FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
-
- Forum-lid
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
- Locatie: Midden Nederland
Maar je hebt wel een langere ketting nodig.
Ow helemaal niet aan gedacht!!
Dank voor je reactie.
Dan is het dus niet handig om te wisselen.
Dan kan ik het beste dezelfde casette kopen.
34 voor en achter 30, in Limburg kan ik daar mee uit de voeten.
Zou het dan in de Ardennen bv ook lukken??
Triple of compact is op zich niet interessant. Het gaat vooral om de verhouding tussen voorblad en tandwiel achter. Vooral het kleine verzet is waarschijnlijk van belang, voor lange steile klimmen. Als je een compact hebt en voor 34 hebt en achter 28, heb je een prima comfortabel verzet. Je kunt achter zelfs nog een 32 laten zetten. Dan kom je echt overal boven, je zou dan een verhouding hebben van 34:32 = 1,06. Zo klein krijg je het met een triple vaak niet eens. Tel daar bij op dat een triple een hoger gewicht heeft - waarom zouden dan nog een triple zelfs maar overwegen?
Als gezworen triple fietser ben ik ook voor de bijl gegaan. Nieuwe fiets gekocht met Ultegra Di2: 52/36-combi voor en 11/30 achter. Heb wel een medium cage achterderrie laten monteren zodat ik een 11-34 kan rijden waarbij de 36x34 vrijwel gelijk is aan de 30x28 die ik nu heb voor de bergen.
Wel casette wisselen maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Kan iemand mij overigens uitleggen waarom de huidige generatie (shimano) casettes een 11 hebben en geen 12 of 13?
Wel casette wisselen maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Kan iemand mij overigens uitleggen waarom de huidige generatie (shimano) casettes een 11 hebben en geen 12 of 13?
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
Heb me dit ook al afgevraagd. Voor recreatieve fietsers (zoals ikzelf) is die 11 meestal te hoog gegrepen (lees: verzet veel te zwaar).
Maar als je bv graag 36/14 wil gebruiken, een verzetje dat ongeveer even groot is als 39/15, dan zou, als de cassette met een kroontje 12 start, de ketting al vrij schuin komen te liggen. Niet bepaald ideaal ivm slijtage.
Goedenavond!
Ik wil mijn eerste racefiets kopen, echter heb ik een mooie gezien op marktplaats, maar deze beschikt over een dubbel.
En aangezien ik in de bergen ga fietsen, wil ik graag een tripple.
Er zit Shimano 105 op, hoe veel zou mij dat kosten om het te vervangen naar een tripple?
Vriendelijke groet,
Draagbaar
Ik wil mijn eerste racefiets kopen, echter heb ik een mooie gezien op marktplaats, maar deze beschikt over een dubbel.
En aangezien ik in de bergen ga fietsen, wil ik graag een tripple.
Er zit Shimano 105 op, hoe veel zou mij dat kosten om het te vervangen naar een tripple?
Vriendelijke groet,
Draagbaar
Als je naar een triple gaat, zul je ook je linkershifter en de voorderaileur moeten vervangen, en je hebt ook een langere ketting nodig. Beter is het om te kijken of de fiets een lange of korte achterderailleur heeft. Met een lange kun je zeker een 11-32 cassette monteren, met een korte misschien. Als ik even uitga van een dubbel 50-34 cranck dan kom je met een 32 in principe overal boven. Wat zit er nu precies op?
Dankjewel voor je reactie!
Er staat niet in de beschrijving wat voor een crankstel erop zit. Maar het is een sensa trentino SL uit ongeveer 2015 zei hij.
Op het model uit 2020 zit het volgende:
FULL SHIMANO 105 R7000 2X11 - 50X34 + 11-32
Er staat niet in de beschrijving wat voor een crankstel erop zit. Maar het is een sensa trentino SL uit ongeveer 2015 zei hij.
Op het model uit 2020 zit het volgende:
FULL SHIMANO 105 R7000 2X11 - 50X34 + 11-32
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6100
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Dan ben je gewoon prima voorzien. Overigens is het dan een compact en geen dubbel.., als we op de definities willen letten . heeft te maken met de diameter van de spider waar je kettingbladen op zitten. Op een dubbel kan je niet kleiner dan 39 (soms 38) tanden. Op een compact, zoals bij jou, kan je ook 34 (of zelfs 33) kwijt.
Kleiner dan 34 kan je voor bijna niet krijgen (33 zou nog kunnen, maar met dat 1 tandje ga je het verschil niet maken of je moet een supercompact crankstel kopen. 46/30 krijg je dan voor)
Achter 11-32 cassette.., dus je lichtste verzet is 34/32.., daar moet je echt een heel eind mee komen. Betekend ook dat je een lange slag achterderailleur zult hebben. En dat de ketting lang genoeg is.
Er zullen vast nog trucs zijn om een 36 of zelfs 40 tanden achter te voorzien, met speciale links voor je derailleur. Maar dan moet je even gaan knutselen, en een nieuwe cassette aanschaffen natuurlijk ook.
Kleiner dan 34 kan je voor bijna niet krijgen (33 zou nog kunnen, maar met dat 1 tandje ga je het verschil niet maken of je moet een supercompact crankstel kopen. 46/30 krijg je dan voor)
Achter 11-32 cassette.., dus je lichtste verzet is 34/32.., daar moet je echt een heel eind mee komen. Betekend ook dat je een lange slag achterderailleur zult hebben. En dat de ketting lang genoeg is.
Er zullen vast nog trucs zijn om een 36 of zelfs 40 tanden achter te voorzien, met speciale links voor je derailleur. Maar dan moet je even gaan knutselen, en een nieuwe cassette aanschaffen natuurlijk ook.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013