FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 14 apr 2016 13:25
- Contact
De verhouding is afhankelijk van welke cassette u gemonteerd heeft. Het aantal tanden van de kettingbladen in combinatie met de cassette verhouding bepalen hoe licht of zwaar u trapt in de lichtste versnelling.
Dan moet je toch niet een 165mm crank nodig hebben. Dan geeft Campa niet thuis. "Misschien over je een jaar of vijf" Ja, dat hebben ze me echt verteld.Karl66 schreef:Triple kan natuurlijk nog prima, maar dan moet je wel voor een echt merk als Campagnolo gaan
Dus dan moet ik het maar met een mixje doen.
-
- Moderator
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Kom je toch bij een blijkbaar niet echt merk als Shimano uit.
Die leveren de 4700 triple gewoon ook in 165mm.
Die leveren de 4700 triple gewoon ook in 165mm.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
Bij de familie O. is Campa de norm
Daarom zei ik dat Campa niet gaat lukken.En ik een mix nodig heb. En ja, dat is na vele jaren een Campa/Shimano mix.mackersv2.0 schreef:Kom je toch bij een blijkbaar niet echt merk als Shimano uit.
Die leveren de 4700 triple gewoon ook in 165mm.
Probleem van de korte cranks is hetzelfde als van de triple, Er is geen vraag naar. Nee logisch, je kunt het niet kopen, dus zal er ook geen omzet zijn.
Nu ben ik klein (lijd daar niet onder ), maar vooral in zuidelijke landen ben ik verhoudingsgewijs helemaal niet extreem klein. Dus waarom er niet meer 165mm cranks in de handel zijn is mij een raadsel..
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20
Met veel plezier heb ik alle reacties gelezen ook al was ik daar een tijdje mee bezig
Ook ik zit nu even in dubio omtrent een andere fiets compact uitgevoerd met 11 speed. (ik mag hem zelf samenstellen)
Momenteel heb ik een racefiets die uitgevoerd is met een triple (105, 10 speed, 12-27, 50*39*30). In Nederland rij ik voornamelijk op de 50 en achter wissel ik tussen de 12-17 en soms op de 19. De Kettinglijn is dan wel schuin, maar verder geen last gehad tijdens het fietsen. In het buitenland fiets ik ook vaak en daar viel mij op dat bij de klimmetjes in Toscane of in Girona toch af en toe de 30*27 pak op die stijlen klimmetjes soms wel 13 % of meer. Ook zat ik daar op de 39 omdat op de 50 toch te zwaar was door het heuvelachtige gebied.
Kan ik met mijn behoeftes met 50*34 rijden en dan 11-32 of gaat dat niet goed. Ik wil eigenlijk niet zoveel wisselen van kettingblad en cassette. Als dat niet anders kan, dan weet ik natuurlijk ook genoeg.
Ook ik zit nu even in dubio omtrent een andere fiets compact uitgevoerd met 11 speed. (ik mag hem zelf samenstellen)
Momenteel heb ik een racefiets die uitgevoerd is met een triple (105, 10 speed, 12-27, 50*39*30). In Nederland rij ik voornamelijk op de 50 en achter wissel ik tussen de 12-17 en soms op de 19. De Kettinglijn is dan wel schuin, maar verder geen last gehad tijdens het fietsen. In het buitenland fiets ik ook vaak en daar viel mij op dat bij de klimmetjes in Toscane of in Girona toch af en toe de 30*27 pak op die stijlen klimmetjes soms wel 13 % of meer. Ook zat ik daar op de 39 omdat op de 50 toch te zwaar was door het heuvelachtige gebied.
Kan ik met mijn behoeftes met 50*34 rijden en dan 11-32 of gaat dat niet goed. Ik wil eigenlijk niet zoveel wisselen van kettingblad en cassette. Als dat niet anders kan, dan weet ik natuurlijk ook genoeg.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6086
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
34-32 is lichter dan jouw 30-27. Dus aan die kant gaat het perfect. Dan zit je nog wel met de gatenkaas op het vlakke. Maar je krijgt er ten opzichte van je huidige setup een krans bij. Ik zou alleen kijken of je er een 12-32 van kunt maken (of zelf samenstellen uit 2 cassettes). Scheelt je net weer een gat ergens rond de 17,18, 19 gok in zo.
Je kan ook 12-28 overwegen. Dan is je lichtste verzet een fractie zwaarder dan wat je nu hebt... maar voor t vlakke misschien net fijner.
Je kan ook 12-28 overwegen. Dan is je lichtste verzet een fractie zwaarder dan wat je nu hebt... maar voor t vlakke misschien net fijner.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20
Super zeg dat zijn snelle reacties!
Die gatenkaas klopt wel een beetje. Ik wil eigenlijk ook pas vanaf 12 beginnen en dan de 16 en de 17 erbij, maar die kan ik niet vinden van Shimano 105/Ultegra. Zijn er andere alternatieven dan iets die je zelf samen stelt voor €142? Of moet ik een Shimano Dura Ace cassette aanschaffen.
Extra informatie ik kies voor een Ultegra groep op de fiets
Die gatenkaas klopt wel een beetje. Ik wil eigenlijk ook pas vanaf 12 beginnen en dan de 16 en de 17 erbij, maar die kan ik niet vinden van Shimano 105/Ultegra. Zijn er andere alternatieven dan iets die je zelf samen stelt voor €142? Of moet ik een Shimano Dura Ace cassette aanschaffen.
Extra informatie ik kies voor een Ultegra groep op de fiets
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20
Ik zie wel losse kransjes van Ultegra bij Rose staan die kan ik gewoon omwisselen toch net zoals bij 10 speed.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6086
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
ik heb zelf een combinatie gemaakt van 2 cassettes om op een 12-23 (10 speed) uit te komen... 2 maal een 105 of ultegra cassette kost niet per se heel veel.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013