Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 24 nov 2017 13:20

Als er nu een BB30 crank op zit, past een GXP gegarandeerd niet zonder aanpassingen.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

khoidra
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 mar 2016 14:07

khoidra 24 nov 2017 16:37

.
Laatst gewijzigd door khoidra op 08 aug 2018 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 24 nov 2017 18:36

Dan denk ik dat er geen BB30 crank in heeft gezeten. Maar je kunt het meten. Links 22mm en rechts 24mm binnenmaat lager, Dan past GXP gewoon.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 24 nov 2017 18:38

mackersv2.0 schreef: 24 nov 2017 18:36 Dan denk ik dat er geen BB30 crank in heeft gezeten. Maar je kunt het meten. Links 22mm en rechts 24mm binnenmaat lager, Dan past GXP gewoon.

En dan heb ik nog wel een mooi crankstel voor je.
Bij interesse pm
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

prebel007
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 jun 2008 13:17

prebel007 28 nov 2017 11:55

Hallo,

ik heb een nieuwe fiets gekocht (koga kimera pro uit 2017) met voor 52/36 en achter 11/28. Nu ben ik 88 kg en niet super getraind en wil ik er in het voorjaar toch wat bergen op proberen te komen.

Ter illustratie van mijn niveau?? met mijn oude fiets met tripple en als kleinste verzet 30/27 kwam ik in 2 uur de Ventoux op. Mijn vraag is zou een cassette met 11-30 voldoende zijn in de bergen of moet ik naar compact? Die dura ace is zo verrekte duur dus ik overweeg ultegra 11 speed maar past dat eigenlijk wel?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 nov 2017 12:11

Je kan via een verzettentabelletje zo opzoeken hoeveel zwaarder 36x28 is dan 30x27....
Blijft de vraag waarom je niet meteen de goeie verzetten neemt bij een fiets van 4500€........ik heb daar eigenlijk meestal niet veel begrip voor.
Waren de kleurtjes zo verblindend dat er geen oog meer was voor de belangrijker zaken?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 nov 2017 12:23

Ik heb dan weer meer moeite met me inleven in mensen die niet in staat lijken te zijn 2x 2 getalletjes op elkaar te delen, maar dat zal wel aan mij liggen..

*Voor de helderheid, ik doel niet op Kees, die kan dat denk ik wel
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

prebel007
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 jun 2008 13:17

prebel007 28 nov 2017 13:54

Eehm het is een 2dehands en ik ken die verzettentabel heus wel maar 2.33 meter per omwenteling of 2.69 meter per omwenteling zegt me op zich niet zoveel...

Bedankt voor jullie hulp iig...........not

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 28 nov 2017 14:24

Wat wil je precies weten?
Een ja of nee?
Puur naar verzet kijkende dus nee. De 36/30 is zwaarder dan je oude kleinste verzet.

Maar dat is kort door de bocht alleen kijkende naar verschil in verzetten.
Zoals je zelf al hebt uitgezocht is de 36/30 zwaarder dan de 30/28 die je had, maar vraag blijft of je die ook continue gedraaid hebt. Had je nog over, hoe was je conditie, etc etc.
Meer info is gewenst indien je concreet info wilt.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 nov 2017 14:40

prebel007 schreef: 28 nov 2017 13:54 Eehm het is een 2dehands en ik ken die verzettentabel heus wel maar 2.33 meter per omwenteling of 2.69 meter per omwenteling zegt me op zich niet zoveel..
Sorry, ik dacht dat je een nieuwe fiets had gekocht en daarna pas ging nadenken over de aandrijving....
Een vuistregeltje voor verschillen in verzetten bij bergop rijden is minimaal 10% om daar echt wat aan te hebben en dus mag je de conclusie trekken dat je met je "nieuwe"fiets daar nog wel wat aan moet doen om in de buurt te komen van je oude setup....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 nov 2017 14:53

prebel007 schreef: 28 nov 2017 11:55 met voor 52/36 en achter 11/28.
Je crankstel is compact, boutcirkel 110mm. Alleen zijn de bladen aan de grote kant. Binnenblad kan naar 33t. (TA) Maar dan zal het buitenblad liever naar de 50t moeten, al zeggen sommigen dat 19t verschil wel te schakelen is. Geen lekkere combinatie. By the way: 36:28t is 16% groter dan 30:27t. Goedkopere optie is cassette tot 34t. 34t:30t=13% verschil. Of je andere derailleur nodig hebt, moet blijken. Zonodig gebruik je 9v Sora derailleur met langere kooi. Problemen met ijdelheid kan ik niet oplossen. ;)

prebel007
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 jun 2008 13:17

prebel007 28 nov 2017 15:16

Als ik achter 32 kwijt kan kom ik toch al aan 2,36 meter per omwenteling tov 2,33 per omwenteling met de oude setup? Dat zou dan echt maar een procent of iets meer schelen!

Maar past dat en past dan de goedkopere ultegra of gaat dat niet?

Plaats reactie