergelijke constructie zou je volgens mij ook kunnen gebruiken voor het laden van de supercapactor voor je derailleurs. Zowel achterwiel als cranck draaien rond .
Een derailleurwieltje met generator functie voor de achter derailleur, voor het voorblad is vast ook wel iets te bedenken. :D

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 27 aug 2015 10:55

Je denktrant spreekt mij wel aan. Alleen kost het dan wel trapenergie, hoe minimaal ook. Misschien iets met zonnecellen? Of kunnen we lichaamswarmte gebruiken? Dat moet je toch kwijt. Of op de hartslagpuls? Remenergie regenereren? Ik zoek het vooral in energie die anders niet wordt gebruikt.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 27 aug 2015 10:58

Kunnen we OnTopic blijven :lol: , anders even een apart topic starten.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 aug 2015 11:02

NicoNB schreef:
Van de week was er een start-up in het nieuws die een fietsverlichting heeft bedacht die je langs de velg plaatst om op te laden. Ik heb me niet ini de techniek verdiept maar ik vermoed dat het ding werkt op basis van wervelstroom.

Een dergelijke constructie zou je volgens mij ook kunnen gebruiken voor het laden van de supercapactor voor je derailleurs. Zowel achterwiel als cranck draaien rond .
Een derailleurwieltje met generator functie voor de achter derailleur, voor het voorblad is vast ook wel iets te bedenken. :D
Energie door iets langs je velg te plaatsen..,. je bedoelt dat de start-up de dynamo heeft bedacht? :mrgreen:

Eigen bouw electronisch schakelen zijn al wel youtube instructies van.,. idd met een servootje aan de slag. Dus ben het met je eens dat het niet zo super innovatief/exclusief is.

Echter, je moet uiteindelijk wel robuustheid kunnen garanderen. En precisie, ook op slecht wegdek en met wat vuil. En in dit geval van draadloos, zorgen dat er geen interferentie kan optreden met andere gebruikers/apparaten etc. Dus er zijn genoeg uitdagingen die het vrij eenvoudige oplossing tot nog een complex geheel maken.
Stroomvoorziening inclusief :)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 27 aug 2015 14:25

Ik beschouw het hele E-schakel gedoe ook eerder als een gadget dan als een echte innovatie. Leuk gedaan allemaal, maar was de mechanische versie dan echt zo lomp in het gebruik ?

Plaats reactie