Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SRAM ETAP

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 02 jul 2018 11:36

Keezx schreef: 01 jul 2018 10:42 Je bedoelt dat het hele Etap een gimmick is?
Neen, dat bedoel ik niet :lol: . Ik doel op de mogelijkheid dat je firmware updates zou kunnen verwachten indien er problemen in de markt geconstateerd worden, zoals nu kennelijk het geval is met derries die niet willen schakelen.
Of anderzins updates met nieuwe mogelijkheden of performance updates ik noem maar wat.
Na 2 - 3 jaar sinds introductie daar geen veranderingen in gezien...
...

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 02 jul 2018 12:31

Shimano komt met enige regelmaat met firmware updates voor Di2. Zelfs met nieuwe features (synchro shift). Naast de eTAP "kinderziektes" één van de redenen waarom ik voor een nieuwe fiets toch (weer) voor Di2 zou kiezen, ook al vind ik het ontbreken van alle houtjes-touwtjes van eTAP wel heel mooi.

Shimano is trouwens ook niet vrij van zonde: het is van de gekke dat je geen synchro shift kunt gebruiken als je XT derailleurs gebruikt met een EW-90 junction (ipv de MT800).

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 03 jul 2018 12:08

is het verschil in geluid tussen korte kooi en (mid?) lange kooi echt zo groot? en qua schakelsnelheid een merkbaar verschil?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 jul 2018 15:33

xml schreef: 03 jul 2018 12:08 is het verschil in geluid tussen korte kooi en (mid?) lange kooi echt zo groot? en qua schakelsnelheid een merkbaar verschil?
Ik heb de korte kooi.
Als de lange kooi echt sneller en stiller is dan moet deze supersnel en muisstil zijn. :)
Mits goed afgesteld hoor je de ketting echt niet draaien en is de werking gewoon stil, en echt wel meer dan snel genoeg.
Je zal heus de sprint niet verliezen omdat de korte kooi derailleur van je Etap te traag zou schakelen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 03 jul 2018 18:20

Fietskameraad heeft een Cannondale met Etap (komt van een Speci met DI2) en stoort zich er toch wat aan.

Vooral het tragere schakelen (soms, niet altijd) en het niet gelijktijdig voor- en achteraan schakelen zijn blijkbaar een ergernis. Hij is al terug aan het kijken om hem te vervangen (afwegen om de volledige fiets te vervangen of enkel de groep)

Hij is echt veel kleine dan ik, anders had ik het wel eens zelf willen voelen of het verschil met DI2 echt zo groot is (of dat hij gewoon een mierenneuker is :D )
Afbeelding

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 04 jul 2018 10:57

Lcsmet schreef: 03 jul 2018 15:33
xml schreef: 03 jul 2018 12:08 is het verschil in geluid tussen korte kooi en (mid?) lange kooi echt zo groot? en qua schakelsnelheid een merkbaar verschil?
Ik heb de korte kooi.
Als de lange kooi echt sneller en stiller is dan moet deze supersnel en muisstil zijn. :)
Mits goed afgesteld hoor je de ketting echt niet draaien en is de werking gewoon stil, en echt wel meer dan snel genoeg.
Je zal heus de sprint niet verliezen omdat de korte kooi derailleur van je Etap te traag zou schakelen.
maar een korte kooi is automatisch sneller dan een lange kooi, of hoeft dit niet zo te zijn?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 jul 2018 12:45

Dat zal wel meevallen, de lange krijg ik veel stiller op een sram cassette dat is vooral het voordeel.
Je zal dat echt niet merken.

Ik vind de etap niet traag schakelen, het tegelijkertijd voor en achter schakelen heb ik geen last van op de racer.
Het wireless heeft het bij mij gewonnen van de draden. Draadloos had ik voor shimano gegaan.

Firmware mis ik ook, gewoon een beetje zelf klooien, dat is toch leuk als je deze onzin op je fiets monteert.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 08 aug 2018 09:55

Sinds 29 juni mijn Cannondale EVO de upgrade naar ETAP gegeven.
-Nog even de vraag: "Heb je het nodig?" Antwoord: "Nee".
-Volgende vraag: "Is het leuk?" Antwoord: "Ja"...
Ik had het geluk dat ik via mijn dealer een set kon bemachtigen die vanaf een fiets kwam met ETAP, maar de koper liever met touwtjes schakelde....... Dus kon de set er mooi bij mij op.
Inmiddels zo'n 1.500 km mee gereden en ik vindt het geweldig werken, wil in ieder geval niet meer terug.
Maar wel 1 probleempje gehad en was nadat ik de fiets uit de auto haalde in Oostenrijk. Achter schakelen deed het niet en bleek dat de "SRAM Red eTap Spring and Actuator" niet meer in de shifter zaten.
Afbeelding
Na wat gezoek het veertje van max 3 bij 10 mm gevonden en de actuator van max 5x5 mm ook. Toen nog hoop gepruts en gevloek (nadat veertje wegsprong) om alsnog te kunnen rijden.
Lang verhaal: Bekend probleem bij collega Etappers? Of had ik gigantisch pech en ook geluk (dat ik het terug vond achterin de auto) gehad?
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 08 aug 2018 13:25

Niet gehad, maar mijn fiets ligt altijd alleen (en niks erop of in de buurt) in de oto. Bedankt voor de waarschuwing though en goed (en gelukkig ook wel een beetje idd) dat je het nog zelf op hebt kunnen lossen.

Ik heb ook nog wel een tip, rear battery was bijna leeg, front geen waarschuwing (gebruik ik veeeeeeeel minder) dus die laten zitten, weekendje fietsen bij vriend in DLD oplader niet meegenomen, op de 1e dag al front battery critical. Moraal, ook voor gaat dus best wel leeg dus neem gewoon altijd je oplader (en usb kabel en adapter) mee.
Afbeelding

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 08 aug 2018 16:26

Neen, niet bekend.
Lege batterij wel.
Oplossing: reserve batterij gekocht, in geval dat...
...

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 09 aug 2018 14:39

Batterij issue (gelukkig) niet gehad. Vooraf vakantie geladen en lader ook mee, maar met 15 uurtjes fietsen niet nodig.
Om ongelijk batterij verbruik tegen te gaan, is het om de 2 ritten even batterij voor en achter te wisselen ook een mooie optie of niets soms?
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 09 aug 2018 16:19

Je loopt dan wel het risico dat op een gegeven moment je beide batterijen gelijktijdig de geest geven.
Dan sta je daar te kijken en werkt niets meer.
...

Plaats reactie