Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SRAM ETAP

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 feb 2019 13:07

De achterderrie het het brein bij de etap groep.

Als de fiets stilstaat dan staat het system uit, als het bewogen wordt gaat het pas aan.
Druk maar eens op de schakelknop zonder de fiets eerste te bewegen, dan werkt er niets.

Als dit dus rijdend gebeurt wat niet zou mogen! dan heb je dus een problem!
Degene die dit euvel hebben gehad. Is dit ook nadat je in dezelfde rit al de voor derrie hebt gebuikt??

StassenRob
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 nov 2014 16:39

StassenRob 26 feb 2019 14:20

Wasbeer. Ik heb op deze manier al 3 diri's versleten... de 4e is nu onderweg van uit SRAM (onder garantie). Het enigste verschil ten opzichte van andere fietscollega's die er mee rijden is mijn ovalen rotor voorbladen. De andere personen die er mee rijden heb vooralsnog 0 problemen met de groep. Ik krijg nu een set rond bladen om te kijken of het hier aan ligt...

Als ik dit probleem achter ervaar kan ik voor wel gewoon schakelen. Deze heeft nog nooit 'geweigerd'....

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 26 feb 2019 14:24

@Goudhaantje: Ik had 2 x onderweg even een "hikje", die eeuwigheid leek te duren. Ik heb toen 2x voor geschakeld en daarmee wist ik dat het niet bij de shifters zat. Toen rustig doortrappen en ineens kwam de derailleur op gewenste stand.

Wat wasbeer2006 aangeeft zou inderdaad wel eens kunnen kloppen. Ik reed weg bij hotel en wilde terug schakelen en gebeurde niets. Dus even op zwaarder verzet weg rijden. Na 200 meter gestopt en batterijen gewisseld (was niet nodig, want zou genoeg "prik" moeten hebben voor 500 km).
Daarna weg rijden en na 5 seconde schakelde te derailleur ineens op het verzet dat op display stond van mijn Garmin. Daarna gewoon 4 uur zonder problemen gereden.
Maar blijft vreemd: Nu pas voor het eerst op Tenerife mee gemaakt terwijl ik ervoor zeker zo'n 3.000 km probleemloos mee gereden heb.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 26 feb 2019 14:51

Het topic hierover op Weightweenies doet mij het ergste vrezen. 😱 Het begint blijkbaar ineens en wordt meestal alleen maar erger. Valt onder garantie, maar op dat gedoe zit ik niet op te wachten.

StassenRob
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 nov 2014 16:39

StassenRob 26 feb 2019 15:11

@Goudhaantje,

Het begint blijkbaar ineens en wordt meestal alleen maar erger.

Dit kan ik bevestigen... ik vrees nu zelf ook dat het verder niks uit maakt of je rond of ovale voor bladen hebt.. ik heb zelf ook gebeld met SRAM vorige week. De meneer daar gaf aan dat het pure pech moest zijn. M.a.w. er is niks bekend met een bepaalde batch die slecht zou zijn o.i.d.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 feb 2019 19:40

Ik kan me niet voorstellen dat het aan ovalen bladen ligt. Mijn fietsmaat rijd daar ook al ruim anderhalf jaar mee en geen problemen.

Wat ik wel altijd doe is accu,s eraf bij vervoer met de auto, maar of dat iets uitmaakt met deze problemen geen idee.

StassenRob
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 nov 2014 16:39

StassenRob 26 feb 2019 22:58

Ja ik in eerste instatie ook niet... SRAM zegt ook dat het gewoon mogelijk moet zijn..

Echter ben ik de enige van circa 15 personen die service hebben via dezelfde FM die rijd met ovaal...

Vandaag te horen gekregen dat ik andermaal een nieuwe diri onder garantie krijg. dit maal dus met ronde rotor bladen zoals aangegeven. we gaan het zien....


Als ik reis en de fiets mee gaat haal ik uiteraard altijd de accu's eruit om problemen te voorkomen, zoals lege accu's... :winkthumb:

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 26 feb 2019 23:10

'k Heb ook al 2 defecte ETAP achterderailleurs gehad, met dezelfde verschijnselen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 27 feb 2019 05:16

nu begin ik sterk te twijfelen of ik wel sram eTap wil...

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 27 feb 2019 06:42

Nu weet ik zeker dat ik (nu nog even) geen eTap wil. Een fiets is zo een geweldig apparat en werkt altijd.
Storing aan een fiets is eigenlijk te idioot voor woorden. Meer dan 100 jaar hebben wij fetsen gehad die het altijd deden, en nu met de technologische ontwikkelingen ontstaan er anderhande problemen.

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 27 feb 2019 09:12

Waarom lees ik dit nu pas vraag ik mij af. Selectief lezen? Ik hoorde alleen de goede verhalen, al twijfelde ik erg juist vanwege eventuele kans op storingen. Ik heb het pas 2x kort achter elkaar gehad in dezelfde rit. Ik hoop nog even dat het daarbij blijft. 🙈🙉🙊

Wel vraag ik mij (alvast) af of je de achterderailleur eerst terug moet sturen voordat je een andere krijgt of dat SRAM deze eerst opstuurt. Anders kan je even niet fietsen. Dat is toch een hele slechte optie.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5947
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 27 feb 2019 09:54

Tjsa , dan ben ik waarschijnlijk de geluksvogel. Ik rij nu sinds augustus 2016 met eTap en heb nog geen enkele storing gehad met schakelen. Wel 1 keer dat ik geen uitlezing kreeg van de eTap ratio op de Garmin, maar via een tip ( Batterij eens helemaal opladen :? ) zou het beter zijn, en inderdaad toen was het probleem over.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie