FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers
Aspide83
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 14 sep 2020 19:36

Ik reed altijd een triple 50-39-30, heb nu een compact 50-34. Ik vroeg me af tot hoe "schuin" jullie de ketting hebben. Is 2 kransjes van maximale schuine acceptabel? Is 11-28 11 speed cassette

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7662
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 sep 2020 19:47

Met een triple loopt de ketting een stuk schuiner, zeker indien je vooral het buitenblad gebruikt, maar waarom maak je je daarover zorgen? Die weerstand is toch te verwaarlozen? Als je maar 2 kransjes schuinte kunt verdragen (meer psychisch dan fysiek....) :stop met fietsen. Wat het type cassette hiermee te maken heeft, geen idee. Fietsen en veel plezier en kijk niet omlaag!

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 14 sep 2020 20:54

klimmer schreef:
14 sep 2020 19:47
Met een triple loopt de ketting een stuk schuiner, zeker indien je vooral het buitenblad gebruikt, maar waarom maak je je daarover zorgen? Die weerstand is toch te verwaarlozen? Als je maar 2 kransjes schuinte kunt verdragen (meer psychisch dan fysiek....) :stop met fietsen. Wat het type cassette hiermee te maken heeft, geen idee. Fietsen en veel plezier en kijk niet omlaag!
Ik bedoelde buiten blad, en dan de 2 na grootste kransje. En voor binnenblad het 2 na kleinste. Had weleens gelezen dat te schuin heel slecht is voor cassette en ketting

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7662
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 sep 2020 20:56

Fietsen is slijtage.....

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3571
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 14 sep 2020 21:28

klimmer schreef:
14 sep 2020 19:47
Met een triple loopt de ketting een stuk schuiner, zeker indien je vooral het buitenblad gebruikt,
Als je met een triple vooral het buitenblad gebruikt én dan met een schuine kettinglijn gaat fietsen, dan ben je de voordelen van een triple niet waard... Juist de combinatie van 3x10 mogelijkheden én de overlap tussen die verschillende combinaties maakt juist dat je met een triple helemaal niet met een schuine kettinglijn hoeft te rijden.

En de samenstelling van de cassette is natuurlijk wel relevant, want hoe kleiner de stapjes tussen de verschillende kransjes hoe groter de overlap tussen de verschillende combinaties voor-achter. En hoe groter die overlap hoe rechter je de ketting kunt laten lopen.

En hoe rechter de ketting, deste minder slijtage.

Maar ja 'fietsen is slijtage', en dat proberen te verminderen is nutteloos, dus maak je ketting niet schoon, smeer 'm niet, vervang 'm niet op tijd, rij alles zo snel mogelijk op en kijk nergens naar..... :roll:

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 15 sep 2020 00:00

Had beter in domme vragen topic gepast dus

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 4167
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 15 sep 2020 15:29

Dat kan alsnog. :lol: :mrgreen:
Er komt een moment dat je wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C38 Tubeless

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3571
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 15 sep 2020 19:15

We kunnen ook een 'domme antwoorden' topic starten....

Gebruikersavatar
trigun
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 14 jul 2009 12:21

Gebruikersavatar trigun 14 nov 2020 11:40

Ik rij nu ook met een triple 50-39-30 en 11-27 cassette en kom ook vaak (lees98%) van de beklimmingen tekort wanneer ik op 30-27 fiets.

Ik rij 99% van de tijd op mijn binnenblad. De 30 gebruik ik enkel voor steile beklimmingen. Het buitenblad gebruik ik eigelijk zo goed als nooit. Da's bij wijze van spreken na 11 jaar nog zo goed als nieuw :lol:

Wat zou nu de ideale verhouding zijn om bij beklimmingen easy peasy naar boven te rijden zonder te moeten zwalpen.

Ik dacht om een 46-34 (of 46-30) vooraan te monteren icm met een 11-34 of zelfs een 11-40.

Ik rij nooit in groep en snelheid ligt meestal ergens tussen de 23 en de 30/u

Of zou ik gewoon beter af zijn met een gravel-type aandrijving: 1 buitenblad van 40 met dan een 11-42 cassette?

Of krijg ik een ''YOU NEED TO MAN UP'' naar mijn hoofd en moet ik voor een 50/54 compact gaan :mrgreen:
Kuota Kougar

walter-
Forum-lid
Berichten: 3959
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 14 nov 2020 11:57

Welke crank heb je?
Eventueel kan je ipv de 30t een 28t zetten op de crank.
En dan een cassette tot bv 28 (iets als 14-28?).
En met een 14-28 cassette kan je weer gaan gebruik maken van de 52t.
Voor mij was een cassette beginnend met 14t een verademing. Kleinere sprongen tussen de versnellingen die ik veel gebruik. En in combinatie met 39-52 ideaal (ik denk dat ik zowat even zwak ben als jij ;-)) zolang het niet stijl bergop gaat.


Een gravel setup raad ik niet aan. Je hebt zoveel grotere stappen tussen de versnellingen dat het in ieder geval voor mij op de weg minder aangenaam rijdt. Eens of road geen probleem.

Maar vertel eens wat je stijl bergop noemt en wat tekort komen is -je geraakt niet boven?

Walter

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9769
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 nov 2020 11:58

De subcompact (46-30) is voor jou gemaakt en dan met een 13-34 cassette.
11 en 12 zijn weggegooide kransjes, dus meteen maar weglaten en vervangen door wel bruikbare.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
trigun
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 14 jul 2009 12:21

Gebruikersavatar trigun 14 nov 2020 12:10

walter- schreef:
14 nov 2020 11:57
Welke crank heb je?
Eventueel kan je ipv de 30t een 28t zetten op de crank.
En dan een cassette tot bv 28 (iets als 14-28?).
En met een 14-28 cassette kan je weer gaan gebruik maken van de 52t.
Voor mij was een cassette beginnend met 14t een verademing. Kleinere sprongen tussen de versnellingen die ik veel gebruik. En in combinatie met 39-52 ideaal (ik denk dat ik zowat even zwak ben als jij ;-)) zolang het niet stijl bergop gaat.


Een gravel setup raad ik niet aan. Je hebt zoveel grotere stappen tussen de versnellingen dat het in ieder geval voor mij op de weg minder aangenaam rijdt. Eens of road geen probleem.

Maar vertel eens wat je stijl bergop noemt en wat tekort komen is -je geraakt niet boven?

Walter
Geen idee ivm die cranckset. 't is een Shimano 105 groupset van 2009.

Wel, ik bedoel daarmee hier in de buurt bvb de Kapelmuur in Geraardsbergen, of hellingen van vanaf 5-6%.

De laatste keer dat ik de Ventoux deed (2014) ben ik ook wel met mijn triple naar boven gereden, maar vanaf Chalet Renard tot de top was het een slakkengang tegen 4 per uur op de lichtste versnelling...maar ik ben wel boven geraakt.
In September 2021 wil ik em ook weer doen, maar wil deze keer net iets vlotter en makkelijker naar boven dus.

Ik dacht even snel een subcompact te installeren, maar was even vergeten dat ik met triple shifters zit. Jouw idee om die 28 in de plek van de 30 te installeren lijkt mij een prima idee indien alles zou passen. Gekoppeld met een 34 achteraan heb ik ongeveer dezelfde ratio als een subcompact 46-30 met 34 achteraan.

Edit: Cranck is een Shimano 105 5603
Laatst gewijzigd door trigun op 14 nov 2020 12:56, 4 keer totaal gewijzigd.
Kuota Kougar

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers