FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Je moet gewoon wisselen als de kettingbladpolietsie even niet kijkt.
Kraait geen haan naar.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6086
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Qua cassette, koop iets wat je echt wilt hebben voor 't vlakke, op niveau ultegra of 105. Kies voor de bergen lekker een tiagra unit. Die gebruik je maar paar keer per jaar.. Is misschien iets zwaarder, maar veel goedkoper. Als je het hebt over dure grappen en kosten besparen, zou ik dat zo doen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Er wordt veel over cassettes geschreven, ik zie ook zeer lichte verzetten langskomen. Voor sommigen ideaal, zeker nu de triple aan het uitsterven is. De trend naar steeds lichter wordt ook bij de profs waargenomen. Zelf deed ik er ook aan mee, maar ben toch weer van de zeer lichte verzetten teruggekomen, omdat ik er langzamer door ging fietsen. De dubbel was voor mij in het hooggebergte net te zwaar, de compact gaf op het vlakke te vaak een scheve kettinglijn. Komt bij dat ik Campa reed, waar de cassettes toen met 12 begonnen ipv 11. Dat maakt de 34 alleen bruikbaar in de heuvels/ bergen. Maar sinds mijn Shimano 52/36 x 11/28 heb ik het gevoel het optimale verzet te hebben. Het maakt, net als bij een dubbel, bij gewone vlakke ritten weinig uit op welk voorblad je rijdt. Door dat zo nu en dan af te wisselen gaan ketting en cassette iets langer mee (ik houd "3 kransjes over" aan). Bovendien heeft 11/28 een fijne spreiding en is (voor mij) licht genoeg om in Z-Limburg en het hooggebergte boven te komen.
En nu ben ik fietsen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 30 mar 2014 10:47
Ik heb een nieuwe voorderailleur nodig voor mijn "winterfiets". Ultegra triple 52-39-30 bladen, alles blank/zilverkleurig.
Nu heb ik ultegra triple derailleurs in die kleur niet meer kunnen vinden op het net (wel in ice grey e.d.).
De 105 triple derailleur (FD 5703) is wel in die kleur te krijgen, maar daar staat in de spec dat het voorblad max 50 tanden groot mag zijn. Zou dat ook werken met het 52 tanden voorblad, zoals ik nu heb?
Nu heb ik ultegra triple derailleurs in die kleur niet meer kunnen vinden op het net (wel in ice grey e.d.).
De 105 triple derailleur (FD 5703) is wel in die kleur te krijgen, maar daar staat in de spec dat het voorblad max 50 tanden groot mag zijn. Zou dat ook werken met het 52 tanden voorblad, zoals ik nu heb?
Hoe ver kan je gaan met het verschil tussen de voorbladen?
Ik heb nu een 50-34 met cassette 11-28.
Ik doe graag wat bergjes en ga binnen enkele weken de Ventoux op.
Vanaf een procent of 7 schakel ik nu meestal naar het allerkleinste verzet. Dat kan ik een hele tijd volhouden.
Maar zodra er stukken van 9-12% komen is het 'overleven'. Ook het gevoel van nog één kleiner verzet te hebben voor als het echt niet meer zou gaan, geeft wat rust in het kopje.
Ik lees hier en daar dat 16 tanden verschil het maximum is. Dus m'n 50-34 nu.
Om geen cassette te moeten kopen, dacht ik dus een 32 voorblad te steken. Omdat dit slechts heel erg sporadisch gebruikt zou worden, wil ik er niet te veel aan uitgeven.
Ik heb nu een 50-34 met cassette 11-28.
Ik doe graag wat bergjes en ga binnen enkele weken de Ventoux op.
Vanaf een procent of 7 schakel ik nu meestal naar het allerkleinste verzet. Dat kan ik een hele tijd volhouden.
Maar zodra er stukken van 9-12% komen is het 'overleven'. Ook het gevoel van nog één kleiner verzet te hebben voor als het echt niet meer zou gaan, geeft wat rust in het kopje.
Ik lees hier en daar dat 16 tanden verschil het maximum is. Dus m'n 50-34 nu.
Om geen cassette te moeten kopen, dacht ik dus een 32 voorblad te steken. Omdat dit slechts heel erg sporadisch gebruikt zou worden, wil ik er niet te veel aan uitgeven.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Wel een 33t van TA Zephyr.
Ik vraag mij altijd af hoeveel mensen op de 11,12 of 13 op het vlakke rijden die dit soort vragen stellen. Ik rij met een 50/34 met 14-32 en kom echt overal mee. Op het vlakke rij ik gewoon makkelijk 50 op die versnellingen als het moet. Kan mij niet voorstellen dat er veel mensen zijn die dat soort snelheden te langzaam vinden. Zeker niet als je bij het klimmen een 28 te zwaar vind. Ik zou zeggen verander die 11-28 eens in een 14-32 en je hoeft nooit meer moeilijk te doen.
Met 50km/h op een 50x14 trap je je met een cadans van 110 m.i. wel makkelijk suf.ooglenz schreef: ↑12 aug 2018 23:26 Ik vraag mij altijd af hoeveel mensen op de 11,12 of 13 op het vlakke rijden die dit soort vragen stellen. Ik rij met een 50/34 met 14-32 en kom echt overal mee. Op het vlakke rij ik gewoon makkelijk 50 op die versnellingen als het moet. Kan mij niet voorstellen dat er veel mensen zijn die dat soort snelheden te langzaam vinden. Zeker niet als je bij het klimmen een 28 te zwaar vind. Ik zou zeggen verander die 11-28 eens in een 14-32 en je hoeft nooit meer moeilijk te doen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless