Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

28mm in Tarmac en Roubaix?

MF010
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 jul 2012 16:44

MF010 31 mar 2015 08:42

Om Parijs-Roubaix te rijden overweeg ik met 28mm banden te rijden. Heeft iemand ervaring met 28mm's in een Tarmac of Roubaix (allebei 2010)? Ik ben zeer benieuwd of het past.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 mar 2015 08:58

Meten is weten toch? Hoeveel mm heb je er nu in zitten en hoeveel ruimte heb je links/rechts/boven nog over?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

MF010
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 jul 2012 16:44

MF010 31 mar 2015 09:02

Is wat kort door de bocht; door krachten die erop komen heb je marge nodig. Daarom vraag ik om ervaringen.

bandiet
Forum-lid
Berichten: 532
Lid geworden op: 17 feb 2010 12:08

bandiet 31 mar 2015 09:35

Vergeet ook niet om met extra ruimte rekening te houden wanneer je bijvoorbeeld een slag in je wiel krijgt.

bikerke
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 31 mar 2015 09:37

in de Roubaix sl4 passen deze zeker. Heb zelf met 28mm bandjes gereden op deze fiets.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 31 mar 2015 09:38

Ik heb deze winter op mijn Roubaix met een 28mm achterband gereden.
Een Pacenti 23SL velg
Een 28 mm Continental Sportcontact draadband
TRP R970EQ rem

Technisch ging dat gewoon goed met meer dan voldoende plaats.

De Conti Sportcontact 28mm "bolde" wel voor geen meter in vergelijking met de 25 mm Schwalbe One's die er nu omliggen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 31 mar 2015 11:41

Kijk even in het P-R topic.
De meeste remmen hebben er geen moeite mee om met 28mm te gaan rijden.
Het moet wel in je frame passen, de staande achtervork en de voorvork zijn soms een beperking: dus meten is weten en i.o.m. je FM eerst proberen.
Vaak houd je dan maar 1mm ruimte over tussen vork en band. Dat levert dan wel een nadeel op: daar hoopt zich alle troep, drek, afval op waar je onderweg doorheen rijdt.
Met 28mm rijden, levert wel een ander stuurgedrag op. Effe soepel een bocht nemen, is dan wel een ander verhaal. Je moet de band echt omduwen in de bocht en flink hangen. Ik ben een paar keer in de graskant geland omdat ik een bocht niet hield. Thuis in je eigen omgeving goed oefenen helpt zeker. Ik zou niet op de laatste dag die banden eronder gooien en dan gaan rijden.

MF010
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 jul 2012 16:44

MF010 31 mar 2015 12:06

Hmm...misschien dan maar rijden met 25mm? Helpt MTB-ervaring tegen dit ander stuurgedrag?

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 31 mar 2015 13:07

Nee Nee schreef:Met 28mm rijden, levert wel een ander stuurgedrag op. Effe soepel een bocht nemen, is dan wel een ander verhaal. Je moet de band echt omduwen in de bocht en flink hangen. Ik ben een paar keer in de graskant geland omdat ik een bocht niet hield. Thuis in je eigen omgeving goed oefenen helpt zeker. Ik zou niet op de laatste dag die banden eronder gooien en dan gaan rijden.
Niet mee eens.
Als ex-motorcoureur (op Peppi en Kokki niveau) in diverse klassen (met verschillende bandbreedtes) durf ik te stellen dat een verschil van 3 of 5 mm in breedte geen merkbare invloed heeft op de hellingshoek bij een bepaalde snelheid.
Wellicht zelf eens goed oefenen?
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 31 mar 2015 14:48

campasuper schreef:
Nee Nee schreef:Met 28mm rijden, levert wel een ander stuurgedrag op. Effe soepel een bocht nemen, is dan wel een ander verhaal. Je moet de band echt omduwen in de bocht en flink hangen. Ik ben een paar keer in de graskant geland omdat ik een bocht niet hield. Thuis in je eigen omgeving goed oefenen helpt zeker. Ik zou niet op de laatste dag die banden eronder gooien en dan gaan rijden.
Niet mee eens.
Als ex-motorcoureur (op Peppi en Kokki niveau) in diverse klassen (met verschillende bandbreedtes) durf ik te stellen dat een verschil van 3 of 5 mm in breedte geen merkbare invloed heeft op de hellingshoek bij een bepaalde snelheid.
Wellicht zelf eens goed oefenen?
Vind het redelijk kort door de bocht ( pun intended ;) ) om te stellen dat omdat jij er geen problemen mee denkt te hebben op je motorfiets, het voor iedereen op de racefiets ook geen probleem is

Als EX motorcoureur weet je vast wel dat bandenspanning wel veel uitmaakt, en laten de meesten in een 28mm band nu minder bandenspanning doen .....

Wiel wordt groter in diameter, dus zal ook "trager" sturen, schat ik zo in. Als je daar geen rekening mee houd zit je net naast de weg ipv nog net op t randje ;)

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 31 mar 2015 19:53

Ik denk dat het toch iets meer afhankelijk is van de stuurmanskunsten dan van de bandbreedte.
Het hele verhaal van druk staat hier los van.
Het contactoppervlak van een smalle band en een brede band is bij gelijke druk gelijk.
Mocht je bij een bredere band de druk iets laten zakken, dan neemt ook het contactoppervlak toe en als je dan binnen marges blijft kun je met een groter contactoppervlak ook meer grip verwachten en theoretisch harder door de bocht.
Inderdaad stuurt een groter wiel / band trager. Dit is echter marginaal bij een verschil van enkele mm. De verschillen in de diverse GP klassen zijn veel groter dan een paar mm.
Voor mij blijft staan dat iemand niet zomaar uit de bocht gaat door 3 of 5 mm bredere en daarmee hogere band.
Als je denkt aan vandaag met de wind, deze heeft zeker meer invloed dan die paar mm.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 31 mar 2015 20:35

Op het strand race ik met slicks op de mtb met 1,0 bar en 2,4 inch banden.
In het bos nooit met meer dan 2,0 bar in de 2,4 semi-slicks.

Tussen 23 en 25mm voelde ik totaal geen verschil. Bij de overstap naar 28mm merkte ik dat het even wennen was. Bochten-'werk' werd iets meer 'werk'. 23mm pomp ik op tot 8 bar, 25mm tot 7 en 28 tot 5,5. Ik heb de indruk dat ze iets hoger zijn en dat daar het verschil in zit.

Plaats reactie