Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

mako
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 aug 2009 15:22

mako 23 aug 2010 21:19

Bedankt voor de reacties zover!!

Als ik het goed begrijp, zou voor mij, als ik kies voor een compact, met name het 50t blad een voordeel zijn? Kan me er wel iets bij voorstellen. Vindt nu vaak de stap van schakelen van binnen- naar buitenblad te groot.

Daarnaast, als ik kies voor een compact is dan toch de keuze voor een "kleinere" cassette in mijn geval niet het meest logisch? Immers gebruik ik de fiets (in principe) niet voor klimwerk... (Bijkomend voordeel is wel als ik kies voor compact, ik de fiets relatief makkelijk kan ombouwen naar een klimfiets)

Dus resumé: Een compact met extra 39t blad in combinatie met een 11-23 cassette? (ik rijdt overigens Shimano, dus 10 speed)

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 23 aug 2010 21:26

12-23. Dit verloop is mooier in het gebied wat je het meeste rijdt
Twitter: @rbruijns

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 24 aug 2010 02:26

litespeed schreef:
Buzz schreef:Klopt uiteraard, maar het blijft geven en nemen. De stap van 46x17 naar 46x19 is veel vervelender.
Niet dus. Maar als je de relatieve verschillen er niet bij zet/uitrekent, zie/weet je dat niet.
Buzz schreef:En m'n eerste zinnetje luidt: “Als je niet wilt sleutelen aan een Compact...”

Kan je beter een triple rijden, met dit gewenste bereik...en 95% in NL rijdend...

Nou weet ik niet precies hoe jij de relatieve verschillen uitrekent, maar als ik de percentages van de betreffende Ritzelrechner-site erbij pak, lijkt het niet zo veel uit te maken...

Op vlak terrein rijdend met een cadans van 95rpm, schakelend van de ene naar de andere versnelling, wordt het verzet een bepaald percentage groter. Hieronder is jouw keuze blauw-gekleurd, de mijne staat in het rood...
• van 34x14 naar 46x17 => +11,4%
• van 34x14 naar 46x18 => +5,3%

Hieruit zou je kunnen concluderen dat jouw verzet — procentueel gezien — ruim 2x groter wordt dan mijn verzet.

Bergop rijdend met een cadans van 75rpm, is jouw keuze wederom blauw-gekleurd, en de mijne weer rood...
• van 34x21 naar 34x19 => +10,6%
• van 34x21 naar 34x18 => +16,8%

En hieruit zou je kunnen concluderen dat mijn verzet — procentueel gezien — ruim 1½x groter wordt dan jouw verzet.

Bijkomstigheid is bovendien dat als je 95% in NL rijdt, dat je ‘mijn’ 46x18 veel vaker gaat missen dan ‘jouw’ 34x19 bij het klimwerk.

Maar het zou me natuurlijk niks verbazen als jij er heel anders over denkt! :))

En dat je beter voor een triple kunt kiezen, of telkens gaat sleutelen aan een compact, is eigenlijk een andere discussie. Ik wilde alleen eens de meest ideale compact-combi samenstellen voor degene die geen zin heeft om voorbladen en/of kransjes te verwisselen. (Zelf hou ik daar trouwens ook niet van. Met enige regelmaat ga ik spontaan richting Limburg, Ardennen of de Eifel. En dan worden veelal de steilste klimmetjes opgezocht. Dus ja, dan vind ik het wel handig om mijn racefiets — zonder enig sleutelwerk — achterin de auto te kunnen leggen. Bovendien gebeurt het ook wel dat een klim-uitje op het laatste moment wordt afgeblazen vanwege de weersomstandigheden, en dan zit de klim-uitrusting er in ieder geval niet nodeloos op.)

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 24 aug 2010 10:22

Buzz schreef:
litespeed schreef:
Buzz schreef:. Met enige regelmaat ga ik spontaan richting Limburg, Ardennen of de Eifel.


Als ik dit zou doen, dan had ik een triple. Nu kom ik met mijn compact met kleine aanpassingen overal uit de voeten zonder al te veel nadelen op de specifieke terreinen.
Twitter: @rbruijns

jvdh
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 apr 2010 20:20

jvdh 24 aug 2010 20:11

Amclassic-fan schreef:Wat moet je nu in vredesnaam met een 34 in de polder?
Helemaal niks. Maar als toerder vind ik een 53 ook niet nodig. Daarom zou ik kiezen voor een 50 waar je eigenlijk elk gewenst verzet mee kan rijden op het vlak, en een 39 ernaast voor de afwisseling of een 34 voor als je af en toe gaat reizen naar ander landschap. Lijkt me dat je liever je nieuwe fiets meeneemt een weekendje naar Limburg dan je slechtweer-fiets ;-)

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 24 aug 2010 20:56

Buzz schreef:Maar het zou me natuurlijk niks verbazen als jij er heel anders over denkt! :))
Uiteraard. Jij haalt er een voorbladwisseling bij...van 34T naar 46T...lekker bijdehand. ;) Je kan ook nog een kransje opschuiven op hetzelfde voorblad.

