Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 07 mar 2020 16:20

Maar je hebt wel een langere ketting nodig.

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 11 mar 2020 11:56

velopierre schreef: 07 mar 2020 16:20 Maar je hebt wel een langere ketting nodig.
Ow helemaal niet aan gedacht!!
Dank voor je reactie.

Dan is het dus niet handig om te wisselen.
Dan kan ik het beste dezelfde casette kopen.

34 voor en achter 30, in Limburg kan ik daar mee uit de voeten.
Zou het dan in de Ardennen bv ook lukken??

DyDaJo
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 dec 2012 23:07

DyDaJo 11 mar 2020 12:57

Mocht een langere ketting nodig zijn, dan kun je die gewoon gebruiken voor beide cassettes.
Wanneer een 11-34 functioneerd, hoef je voor 11-30 (of 11-23 bv) je ketting niet aan te passen.

Konot
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2020 08:36

Konot 28 mar 2020 22:20

Triple of compact is op zich niet interessant. Het gaat vooral om de verhouding tussen voorblad en tandwiel achter. Vooral het kleine verzet is waarschijnlijk van belang, voor lange steile klimmen. Als je een compact hebt en voor 34 hebt en achter 28, heb je een prima comfortabel verzet. Je kunt achter zelfs nog een 32 laten zetten. Dan kom je echt overal boven, je zou dan een verhouding hebben van 34:32 = 1,06. Zo klein krijg je het met een triple vaak niet eens. Tel daar bij op dat een triple een hoger gewicht heeft - waarom zouden dan nog een triple zelfs maar overwegen?

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 29 mar 2020 12:03

Om in het vlakke niet met een gatenkaas-cassette te hoeven rijden.
Vorsprung durch Pedantik

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 29 mar 2020 14:38

Ik heb gewoon dezelfde cassette gekocht, 11-30.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2724
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 06 apr 2020 15:08

Als gezworen triple fietser ben ik ook voor de bijl gegaan. Nieuwe fiets gekocht met Ultegra Di2: 52/36-combi voor en 11/30 achter. Heb wel een medium cage achterderrie laten monteren zodat ik een 11-34 kan rijden waarbij de 36x34 vrijwel gelijk is aan de 30x28 die ik nu heb voor de bergen.

Wel casette wisselen maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Kan iemand mij overigens uitleggen waarom de huidige generatie (shimano) casettes een 11 hebben en geen 12 of 13?
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 06 apr 2020 15:22

mrcoffee schreef: 06 apr 2020 15:08 Kan iemand mij overigens uitleggen waarom de huidige generatie (shimano) casettes een 11 hebben en geen 12 of 13?
Heb me dit ook al afgevraagd. Voor recreatieve fietsers (zoals ikzelf) is die 11 meestal te hoog gegrepen (lees: verzet veel te zwaar).
Maar als je bv graag 36/14 wil gebruiken, een verzetje dat ongeveer even groot is als 39/15, dan zou, als de cassette met een kroontje 12 start, de ketting al vrij schuin komen te liggen. Niet bepaald ideaal ivm slijtage.

Draagbaar
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jun 2020 22:05

Draagbaar 24 jun 2020 22:08

Goedenavond!

Ik wil mijn eerste racefiets kopen, echter heb ik een mooie gezien op marktplaats, maar deze beschikt over een dubbel.

En aangezien ik in de bergen ga fietsen, wil ik graag een tripple.

Er zit Shimano 105 op, hoe veel zou mij dat kosten om het te vervangen naar een tripple?

Vriendelijke groet,

Draagbaar

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 25 jun 2020 07:22

Als je naar een triple gaat, zul je ook je linkershifter en de voorderaileur moeten vervangen, en je hebt ook een langere ketting nodig. Beter is het om te kijken of de fiets een lange of korte achterderailleur heeft. Met een lange kun je zeker een 11-32 cassette monteren, met een korte misschien. Als ik even uitga van een dubbel 50-34 cranck dan kom je met een 32 in principe overal boven. Wat zit er nu precies op?

Draagbaar
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jun 2020 22:05

Draagbaar 25 jun 2020 07:42

Dankjewel voor je reactie!

Er staat niet in de beschrijving wat voor een crankstel erop zit. Maar het is een sensa trentino SL uit ongeveer 2015 zei hij.

Op het model uit 2020 zit het volgende:


FULL SHIMANO 105 R7000 2X11 - 50X34 + 11-32

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 25 jun 2020 12:07

Dan ben je gewoon prima voorzien. Overigens is het dan een compact en geen dubbel.., als we op de definities willen letten ;). heeft te maken met de diameter van de spider waar je kettingbladen op zitten. Op een dubbel kan je niet kleiner dan 39 (soms 38) tanden. Op een compact, zoals bij jou, kan je ook 34 (of zelfs 33) kwijt.

Kleiner dan 34 kan je voor bijna niet krijgen (33 zou nog kunnen, maar met dat 1 tandje ga je het verschil niet maken of je moet een supercompact crankstel kopen. 46/30 krijg je dan voor)
Achter 11-32 cassette.., dus je lichtste verzet is 34/32.., daar moet je echt een heel eind mee komen. Betekend ook dat je een lange slag achterderailleur zult hebben. En dat de ketting lang genoeg is.

Er zullen vast nog trucs zijn om een 36 of zelfs 40 tanden achter te voorzien, met speciale links voor je derailleur. Maar dan moet je even gaan knutselen, en een nieuwe cassette aanschaffen natuurlijk ook.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie