Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Sram force 1 "na doen"

timvdn
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 feb 2011 13:48

timvdn 10 mei 2015 12:47

Beste mede fietsfanaten. Ik ben bezig met een fiets project en wil proberen om een racefiets op te bouwen met 1 blad voor.

Ik zie op mijn huidige fiets al dat ik mijn kleine blad echt nooit gebruik. En de nieuwe groepset waarmee SRAM pas is uitgekomen (sram force 1) is een bevestiging van mijn vermoeden: met een groot genoeg bereik op de cassette heb je geen twee bladen nodig voor. Hoogstens een extra blad wat je erop zet voor de bergen. Dit scheelt gewicht en ziet er al met al mooier uit wat mij betreft.

Nu zou je kunnen zeggen, koop die groepset dan!

Het enige probleem daarmee is dat ik het nogal prijzig vindt. En mij afvraag of dat nodig is. Er zitten bepaalde technieken aan bijvoorbeeld de derailleur voor stabilisatie etc. Het voorblad is "wide and narrow" zodat hij er niet afvalt. Maar dit lijken mij toepassingen die alleen op ruig terrein van pas komen. Op de weg heb ik nog nooit meegemaakt dat mijn ketting van het voorblad afging.

Ik hoef niet perse alles met deze sram groepset te vergelijken maar ben vooral benieuwd of hier mensen zijn die een dergelijke uitdaging zijn aangegaan en welke onderdelen ze daar dan voor hebben gebruikt. En welke zaken ik mogelijk over het hoofd zie. :)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 mei 2015 13:17

Ik heb bij Windcycleworks (van het bart bouwt een frame topic) een fiets laten bouwen met een aantal bijzonderheden. Daar zit ook de 1x11 set up bij.

Zie: http://windcycleworks.tumblr.com/post/1 ... t-when-you

Wat hebben we gedaan?
- Een standaard dubbel weg crankset
- 1 wolftooth (narrow-wide ook) blad op "binnenpositie"
- 1 bashring op de "buitenpositie"
- SRAM X1 achterderailleur met bijbehorende shifter
- Shimano 11 speed wegcassette 11-32 (dus body is een 11 speed wegbody).

Rijdt als een malle!

Overwegingen:
- Derailleur is geschikt om ook tot 10-42 te kunnen handelen (die, of de 11-40 van shimano, zijn nu nog erg prijzig, plus die mega cassettes van SRAM hebben weer eigen bevestiging op de Body.., body is voor deze cassettes iets smaller nodig, dus met 11 speed wegbody komt er dan een spacer bij. 10 speed wegbody, of 10 speed ATB body werkt dan wel zonder spacer).
- Dat narrow - wide kettingblad is nice to have, maar denk dat je idd zonder kunt. Zeker met de X1 achterderailleur, die al wat extra spanning (de clutch), op je ketting trekt.
- Bart heeft bij het frame bouwen een paar nokjes gelast in mijn schuine buis, zodat er met behulp van kabelstops nog een kabel voor een voorderailleur geleid kan worden. Met dan een 2e blad op de crank (ipv de bashring), en een klemband voorderailleur zou ik de setup naar een dubbel kunnen ombouwen.
- de bashring is niet nodig, zoals je ziet is de fiets enigszins als commuter/travel bedoeld, met flat pedals ook. De bashring zit erop voor de looks/afwerking en een beetje om de broek van de ketting te houden (maar dat voorkomt die bashring niet volledig overigens).
- de Crank was een shimano105 11 speed versie (FC RS500). Wat zou kunnen is dat als je een te groot voorblad kiest en je die op de binnenst positie monteert, dat dit in de knoei komt met je chainstay. Zal niet snel zo zijn, maar zou kunnen. ATB crank is ook goede optie. die staat tikje meer naar buiten over het algemeen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 10 mei 2015 15:13

Als 1x10 voldoende voor je is.

- Een willekeurige shifterset van sram, 10 speed. Apex 160 €
- Een narrow wide kettingblad voor je huidige crank. 70 €
- Een sram type 2 MTB derailleur, korte of medium kooi. X9, 65 €
- Ketting + cassette. 70 €

Prima alternatief en dit werkt hetzelfde, maar dan wel een verzet minder.

Op m'n MTB al een jaar zo gereden (wel met flatbarshifters) zonder problemen. Alleen echt zware modderomstandigheden is lastig, maar dan heeft iedere single ring setup het moeilijk.

timvdn
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 feb 2011 13:48

timvdn 10 mei 2015 15:40

Dankjewel! Goede informatie. Ik zat zelf te denken aan een SRAM wifi derailleur met de lange kooi. Wat is precies het verschil tussen een wifli en een X1, of een X9 MTB. Hebben die een ander mechanisme (extra spanning?) en is dat relevant voor op de weg?

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 10 mei 2015 16:01

In geval van non X1/CX1 zou ik gaan voor een type 2 derailleur, anti clutch. Qua beweging is de X1 enkel geschikt voor een single ring. Met de type 2 heb je nog de mogelijkheid om met een dubbel voor te rijden, kies dan wel voor een medium kooi.

IMHO is de kabeloplossing van een MTB derailleur mooier, daarom had ik een X0 DH derailleur op m'n racer.
Qua wiel wisselen schijnt een race derailleur sneller te gaan. Niet interessant voor een wielertoerist als ik.

Perez
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 11 okt 2013 12:16

Perez 10 mei 2015 17:21

Er zijn al wat reacties gegeven, maar je zou hier ook kunnen kijken: http://crankzinnig.nl/cx1-maar-dan-goedkoop/#7

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 10 mei 2015 17:48

timvdn schreef:\

Ik zie op mijn huidige fiets al dat ik mijn kleine blad echt nooit gebruik.
Je rijdt nu met een compact met als kleinste blad een 34 tands?
Wissel hem om voor een 42

Waarschijnlijk is de juiste cadans bij jou ook geen bekende term?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 mei 2015 18:47

Mag ik hier echt helemaal niks van snappen? Wat is in hemelsnaam het nut van 1 blad op de racer? De enige reden die ik kan verzinnen is interessant doen, want rationeel zijn er totaal geen argumenten.....
Less is bore

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 10 mei 2015 21:41

Ik begrijp dat, als fan van 1x11 op de mtb, voor de racer ook niet.

Maar aan de andere kant, als je het kleine blad echt werkelijkwaar nooit gebruikt kan je m net zogoed weg doen.
Maakt een stuk makkelijker schoon ;)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 mei 2015 08:21

daniel1975 schreef:Mag ik hier echt helemaal niks van snappen? Wat is in hemelsnaam het nut van 1 blad op de racer? De enige reden die ik kan verzinnen is interessant doen, want rationeel zijn er totaal geen argumenten.....
Maar TS noemt (voor hem) toch al zijn argumenten?
- Gewicht van het binnenblad
- looks.

Dat eerste is natuurlijk maar marginaal en vaak amper merkbaar, plus lijfelijk meer te bereiken dan wat grammen aan de fiets. Van de andere kant, er zijn zat weightweennies in de fietsenwereld...

En dat 2e argument is nooit rationeel, want smaken verschillen.., maar wel relevant natuurlijk.


In mijn geval.., waar ik ook geen echte racer heb.., was mijn argument "omdat het kan", "omdat het anders is dan normaal".., en "het scheelt een shifter op het stuur en de voorderailleur, op het stuur dus meer ruimte, en minder dingen die stuk kunnen."
Dat zijn ook allemaal argumenten die rationeel amper stand houden, want hoe vaak gaat een voorderailleur of een shifter nou stuk? En die shifter op t stuur zit toch echt niet in de weg ofzo... :mrgreen:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 mei 2015 08:43

Ik snap er ook niets van. Op een crossfiets vind ik het prima, maar op de weg is het toch echt niet handig. In Limburg kan ik mijn binnenblad toch wel waarderen.

Clutch derailleurs zijn zeker niet afdoende met een enkel voorblad. Het helpt maar een klein beetje, het kan niet voorkomen dat de ketting er aan de bovenkant afloopt. Daar zit normaal de voor-derailleur die dat voorkomt. Met een kettinggeleider zal het waarschijnlijk wel goed gaan, maar een narrow-wide blad oid is echt niet weg.
Over de lange termijn zijn het overigens wel dure bladen, want je moet ze vaak vervangen om te zorgen dat de ketting er goed op blijft liggen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 mei 2015 09:17

MarkVeenstra schreef:
daniel1975 schreef:Mag ik hier echt helemaal niks van snappen? Wat is in hemelsnaam het nut van 1 blad op de racer? De enige reden die ik kan verzinnen is interessant doen, want rationeel zijn er totaal geen argumenten.....
Maar TS noemt (voor hem) toch al zijn argumenten?
- Gewicht van het binnenblad
- looks.
Dat gewichtverlies heeft totaal geen nut als je vervolgens met een gatenkaascassette niet je optimale cadans kunt draaien of moet stoempen om een helling op te komen.
:roll:
Op een CX of laagland-ATB kan ik het snappen, maar verder is er geen enkele reden om naar 1 blad te gaan.
Less is bore

Plaats reactie