Kijk eens in je sheet bij welke snelheid je van voorblad 'moet' wisselen... Precies in het gebied waar je in NL 95% van de tijd rijdt...rond de 30km/u. Lekker handig!

Buzz schreef:En dat je beter voor een triple kunt kiezen, of telkens gaat sleutelen aan een compact, is eigenlijk een andere discussie. Ik wilde alleen eens de meest ideale compact-combi samenstellen voor degene die geen zin heeft om voorbladen en/of kransjes te verwisselen. (Zelf hou ik daar trouwens ook niet van. Met enige regelmaat ga ik spontaan richting Limburg, Ardennen of de Eifel. En dan worden veelal de steilste klimmetjes opgezocht. Dus ja, dan vind ik het wel handig om mijn racefiets — zonder enig sleutelwerk — achterin de auto te kunnen leggen. Bovendien gebeurt het ook wel dat een klim-uitje op het laatste moment wordt afgeblazen vanwege de weersomstandigheden, en dan zit de klim-uitrusting er in ieder geval niet nodeloos op.)
Meest ideale? De minst slechte heb je gevonden...;) Een triple zou voor jou uitermate geschikt zijn. :D

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 24 aug 2010 23:45

litespeed schreef:Uiteraard. Jij haalt er een voorbladwisseling bij...van 34T naar 46T...lekker bijdehand. ;) Je kan ook nog een kransje opschuiven op hetzelfde voorblad.
Als je nog een tandje opschuift naar de 34x13, kom je in de red-zone terecht. Dan ligt je ketting op het 9e kransje, en dus wel erg scheef. Wordt over het algemeen als niet zo slim ingeschat, helaas.
litespeed schreef:Kijk eens in je sheet bij welke snelheid je van voorblad 'moet' wisselen... Precies in het gebied waar je in NL 95% van de tijd rijdt...rond de 30km/u. Lekker handig!
Volgens mij is dat het probleem van de meeste compacts. Kijk eens naar je sheet met de door jou geadviseerde voorbladen 50T-39T. Juist bij die opzet zal je bij een snelheid rond de 30km/u geregeld moeten wisselen tussen de voorbladen!

Als je met een 46T-voorblad rijdt, dan heb je op het vlakke aan de kransjes 11 t/m 18 over het algemeen meer dan genoeg. Zeker als je een goede cyclo-rijder bent.
litespeed schreef:
Buzz schreef:En dat je beter voor een triple kunt kiezen, of telkens gaat sleutelen aan een compact, is eigenlijk een andere discussie. Ik wilde alleen eens de meest ideale compact-combi samenstellen voor degene die geen zin heeft om voorbladen en/of kransjes te verwisselen...
Meest ideale? De minst slechte heb je gevonden...;) Een triple zou voor jou uitermate geschikt zijn. :D
Ben in ieder geval blij dat je mijn compact-combi — waar ik overigens zelf niet mee rijd, hoor — uiteindelijk toch als de minst slechte bestempelt. En ja, vermoedelijk kan jij beter blijven sleutelen aan je compact. :D

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 25 aug 2010 00:18

Buzz schreef:
litespeed schreef:Uiteraard. Jij haalt er een voorbladwisseling bij...van 34T naar 46T...lekker bijdehand. ;) Je kan ook nog een kransje opschuiven op hetzelfde voorblad.
Als je nog een tandje opschuift naar de 34x13, kom je in de red-zone terecht. Dan ligt je ketting op het 9e kransje, en dus wel erg scheef. Wordt over het algemeen als niet zo slim ingeschat, helaas.
Psies. Daarom is jouw voorstel ook zo slecht. Mooi dat je dat nu ook zelf ziet. ;)

Buzz schreef:Volgens mij is dat het probleem van de meeste compacts. Kijk eens naar je sheet met de door jou geadviseerde voorbladen 50T-39T. Juist bij die opzet zal je bij een snelheid rond de 30km/u geregeld moeten wisselen tussen de voorbladen!
1. Waar adviseer ik een 50T? Nergens voor nodig met een 11 achter.
2. Huh? Met 39 x 17-14 rijd je toch echt 27-33km/u en vervolgens kun je het aan het eind daarvan overnemen met 46 x 16-11. Ik zie het wisselen niet rond de 30 per uur. Alleen in jouw voorstel van 34/46 zit dat...


