Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

42t voor 9-speed Shimano groep

Gebruikersavatar
Majven
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 jun 2014 15:34

Gebruikersavatar Majven 01 mar 2015 22:15

Beste forum lezers,

Ik heb een racefiets die nu zo'n 10 jaar oud is en voor een groot deel nog origineel is qua groep (shimano 105/9 speed/ triple). Nu wil ik zelf wat onderdelen vervangen, maar kom er niet helemaal uit (eerste keer).

Ik wil mijn 42t en 52t vervangen van mijn voorblad. De 30t is nog prima. Alleen kan ik vaak een 39 vinden op het internet en ben ik bang dat het installeren dan wat complexer gaat worden plus dat ik zeer tevreden ben over mijn huidige verzet. Achter heb ik wel dezelfde 12-25 HG50 GS gevonden.

Enige die ik wel vind is een 'SHIMANO Ultegra FC-6500' kettingblad, steek 76, galafstand 130. Is dit te gebruiken?

En waar moet ik opletten bij een ketting buiten een 9 speed ketting?

Beetje newbie vragen dit, maar met deskundig advies lukt het vast!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 mar 2015 23:43

Je wilt dus 52 en 42 tands kettingbladen. Dat kun je ook die van Ultegra 6503 of 6603 (niet 6700) kopen met boutcirkel 130mm. Koop een KMC 9v ketting met missing link schakel. Het gebruiken van een 39t blad ipv 42t verandert niets aan de werking of montage.
Laatst gewijzigd door klimmer op 02 mar 2015 01:09, 1 keer totaal gewijzigd.

bob_sc
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2013 22:21

bob_sc 02 mar 2015 00:14

Ik had hetzelfde probleem, en uiteindelijke een van specialites-ta gekocht.
een voorbeeld: http://www.futurumshop.nl/ta-specialite ... t-38.phtml
Hier kan je kiezen voor een 42 speciaal voor triple.

Blijkbaar is er een verschil tussen een 42 dubbel en triple.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 02 mar 2015 00:18

Een 42t voor triple heeft schakelhulpen, een 42t voor een dubbel heeft die niet (nodig).

Gebruikersavatar
Majven
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 jun 2014 15:34

Gebruikersavatar Majven 02 mar 2015 09:32

Dank voor de reacties.

De specialites-ta is helaas alleen in het zwart en dat staat niet per se mooi bij allemaal zilver onderdelen.

De 6503 en 6603 is moeilijk te vinden in 42. Wat als ik kies voor (30) 39 en 52. Is het verschil dan niet te groot tussen de 30 en 52? Zowel voor het goed schakelen als voor de versnellingen. Dan kiezen voor een 12-27 ipv 12-25 achter?

wknaap
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 jun 2009 22:56
Locatie: Heemskerk

wknaap 02 mar 2015 09:42

Shimano is op een gegeven moment overgestapt van 52,42,30 naar 52,39,30. Verschil is klein.
Ik heb dit op mijn Cube de Ultegra 6603 van 2008.
Werkt prima. Van 12-25 over gaan naar 12-27 is alleen nodig als je weinig fiets en toch veel moet klimmen
Bianchi Intenso met Potenza, met Scirocco
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011

Gebruikersavatar
Majven
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 jun 2014 15:34

Gebruikersavatar Majven 02 mar 2015 10:56

wknaap schreef:Van 12-25 over gaan naar 12-27 is alleen nodig als je weinig fiets en toch veel moet klimmen

Dit laatste snap ik niet. Bedoel je als je weinig fiets{t}?

wknaap
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 jun 2009 22:56
Locatie: Heemskerk

wknaap 02 mar 2015 13:30

Door chemokuren e.d. Heb ik in 2012 weinig getraind en in september de Mont Ventoux beklommen. Had zeker minder dan 700 training kilometers in de benen en dan is een 27 welkom. Denk dat het belangrijk is om zeker 1 keer per week een langere fietstocht van boven de 100 te rijden.
30/27 is niet veel lichter dan 30/25.
Bianchi Intenso met Potenza, met Scirocco
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011

Gebruikersavatar
Majven
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 jun 2014 15:34

Gebruikersavatar Majven 02 mar 2015 15:18

Begrijp hem zo. Ik denk dat ik achter maar hetzelfde blijf en voor naar een 39 ga overstappen. Benieuwd of het mij gaat lukken om alles goed te laten lopen.

sniper
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mei 2015 15:13

sniper 20 mei 2015 15:35

Hallo,

Ik zit met hetzelfde probleem zoals beschreven in de eerste post. Heb een shimano 105/9 speed/ triple, en wil graag de 52t en 42t kettingblad (zilver) vervangen. Deze zijn zo goed als niet meer verkrijgbaar. Een upgrade naar een Ultegra is wat mij betreft ook goed mogelijk.

Nu heb ik twee vragen:
1: Kan je het het 105 kettingblad (FC-5603) of Ultegra (FC-6503) vervangen door de 10 speed modellen, dus de FC-5603 en FC-6603, (of eventueel de 11 speed modellen: FC5703/6703) zonder dat de schakelmechanismen veranderen?

2: Wie weet waar deze te koop zijn? Meerdere sites bekeken (zowel NL als DE) maar het lijkt net alsof het modellen zijn die er allemaal uit lopen, en niet meer verkocht worden (behalve de 30t modellen).

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Mvg,

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 mei 2015 15:52

1. 5600 is 10v. 6500 is 9v. 10v bladen passen, 11v bladen (=5800 en 6800) passen niet. TA bladen zijn er ook in zilver. Kijk bij bike24.de . Middenblad 6703 is alleen geschikt op het betreffende crankstel. (boutcirkel 130/92mm, het laatste voor de montage van het specifieke 30t binnenblad van Shimano)
2. 5500 en 6500 onderdelen zijn wereldwijd zo goed als uitverkocht. En met 5600 ook heel dichtbij. TA bladen zijn uitstekend. Dus geen zorgen. :)

sniper
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mei 2015 15:13

sniper 20 mei 2015 18:56

Bedankt voor je reactie. Ik heb wel een andere mogelijkheid gevonden, namelijk: een Tiagra buitenblad (50t) en een 105 middenblad (39t). Dit ipv van de nu 52t en 42t. Daarnaast een ultegra casette en ultegra ketting.

Gaan deze verschillende ''groepen'' goed samen? Zijn deze niet van andere materialen gemaakt waardoor de slijtage verhoogd wordt?

Plaats reactie