Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SRAM ETAP

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 mei 2019 22:12

Lcsmet schreef: 02 mei 2019 16:30
xml schreef: 01 mei 2019 10:11 bestaat de "gewone" 11-speed SRAM eTap nog als volledige groepset? ik kom enkel nog die upgrade kits tegen.
Update sets zijn, zowel voor velg - als disc remmen, nog volop verkrijgbaar.
Ook de cranksets zijn nog volop verkrijgbaar.
Cassettes en kettingen zijn ook nog volop verkrijgbaar.
Om kort te zijn, als je een beetje uitkijkt kan je zelfs, in verhouding, erg goedkoop een complete groep bij elkaar vinden.
Ben ook al een tijdje opzoek, maar vind ze inmiddels al erg schaars. Mantel, Futurum, Bike24, Bakker, BC, Rose, Wiggle, CRC etc. hebben allemaal niks meer.

Upgrade kits van €1.200, losse cranks van €350 en dan mis je nog de cassette/ketting/remmen is prijstechnisch niet heel interessant als je weet dat RCZ en Wim de Vos ze voor respectievelijk €999 en €1350 aanboden begin dit jaar. Had toch iets scherper moeten zijn.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 02 mei 2019 22:17

ypuh schreef: 02 mei 2019 22:12
Lcsmet schreef: 02 mei 2019 16:30
xml schreef: 01 mei 2019 10:11 bestaat de "gewone" 11-speed SRAM eTap nog als volledige groepset? ik kom enkel nog die upgrade kits tegen.
Update sets zijn, zowel voor velg - als disc remmen, nog volop verkrijgbaar.
Ook de cranksets zijn nog volop verkrijgbaar.
Cassettes en kettingen zijn ook nog volop verkrijgbaar.
Om kort te zijn, als je een beetje uitkijkt kan je zelfs, in verhouding, erg goedkoop een complete groep bij elkaar vinden.
Ben ook al een tijdje opzoek, maar vind ze inmiddels al erg schaars. Mantel, Futurum, Bike24, Bakker, BC, Rose, Wiggle, CRC etc. hebben allemaal niks meer.

Upgrade kits van €1.200, losse cranks van €350 en dan mis je nog de cassette/ketting/remmen is prijstechnisch niet heel interessant als je weet dat RCZ en Wim de Vos ze voor respectievelijk €999 en €1350 aanboden begin dit jaar. Had toch iets scherper moeten zijn.
Vandaag ook gekeken. Ik onderschrijf wat jij zegt. Aanbod is karig en duur.
Waar staat RCZ voor?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 mei 2019 22:31

Philippos schreef: 02 mei 2019 22:17 Vandaag ook gekeken. Ik onderschrijf wat jij zegt. Aanbod is karig en duur.
Waar staat RCZ voor?
RCZ Bike Shop is één of andere vage webshop uit Luxemburg die grote partijen in en verkoopt tegen dumpprijzen met levertijden van 10 of 20 weken (hun verkoopkanaal is je 3x per dag een nieuwbrief in het Frans en vol spelfouten te sturen).

Prijstechnisch zéér interessant, zo heb ik er eens een DT Swiss wielset voor minder dan de helft van de nieuwprijs gekocht die na een week of 12 geleverd werdt (zo ongeveer op het punt dat je al vergeten bent dat je het gekocht hebt).

Helaas is de aanbieding van Etap nooit meer teruggekomen en is de koopervaring op z'n zachtst gezegd ruk te noemen.

bartdg
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 okt 2019 18:48

bartdg 02 okt 2019 18:54

ik heb me sinds korte een sram force etap axs aangeschaft, schitterend spul, installatie en pairing gingen in een fluit.
nu gans het zootje geinstalleerd, maar de groep wil nu enkel beginnen schakelen als ik eerst de axs knop indruk.
tijdens het pairing proces geen problemen ondervonden.

iemand die dit kan verhelpen? of weet van waaruit dit kan komen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 okt 2019 10:25

Is dat nadat je de fiets bewogen hebt of ervoor?
Er zit een soort bewegings sensor in de derrie.

stino77
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 jun 2009 12:05

stino77 03 aug 2020 09:17

Dit weekend mijn etap red update zitten installeren. Alles ging vlot, behalve de FD. Dat blijkt toch niet zo makkelijk af te stellen. Hij schakelt soms niet van het binnenblad naar het buitenblad. De ketting geraakt niet op de grote plateau.
Nu, ik rijd wel met een campa record 11S crank en het is geen nieuwe ketting. Zou dat een issue kunnen zijn 1 van die 2 dingen? Het is een stages crank dus ik zou deze het liefst willen behouden natuurlijk.
Of is de afstelling (filmpjes gevolgd) zo precies dat het daar nog ergens aan moet liggen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 aug 2020 09:25

Echt etap 11sp of AXS?

Het enige wat lastig is met deze FD,s zijn extreem ovale bladen of gravel vertandingen 46/34 oid. Een ovale gravelvertanding 46/33 is gewoon niet goed te krijgen met een AXS op bepaalde frames in dit geval een Lauf.

Voor de AXS is net als bij de RD een tool verkrijgbaar voor de afstelling.

Daarnaast als je de hoogte op het grote blad eerst goed afsteld en dan de streepjes op de kooi op het grote blad juist afsteld kan er weinig verkeer gaan.

Let wel heel goed op de stelschoeven. Die zouden voor je gevoel andersom kunnen werken.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 aug 2020 09:43

Voorderailleur: goed zien dat hij goed rechtstaat.
De voorderailleur komt meer naar buiten tijdens het schakelen en zet zich dan iets naar binnen.
Blijf je trappen tijdens het schakelen?

Kan je de stelschroeven niet zo zetten dat die laten iets naar buiten te komen?

Walter

stino77
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 jun 2009 12:05

stino77 03 aug 2020 09:52

Ja, een etap 11sp (de gewone nog).
Ik ga vandaag nog eens een poging wagen om het precies afgesteld te krijgen. Het ligt misschien vooral aan de H-stelschroef (omdat hij moeilijk van binnen naar buitenblad schakelt).
De hoogte, hoe belangrijk is dat? Ze zeggen 1-2mm (of gelijk op die indicator aan binnenkant derailleur), maar moet dat eerder 1mm zijn of eerder 2mm?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 aug 2020 10:16

als je tussen de 1 en 2mm zit moet dat goed gaan, zo precies komt het ook niet. maar ik zie ook wel eens 5mm, dat is teveel.

Gewoon even testen met een elke keer ene kwart/halve slag. De totale slag is bij een mechanische derrie altijd hetzelfde bij een ETAP niet, dat kan je met de stelschroeven doen. Dat kan even anders denken zijn.

@Walter een sram derrie moet je zeker niet recht zetten, die staat altijd scheef! Tenzij je bedoelt de streepjes op de kooi recht op het grote blad.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 aug 2020 10:35

wasbeer2006 schreef: ...
@Walter een sram derrie moet je zeker niet recht zetten, die staat altijd scheef! Tenzij je bedoelt de streepjes op de kooi recht op het grote blad.
Idd; juister is 'recht zoals sram het wil' (volgens de aanduidingen op de derailleur).

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 03 aug 2020 14:04

stino77 schreef: 03 aug 2020 09:52 Ja, een etap 11sp (de gewone nog).
Waar heb je die gescoord?

Plaats reactie