Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ultegra 6500 dubbel naar triple

Jitensha
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2015 12:39

Jitensha 14 mei 2015 12:47

Is het mogelijk om de crank van mijn fiets, wat nu een dubbel is, te vervangen voor een triple? Ik heb op internet rondgekeken maar vond het lastig een concreet antwoord te vinden. De hele fiets is ultegra 6500 afgemonteerd, met een 9s cassette achter. Of moeten de shifters en derailleur dan ook meteen vervangen worden?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 mei 2015 13:36

Van Ultegra 6500 zijn alleen nog op e-Bay ongebruikte componenten te vinden. :( Enige dagen geleden heb ik voor een vriend het web afgespeurd, met dit als resultaat. Wanneer je shifters hebt met typenummer 6510 of 6501, dan hoef je die niet te vervangen. Die zijn zowel voor dubbel als triple geschikt. Wel een triple nodig (kan ook van 105) en beide derailleurs vervangen. Je zult waarschijnlijk aangewezen zijn op Tiagra 9v onderdelen of Ultegra 10v onderdelen. Gebruik dan een 10v ketting in je 9v systeem. Loopt minder snel aan in je voorderailleurkooi (indien 10v). Correctie: Alle 6500 shifters zijn geschikt voor dubbel en triple. Het typenummer staat onder de hood, de rubberkap van de shifters.

ilikebike
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 jan 2014 10:10

ilikebike 14 mei 2015 19:34

Jitensha schreef:Is het mogelijk om de crank van mijn fiets, wat nu een dubbel is, te vervangen voor een triple? Ik heb op internet rondgekeken maar vond het lastig een concreet antwoord te vinden. De hele fiets is ultegra 6500 afgemonteerd, met een 9s cassette achter. Of moeten de shifters en derailleur dan ook meteen vervangen worden?
Maar waarom zou je dit willen???

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 mei 2015 19:43

ilikebike schreef:
Jitensha schreef:Is het mogelijk om de crank van mijn fiets, wat nu een dubbel is, te vervangen voor een triple? Ik heb op internet rondgekeken maar vond het lastig een concreet antwoord te vinden. De hele fiets is ultegra 6500 afgemonteerd, met een 9s cassette achter. Of moeten de shifters en derailleur dan ook meteen vervangen worden?
Maar waarom zou je dit willen???
Voor je op die toon zulke vragen stelt, toch eerst even je basiskennis bijspijkeren!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 14 mei 2015 19:52

klimmer schreef:Voor je op die toon zulke vragen stelt, toch eerst even je basiskennis bijspijkeren!
een serie achter elkaar getypte letters heeft geen toon. Dat is het grote nadeel van schrijven. Maar los daarvan: de triple is op z'n retour, tenminste dat wil de aanbodzijde van de markt ons laten geloven. We gaan naar 1x11 of 2x11, zeggen ze.

Maar los daarvan: voor welk probleem (vraagstuk) is het ombouwen van een dubbel naar een trio de oplossing? Da's geen gekke vraag? Ofwel?

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 14 mei 2015 20:04

Grappig. Ik had mij ook al aan de toon geërgerd. De vraag is geheel off-topic. Het is wel zo vriendelijk te veronderstellen dat een vragensteller zich zelf deze vraag ook al heeft gesteld en beantwoord. Het antwoord is gewoon niet relevant. ilikethebike suggereert dat TS niet in staat is zelf dit soort beslissingen te nemen. Dat is wat hooghartig.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 mei 2015 20:50

Nee Nee schreef:een serie achter elkaar getypte letters heeft geen toon. Dat is het grote nadeel van schrijven. Maar los daarvan: de triple is op z'n retour, tenminste dat wil de aanbodzijde van de markt ons laten geloven. We gaan naar 1x11 of 2x11, zeggen ze.

Maar los daarvan: voor welk probleem (vraagstuk) is het ombouwen van een dubbel naar een trio de oplossing? Da's geen gekke vraag? Ofwel?
Die laatste vraag heeft TS al voor zichzelf beantwoord. Dat kan niemand anders voor hem/haar doen. Wij kunnen en hoeven daar geen oordeel over te vellen.
Het probleem: behoefte aan een kleiner verzet, resp. een hogere frequentie.
Wanneer de triple op zijn retour is (zou kunnen), dan is dat voor de derde keer in 40 jaar tijd. Zo definitief hoeft dat echt niet te zijn. Campa had in de zeventiger en negentiger jaren triples, ook in Record uitvoering. 5 jaar geleden opnieuw in 3 niveaus triples. Shimano altijd triples gehad en ook in de toekomst nieuwe triple groepen. Dus?

Sloeren, je was me (net) voor. :)

Plaats reactie