Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SRAM ETAP

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15955
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 apr 2019 20:02

Leye schreef: 08 apr 2019 11:40 Een vraagje, weet er iemand wanneer ik mijn Etap group wil aanpassen naar de Disc versie of ik enkel de shifters en remmen moet kopen en deze kan verbinden met mijn oude derailleurs of moet deze volledig aangekocht worden ?
Je kan deze inderdaad behouden.
Je moet ze wel terug "pairen" maar ik neem aan dat je dat ook wel kan raden. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 28 apr 2019 16:12

Wat zijn die nieuwe Sram Etap AXS groepen ontzettend duur. Ook de 'budget' Force kost gewoon ruim €2.000.

Zijn verder ook niet overdreven mooi, relatief zwaar, XDR body en gekke vertandingen, nog dunnere ketting wat de duurzaamheid ook niet ten goede zal komen. Al met al geen aantrekkelijk package.

Prijzen ze zichzelf niet een keer uit de markt?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37668
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 apr 2019 17:20

Ik ben ook heel benieuwd. Je ziet nu de early adapters die het nieuwste moeten hebben, maar of straks de mainstream het ook aan gaat schaffen vraag ik mij af. Ze zullen wel heeeeeel veel fietsen af-fabriek ermee uit laten rusten.
Less is bore

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 29 apr 2019 12:57

Met andere woorden; het wordt je door je strot geduwd of je wilt of niet...
Kosten van de aanschaf is één factor maar onderschat de onderhoudskosten (lees gebruikskosten e.d.) niet.
Een PRO-team kan bij twijfel na elke etappe de ketting en cassettes zonder er verder over na te denken vernieuwen.
Jan modaal moet dan toch even slikken, neem ik aan.
...

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 29 apr 2019 13:01

Dat zal best nog wel mee vallen, op de MTB gaat het ook behoorlijk lang mee. DIe crank en de prijs spreken mij het meeste tegen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 apr 2019 15:34

Oppbogga schreef: 29 apr 2019 12:57 Met andere woorden; het wordt je door je strot geduwd of je wilt of niet...
Kosten van de aanschaf is één factor maar onderschat de onderhoudskosten (lees gebruikskosten e.d.) niet.
Een PRO-team kan bij twijfel na elke etappe de ketting en cassettes zonder er verder over na te denken vernieuwen.
Jan modaal moet dan toch even slikken, neem ik aan.
We hebben het hier niet over een 105 of Rival groep. Als je het niet wilt (betalen) is er meer dan keuze genoeg.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1693
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 29 apr 2019 16:55

Ik heb bewust een mechanische Rival cx1 groep op mijn fiets. Goed genoeg. Force cx1 is ruim 300,- duurder, maar niet dat bedrag béter.
En electronisch schakelen op 12 kransjes vind ik voor het bedrag waar je een prima complete fiets voor koopt écht te veel. Een fiets is een gebruiksvoorwerp, geen modeshow.
WiND 56 - 2020

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5229
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 apr 2019 16:57

En ondertussen is de etap red22 ook nog gewoon te koop en rijdt die fantastisch...

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5941
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 29 apr 2019 18:58

walter- schreef: 29 apr 2019 16:57 En ondertussen is de etap red22 ook nog gewoon te koop en rijdt die fantastisch...
+ 1 geweldige groep om mee te rijden - althans ik ben er zeer tevreden van. Op WW lees ik nogal verhalen van het moeilijk afstellen van de voorderailleur en overgooien van de ketting aan de binnen en of buitenkant. Persoonlijk heb ik er totaal geen last van gehad, wel was het afstellen van de voorderailleur wat lastig.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 apr 2019 19:36

jwkeij schreef: 29 apr 2019 16:55 CUT
Een fiets is een gebruiksvoorwerp, geen modeshow.
Mijn idee, maar ga hier eens turven hoeveel er afgeneuzeld wordt over mooi, lelijk , staat wel/niet bij m'n fiets, stickers, kleurtjes, enz...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 29 apr 2019 22:11

amclassic-fan schreef: 29 apr 2019 15:34 We hebben het hier niet over een 105 of Rival groep. Als je het niet wilt (betalen) is er meer dan keuze genoeg.
De voorbode is alleen dat de 'trickle down' ook gewoon een prijskaartje met zich meebrengt.

Red en Force zijn al 12 speed, dus Rival en 105 zullen wel volgen. Dan zit je in ieder geval al aan duurdere cassettes, kettingbladen, kettingen en een nieuwe body die ook nog allemaal zo'n 10% minder lang mee gaan. De aanschafprijs van de middenklasse zal wel weer met 10-20% omhoog gaan omdat 12s 'nieuw' is. Je krijgt dan gewoon duur en super duur.

Dan blijft nog over electronisch schakelen. Dat is gewoon een luxe, maar die trickle down van Red naar Force is in realiteit dat Force Etap duurder is dan de vorige Red Etap. Ultegra Di2 is gewoon een factor 2-3 goedkoper. Heb al wel gelezen dat op nieuwe fietsen het prijsverschil maar zo'n €200 is, dus er is nog hoop.

jwkeij schreef: 29 apr 2019 16:55 Ik heb bewust een mechanische Rival cx1 groep op mijn fiets. Goed genoeg. Force cx1 is ruim 300,- duurder, maar niet dat bedrag béter.
En electronisch schakelen op 12 kransjes vind ik voor het bedrag waar je een prima complete fiets voor koopt écht te veel. Een fiets is een gebruiksvoorwerp, geen modeshow.
Rij ook met alle plezier met een Rival22 en 105-5800 groep en weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik nog mis. Leef in de illusie/veronderstelling dat goed onderhoud en een goede afstelling een groter verschil maakt dan bijv. Ultegra of Force, waarvan bekend is dat ze technisch identiek zijn maar enkel andere materialen gebruiken (carbon hendels bijvoorbeeld).

Zou met de tijd toch wel eens een SRAM Etap 11s groep willen proberen puur om van het onderhoud/afstellen af te zijn en ik ook gewoon een nerd ben.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 30 apr 2019 07:47

walter- schreef: 29 apr 2019 16:57 En ondertussen is de etap red22 ook nog gewoon te koop en rijdt die fantastisch...
100% mee eens, Vorig jaar zomer via dealer de upgrade van Force naar Etap Red 22 kunnen doen (klant wilde ipv etap "normaal" schakelen met zijn nieuwe bike). Dus die set ging er dus bij mij op.
Ondanks een "spookexemplaar" derailleur (vervangen) super tevreden met de spullenboel en volgende fiets is 100% zeker etap.
Dat zal dan 12 speed worden en vast (ietsjes) duurder, maar als de levensduur gelijke tred houd met de 12 speed van de MTB hoor je me niet klagen. Daar inmiddels ruim 8.500 km mee gedaan en nog steeds niet versleten. Iets wat mij met 10 speed Shimano XTR nooit lukte.
Dus dat 12 speed per definitie weer korter mee gaat, gaat er bij mij niet in. Maar dat werd ook geroepen toen we van 7 naar 8 gingen.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Plaats reactie