Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Jeroom
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 aug 2017 20:45

Jeroom 01 dec 2017 12:03

Nou, is er iemand hier die een kwartier op het vlakke gaat fietsen met 52x11?

36:34 als lichtste verzet is toch helemaal niet zo'n gek idee?

De reden voor 52:36 is vooral omdat ik op die 36 wat lekkerder tegen de wind in kan ronddraaien dan met de 34 denk ik? Of is dat de 25 euro niet waard?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 dec 2017 12:35

Voordat je driftig gaat sleutelen (en geld uitgeven!) zou ik eerst eens kijken hoever je komt met je huidige setup. 34x28 is niet bijzonder zwaar en het is een misvatting dat omhoog fietsen met een lage rpm heel belastend voor je knieen is. De kracht die je moet zetten is - bij klimmen! - namelijk vrijwel volledig onafhankelijk van je klimsnelheid. M.a.w. of je met 34x28 nu 5 of 15 km/u fietst, de gemiddelde kracht op je pedalen (en dus ook je kniemoment) is gelijk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 01 dec 2017 14:56

53x11 schreef: 01 dec 2017 12:35 Voordat je driftig gaat sleutelen (en geld uitgeven!) zou ik eerst eens kijken hoever je komt met je huidige setup. 34x28 is niet bijzonder zwaar en het is een misvatting dat omhoog fietsen met een lage rpm heel belastend voor je knieen is. De kracht die je moet zetten is - bij klimmen! - namelijk vrijwel volledig onafhankelijk van je klimsnelheid. M.a.w. of je met 34x28 nu 5 of 15 km/u fietst, de gemiddelde kracht op je pedalen (en dus ook je kniemoment) is gelijk.
Je haalt hier een aantal zaken door elkaar.

Wat je waarschijnlijk bedoelt is dat als je 2x met een constante snelheid x en een variabele trapfrequentie y en de andere keer z gemiddeld gezien over de klim evenlang hebt gedaan en dus het gemiddeld te leveren vermogen gelijk is. Maar omdat je trapfrequentie in het ene geval lager is dan de andere is per pedaalslag dus een hoger vermogen nodig. Je moet immers gemiddeld gezien het zelfde vermogen leveren.

Jeroom
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 aug 2017 20:45

Jeroom 01 dec 2017 15:10

53x11 schreef: 01 dec 2017 12:35 Voordat je driftig gaat sleutelen (en geld uitgeven!) zou ik eerst eens kijken hoever je komt met je huidige setup. 34x28 is niet bijzonder zwaar en het is een misvatting dat omhoog fietsen met een lage rpm heel belastend voor je knieen is. De kracht die je moet zetten is - bij klimmen! - namelijk vrijwel volledig onafhankelijk van je klimsnelheid. M.a.w. of je met 34x28 nu 5 of 15 km/u fietst, de gemiddelde kracht op je pedalen (en dus ook je kniemoment) is gelijk.
Maar dan bestaat er toch nog steeds een verschil tussen 34x32 en 34x28? Want die kracht moet ergens vandaan komen toch?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 dec 2017 16:09

@t2300: Als je iemand wil corrigeren, doe het dan goed, want wat je schrijft is nauwelijks te volgen, en bovendien grote onzin.

Bij een beetje een pittige klim is de dominante kracht die jij en je fiets ondervindt de component van de zwaartekracht langs de helling. Deze kracht is (anders dan op het vlakke, waar de dominante kracht de luchtweerstand is) onafhankelijk van je snelheid. Jouw verzet (of overbrengingsverhouding) is bepalend voor hoeveel kracht jij op je pedaal moet zetten om je achterwiel een kracht op het wegdek uit te laten oefenen die even groot en tegengesteld is aan de eerder genoemde component van de zwaartekracht. Die kracht op je pedaal is dus wederom onafhankelijk van je fietssnelheid en omwentelingssnelheid (en volledig afhankelijk van je verzet).
Anders gezegd: bij klimmen neemt je vermogen lineair toe met de snelheid (op het vlakke is dat tot-de-derde-macht)

@Jeroom: uiteraard; bij een verzet van 34x32 zet je minder kracht bij eenzelfde snelheid (en moet je omgekeerd evenredig sneller ronddraaien met je trappers. Wat ik probeer te zeggen is dat het niet per se destructief voor je knieen is als je omwentelingssnelheid heel laag is.)

EDIT: typo
Laatst gewijzigd door 53x11 op 01 dec 2017 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 01 dec 2017 17:13

53x11 schreef: 01 dec 2017 16:09
of je nu 5 of 15 km/u fietst, de gemiddelde kracht op je pedalen (en dus ook je kniemoment) is gelijk.

Anders gezegs: bij klimmen neemt je vermogen lineair toe met de snelheid
Snap je het zelf nog???

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 dec 2017 17:36

Met een PhD in biomechanica? Ja
Maar misschien moet je zelf eerst even het verschil tussen kracht en vermogen gaan opzoeken voordat je mij de les probeert te lezen...

