Pagina 105 van 125

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 07 apr 2017 21:51
door Wolfhound32
@Hanz Bé, ik twijfel omdat je aangaf dat he deze combi op de tacx gebruikt, waar mackersv2.0 op reageerde dat je met dat advies voorzichtig moest zijn. Het was mij alleen niet duidelijk of dat alleen maar om de wifli ging. Vandaar.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 07 apr 2017 22:05
door Hanz Bé
Dit ging inderdaad om de wifli derailleur (althans, zo interpreteerde ik het), omdat je een groot verschil in tandjes moet kunnen opvangen. Overigens heb ik deze test gedaan met 11-28 achter. Neem aan dat de 11-32 ook gaat.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 08 apr 2017 11:41
door Oppbogga
11-32 kan ik bevestigen gaat ook uitstekend met de WiFly.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 08 apr 2017 12:00
door Wolfhound32
Daar is de wifli ook speciaal voor gemaakt, maar een crankverhouding 52x34 is geen gebruikelijke en juist daar zoek ik de gebruikerservaringen mee.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 10 apr 2017 11:25
door MarkVeenstra
Waarom per se aan die 52 vasthouden? Alleen omdat deze als 52x36 nu zo verkocht wordt? Of heb je die 52 ook echt nodig? Anders zou ik er een 50 opzetten, kom je met een 38 en een 34 binnenblad prima mee weg.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 10 apr 2017 14:23
door Theo V
Dat snap ik helemaal.
Echter zijn de kosten van het vervangen van het grote blad vele malen groter dan die van het kleine blad dus snap ik het vanuit het andere oogpunt ook wel. ;)

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 06 jun 2017 15:34
door Wilier_Granturismo
Als ik kijk naar de triple vs de compact, en dan kijk naar de combinatie die ik op mijn fietsen heb:
Fiets 1 voorzien van een triple met 30(v) - 30(a)
Fiets 2 voorzien van een compact met 34(v) - 32(a)

Als ik dan beiden bekijk in de "verzettentabel" dan kom ik op een verschil van 13 cm per trap (2.10 meter vs 2.23 meter) als ik dit dan uitdruk in % lichter kom ik op ruim 6% lichter kunnen trappen met de triple (of doe ik hier iets fout ?)

6 % klinkt mij in de oren als best nog wel wat verschil tussen beiden, is dit verwaarloosbaar of daadwerkelijk een voelbaar verschil ?

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 06 jun 2017 15:43
door alien
Wilier_Granturismo schreef: 06 jun 2017 15:34[…] doe ik hier iets fout ?
Het is me niet helemaal duidelijk wat je überhaupt wil doen, dus moeilijk te zeggen of je het goed of fout doet.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 06 jun 2017 16:05
door klimmer
6% lichter trappen is heel weinig.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 06 jun 2017 16:16
door Wilier_Granturismo
De vraag was inderdaad of die 6% iets uitmaakt op een klim, heb namelijk een fiets met 30-30 en een fiets met 34-32 en ga volgende week een kijkje nemen in de Alpen.
Toch lekker om iets over te hebben (terug te kunnen schakelen).
Dus vroeg me af of die 6% lichter (als dat het verschil is tussen 30-30 en 34-32) voelbaar is.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 06 jun 2017 16:44
door Keezx
Vuistregel voor merkbaar lichter bij het klimmen is minimaal 10%, 6% is netaan merkbaar maar als je het zwaar hebt schiet het niet op.
Ik zou gewoon de triple nemen als je het niet vertrouwt, het is niet verplicht de 30x30 te gebruiken, op 30x26/27 kan het ook...
Het is natuurlijk individueel , maar ik ben 64 en geen lichtgewicht en had vorig jaar op de Stelvio genoeg aan 30x26.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 20 jun 2017 21:40
door Seb79
Graag jullie advies want ieder keer denk ik te weten wat ik op mijn nieuwe fiets wil, maar raak dan toch weer de kluts kwijt.
Mijn situatie: 80-90 rpm, gemiddelde 31-33 km/u, meestal solo. Ik rij veel op het vlakke maar pak ook wel wat heuvels mee (van vals plat tot 16% maar kort). Natuurlijk wil ik ook goed in Zuid-Limburg kunnen fietsen.
Ik zit zelf te denken aan een 34-50 met 11-23. Dan heb ik veel te kiezen tussen de 30-40km/u met het 50 blad. Maar bij tegenwind en net onder de 30km/u kan ik niet zoveel meer met het 50 blad. Om dit op te lossen kan ik een 12-25 nemen maar dan mis ik de 11 op hoge snelheid bij een afdaling (of ik moet gewoon sneller gaan trappen). Meestal tik ik de 50km/u wel aan dus of een 12 dan kan...
Ik heb ook zitten kijken naar een 36-52 met een 11-28. Zie ik bij Canyons. Een groot bereik maar grote gaten tussenin. Ik zou niet weten wanneer dat handig is.