Jammer dat je nu niet op mijn voornaamste argument ingaat dat het niet zo lekker klimmen is op die lange Alpenklim als je 34 x 18 rijdt en iets lichter wilt schakelen...

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 25 aug 2010 00:52

litespeed schreef:
Buzz schreef:
litespeed schreef:Uiteraard. Jij haalt er een voorbladwisseling bij...van 34T naar 46T...lekker bijdehand. ;) Je kan ook nog een kransje opschuiven op hetzelfde voorblad.
Als je nog een tandje opschuift naar de 34x13, kom je in de red-zone terecht. Dan ligt je ketting op het 9e kransje, en dus wel erg scheef. Wordt over het algemeen als niet zo slim ingeschat, helaas.
Psies. Daarom is jouw voorstel ook zo slecht. Mooi dat je dat nu ook zelf ziet. ;)
Mijn voorstel? Jij schreef toch “Je kan ook nog een kransje opschuiven op hetzelfde voorblad”. Jammer dat je dat zelf niet meer ziet. ;)

litespeed schreef:
Buzz schreef:Volgens mij is dat het probleem van de meeste compacts. Kijk eens naar je sheet met de door jou geadviseerde voorbladen 50T-39T. Juist bij die opzet zal je bij een snelheid rond de 30km/u geregeld moeten wisselen tussen de voorbladen!
1. Waar adviseer ik een 50T? Nergens voor nodig met een 11 achter.
2. Huh? Met 39 x 17-14 rijd je toch echt 27-33km/u en vervolgens kun je het aan het eind daarvan overnemen met 46 x 16-11. Ik zie het wisselen niet rond de 30 per uur. Alleen in jouw voorstel van 34/46 zit dat...


Jammer dat je nu niet op mijn voornaamste argument ingaat dat het niet zo lekker klimmen is op die lange Alpenklim als je 34 x 18 rijdt en iets lichter wilt schakelen...
Op jouw voornaamste argument heb ik al 2x gereageerd. Hierboven schreef ik al dat als je 95% in NL rijdt, dat je de 46x18 veel vaker gaat missen dan de 34x19 bij het klimwerk. Kwestie van keuzes maken dus.

Maar volgens mij gaan we er niet helemaal uitkomen. Jij wilt aangeven dat je met een compact altijd moet sleutelen (en dat bestrijd ik helemaal niet!). Maar wellicht zijn er misschien toch nog enkele renners die daar totaal geen zin in hebben. En louter voor dat laatste groepje wilde ik eens proberen de minst slechte compact-combi samen te stellen. That's it.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 aug 2010 01:48

Volgens mij hebben jullie beide wel redelijk hetzelfde in gedachten, alleen net een iets andere uitvoering. Het maakt natuurlijk ook nogal wat verschil of iemand met een cadans van 80 of 100 rijdt, iemand 5 keer per week op de fiets zit of juist alleen op zondagmiddag, enz.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mako
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 aug 2009 15:22

mako 26 aug 2010 12:13

Ben inmiddels redelijk overtuigd dat compact voor mij geen verkeerde keus zou zijn. Nu zit ik te zoeken naar 39 bladen die passen. Klopt het dat ik niet een Shimano blad kan vinden met de juiste steek? Kortom welke bladen gebruiken jullie om de 34 te vervangen naar een 39?

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 26 aug 2010 12:27

Ik zie het probleem niet. Ik zal dat toelichten aan de hand van mijn 50/34 x 12/27 11 sp.

50/21 x 2,1 m x 90 omw/min x 60 min = 27 km/u (3 kransjes over).
34/15 x 2,1 m x 90 omw/min x 60 min = 25,5 km/u (3 kransjes over).
Dit zijn de overgangsverzetten voor snelheden die je licht bergop of met stevige tegenwind rijdt. Dat komt (in mijn praktijk) niet zo vaak voor.

Bij 2 kransjes over rijd je op een overlapverzet. Dat levert nog steeds een acceptabele kettinglijn op. Maar je kunt dan hetzelfde verzet op het andere voorblad bereiken met een minder scheve kettinglijn. Ik rijd jaarlijks ruim 6000 km vlak op de 50 en die gaat nu al 2 seizoenen probleemloos mee. Ik denk dat ik hooguit 1000 km op de 34 rijd.

Ik heb geen enkele behoefte aan andere tandwielen.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

Plaats reactie