Hint: (mechanisch) vermogen is het product van kracht en snelheid.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 01 dec 2017 21:06

....1- Voorbladen wisselen voor 53-39 (dat kan gewoon zonder verandering van crankstel toch?) en dan als cassette voor ritten door de polder een r8000 14-28, ik houd namelijk van kleine overgangen tussen de versnellingen. In de bergen zet ik er dan een r8000 11-34 op of indien mogelijk icm de r8000 derailleur een Sram PG-1070 11-36(edit:gaat niet lukken). Dat zijn dan weer megastappen tussen de versnellingen, maar in het gebergte maakt me dat niet zo uit.

Met een Ultegra R8000 lange kooi derailleur heb je een maximale capaciteit van 39 Tanden : aangezien je vooraan zowiezo een verschil hebt van 16 tanden (50-34, 52-36), heb je nog 23 tanden over.
een 12-34 cassette van Shimano levert een verschil van 22 tanden, een 12-36 van SRAM levert een verschil van 24 tanden. Theoretisch net 1 tandje teveel maar technisch werkt dit.

Zoals al eerder in dit topic aangegeven, rij ik zelf zonder problemen met de Ultegra 6800 achterderailleur (met officiële max. capaciteit van 33T) met 50-34 vooraan en SRAM 12-36 achteraan, zonder enige hulp van roadlink of dergelijke.

Mijn advies : achterderailleur vervangen door lange kooi (misschien wil je FM wel inruilen voor een correcte prijs). In het hooggebergte zal je blij genoeg zijn met de grotere stappen in je cassette. Je kan dan nog afwegen om vooraan 52-36 te plaatsen - met de SRAM 12-36 blijft je kleinste versnelling identiek aan de Shimano 12-34 met een 34 blad vooraan : verhouding 1 op 1, agelegede aftand/omwenteling 2,10m.

Dirk

Jeroom
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 aug 2017 20:45

Jeroom 02 dec 2017 12:27

Thx de reacties en het meedenken allen!

@53-11: Ik snap hem! Het wordt sowieso een lange kooi, omdat ik het in het hooggebergergte prettiger ga vinden als ik af en toe even een koffiemolentje kan draaien zeg maar, in plaats van continue een cadans rond de 60 à 70 te fietsen.

Ook al moet ik wel bekennen dat ik nooit heb uitgeprobeerd op een zwaarder verzet te blijven omdat het lichtste verzetje op mijn oude triple er na een half uur klimmen wel heel aantrekkelijk uit ziet.

Dus misschien dat het wel eens een positief effect kan hebben op mijn antitalent voor klimmen en taaiheid door gewoon een keer de 11-28 te pakken. Lichter schakelen is dan geen optie meer halverwege een Alpencol.

De knieproblemen blijven een heikel punt, theoretisch heb je waarschijnlijk gelijk. Echter zijn niet alle knieën precies hetzelfde, het is geen machinewerk natuurlijk ;) Zelf heb ik blijkbaar aanleg voor PFPS, echter is het wel zo dat ik hier alleen last van heb gekregen door voetbal en dan met name op kunstgras. Verschillende schoenen geprobeerd, beenspieren getraind op verschillende manieren, maar de klachten keerden steeds weer terug door voetbal. Met wielrennen heb ik er eigenlijk nooit last van gehad, maar er wordt inderdaad altijd aangeraden door fysio's, fietsverkopers en andere wielrenners om een licht verzet te kiezen bij knieklachten.

De keuze voor de lange kooi staat voor mij vast want het gaat mij om het plezier en in mijn ervaring klim ik prettiger met een hoge cadans/licht verzet. Of een zwaarder verzet kwaad kan laat ik het even in het midden, ik denk dat het gewoon per persoon verschilt.

@t2300: Als ik het goed begrepen/gelezen heb dan doel jij op het geleverde vermogen bij een gelijke snelheid, maar met een verschillend verzet. 53-11 heeft het over twee verschillende snelheden met één verzet. Klopt dat?

@Dirk: Jep, dat is ongeveer wat ik ga doen. In ieder geval die derailleur omwisselen, ik heb de fiets nog maar weinig gebruikt dus wie weet kan ik nog wat onderhandelen idd! Anders wordt het toch op Marktplaats proberen er nog wat voor te vangen.

Die voorbladen laat ik nog even voor wat het is even kijken wat een andere cassette gaat uithalen, in ieder geval heb een godsgruwelijke hekel aan die 11-28 op het vlakke.
Wordt wel een duur grapje die twee verschillende cassettes waarschijnlijk
Laatst gewijzigd door Jeroom op 02 dec 2017 12:41, 3 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 dec 2017 12:34

Een extra 40T op je kompakkie hoeft niet meer dan 20€ te kosten en wisselen is zo gebeurd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Jeroom
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 aug 2017 20:45

Jeroom 02 dec 2017 12:42

Keezx schreef: 02 dec 2017 12:34 Een extra 40T op je kompakkie hoeft niet meer dan 20€ te kosten en wisselen is zo gebeurd.
Maar dat mag toch niet zo maar of wel? Dacht er vaste verhouding waren.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 dec 2017 12:50

Shimano vindt dat je een 39 niet kan combineren met een 50T buitenblad. In de praktijk werkt het voor 9 van de fietsers prima.

Plaats reactie