Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

john21wall
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2016 13:25
Contact

john21wall 03 okt 2016 13:27

De verhouding is afhankelijk van welke cassette u gemonteerd heeft. Het aantal tanden van de kettingbladen in combinatie met de cassette verhouding bepalen hoe licht of zwaar u trapt in de lichtste versnelling.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 okt 2016 13:39

Karl66 schreef:Triple kan natuurlijk nog prima, maar dan moet je wel voor een echt merk als Campagnolo gaan :D
Dan moet je toch niet een 165mm crank nodig hebben. Dan geeft Campa niet thuis. "Misschien over je een jaar of vijf" Ja, dat hebben ze me echt verteld.
Dus dan moet ik het maar met een mixje doen.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 03 okt 2016 13:59

Kom je toch bij een blijkbaar niet echt merk als Shimano uit.

Die leveren de 4700 triple gewoon ook in 165mm.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27542
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 okt 2016 14:52

Bij de familie O. is Campa de norm ;)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 okt 2016 11:13

mackersv2.0 schreef:Kom je toch bij een blijkbaar niet echt merk als Shimano uit.

Die leveren de 4700 triple gewoon ook in 165mm.
Daarom zei ik dat Campa niet gaat lukken.En ik een mix nodig heb. En ja, dat is na vele jaren een Campa/Shimano mix.
Probleem van de korte cranks is hetzelfde als van de triple, Er is geen vraag naar. Nee logisch, je kunt het niet kopen, dus zal er ook geen omzet zijn.
Nu ben ik klein (lijd daar niet onder ;) ), maar vooral in zuidelijke landen ben ik verhoudingsgewijs helemaal niet extreem klein. Dus waarom er niet meer 165mm cranks in de handel zijn is mij een raadsel..

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 13 okt 2016 20:07

Met veel plezier heb ik alle reacties gelezen ook al was ik daar een tijdje mee bezig :)

Ook ik zit nu even in dubio omtrent een andere fiets compact uitgevoerd met 11 speed. (ik mag hem zelf samenstellen)

Momenteel heb ik een racefiets die uitgevoerd is met een triple (105, 10 speed, 12-27, 50*39*30). In Nederland rij ik voornamelijk op de 50 en achter wissel ik tussen de 12-17 en soms op de 19. De Kettinglijn is dan wel schuin, maar verder geen last gehad tijdens het fietsen. In het buitenland fiets ik ook vaak en daar viel mij op dat bij de klimmetjes in Toscane of in Girona toch af en toe de 30*27 pak op die stijlen klimmetjes soms wel 13 % of meer. Ook zat ik daar op de 39 omdat op de 50 toch te zwaar was door het heuvelachtige gebied.

Kan ik met mijn behoeftes met 50*34 rijden en dan 11-32 of gaat dat niet goed. Ik wil eigenlijk niet zoveel wisselen van kettingblad en cassette. Als dat niet anders kan, dan weet ik natuurlijk ook genoeg.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3374
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 13 okt 2016 20:22

34x32 is een lichter verzet dan 30x27. Je hebt dus meer bereik met die compact en 11-32. Ik zou zelf nooit een 11-32 willen rijden, daar zitten te grote gaten in, maar misschien kan je een 12-32 cassette samenstellen?
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 okt 2016 20:23

Ja, gaat prima, maar wat moet je met een 11 en 32, 12-30 is veel beter.
34x30 is ongeveer hetzelfde als 30x27.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 okt 2016 20:26

34-32 is lichter dan jouw 30-27. Dus aan die kant gaat het perfect. Dan zit je nog wel met de gatenkaas op het vlakke. Maar je krijgt er ten opzichte van je huidige setup een krans bij. Ik zou alleen kijken of je er een 12-32 van kunt maken (of zelf samenstellen uit 2 cassettes). Scheelt je net weer een gat ergens rond de 17,18, 19 gok in zo.
Je kan ook 12-28 overwegen. Dan is je lichtste verzet een fractie zwaarder dan wat je nu hebt... maar voor t vlakke misschien net fijner.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 13 okt 2016 20:52

Super zeg dat zijn snelle reacties!

Die gatenkaas klopt wel een beetje. Ik wil eigenlijk ook pas vanaf 12 beginnen en dan de 16 en de 17 erbij, maar die kan ik niet vinden van Shimano 105/Ultegra. Zijn er andere alternatieven dan iets die je zelf samen stelt voor €142? Of moet ik een Shimano Dura Ace cassette aanschaffen.

Extra informatie ik kies voor een Ultegra groep op de fiets

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 13 okt 2016 21:14

Ik zie wel losse kransjes van Ultegra bij Rose staan die kan ik gewoon omwisselen toch net zoals bij 10 speed.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 okt 2016 07:59

ik heb zelf een combinatie gemaakt van 2 cassettes om op een 12-23 (10 speed) uit te komen... 2 maal een 105 of ultegra cassette kost niet per se heel veel.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie