Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 aug 2018 12:57

Orlok schreef: 13 aug 2018 10:37 ...Met 50km/h op een 50x14 trap je je met een cadans van 110 m.i. wel makkelijk suf. :shock:
16 jarige jeugd rijdt in wedstrijden 48/14 en rijden dan over 80km 40km/u en + gemiddeld.
Zolang je dus geen tochtjes van 40+ doet is het niet echt nodig denk ik ;-).

Walter

Gebruikersavatar
alypat
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 dec 2010 21:06
Locatie: Woerden

Gebruikersavatar alypat 01 mar 2019 23:03

Het kan zijn dat ik gewoon heel slecht ben in zoeken, maar ik kan mijn vraag niet vinden in dit topic of dit forum. Ik vraag mij af of er tegenwoordig nog een crankstel te krijgen is waarbij een voorbladcombinatie van 50/39 probleemloos werkt. Ik weet dat Shimano dit met klemt ontraadt. Maar kan dit bijvoorbeeld met FSA SL-K Light nog wel?

Op mijn vorige fiets had ik FSA SL-K Light met de combi 50/39, en dat werkte prima. Maar dat is ruim vier jaar geleden. Ik weet niet of dit met het huidige model nog steeds zo is. Iemand daar ervaring mee, of eventueel met andere merken danwel aftermarket voorbladen?

Mijn voorkeur voor 50/39 komt trouwens doordat ik 52 en 53 eigenlijk net iets te zwaar vind. Ik rijd veel op mijn binnenblad, en waardeer de overlap die ik dan heb met het buitenblad. De overgang is dan niet zo groot, en ik kan ook langer op mijn buitenblad blijven doortrappen zonder weer naar binnen te hoeven schakelen. Een 39 binnenblad vind ik fijn omdat ik daarmee redelijk lang door kan zonder naar buitenblad te hoeven. Een 36 binnenblad vind ik te licht voor de veelal vlakke ritten die ik rijd,

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 01 mar 2019 23:17

Ik rijd met 50 38 van Sram. En dat gaat goed. Het werkt alleen als beide bladen van het zelfde merk zijn. Dat was in mijn situatie zo.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 mar 2019 23:48

Hier is zonder problemen op sram 11 speed met 39-48, 39-46, 39-50, 39-52 wedstrijden gereden met verschillende combinatie van merken van kettingbladen (en ook 34-52, en verschillende 36-X combinaties. Zowel met sram red cranks als k-force light.

Walter

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 02 mar 2019 18:28

ALwarrior2907 schreef: 03 apr 2018 16:08 De 105 triple derailleur (FD 5703) is wel in die kleur te krijgen, maar daar staat in de spec dat het voorblad max 50 tanden groot mag zijn. Zou dat ook werken met het 52 tanden voorblad, zoals ik nu heb?
Dat zal best, want dat is zg. Shimano-logica! De 105 5700 triple heeft als grootste blad 50t. 52t gaat natuurlijk prima.

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 08 mar 2019 13:44

Vanaf vandaag met een 46-36 rijden (En 11-25 cassette... ) ben erg benieuwd hoe dat gaat bevallen..

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 05 apr 2019 07:37

alypat schreef: 01 mar 2019 23:03 Het kan zijn dat ik gewoon heel slecht ben in zoeken, maar ik kan mijn vraag niet vinden in dit topic of dit forum. Ik vraag mij af of er tegenwoordig nog een crankstel te krijgen is waarbij een voorbladcombinatie van 50/39 probleemloos werkt. Ik weet dat Shimano dit met klemt ontraadt. Maar kan dit bijvoorbeeld met FSA SL-K Light nog wel?

Op mijn vorige fiets had ik FSA SL-K Light met de combi 50/39, en dat werkte prima. Maar dat is ruim vier jaar geleden. Ik weet niet of dit met het huidige model nog steeds zo is. Iemand daar ervaring mee, of eventueel met andere merken danwel aftermarket voorbladen?

Mijn voorkeur voor 50/39 komt trouwens doordat ik 52 en 53 eigenlijk net iets te zwaar vind. Ik rijd veel op mijn binnenblad, en waardeer de overlap die ik dan heb met het buitenblad. De overgang is dan niet zo groot, en ik kan ook langer op mijn buitenblad blijven doortrappen zonder weer naar binnen te hoeven schakelen. Een 39 binnenblad vind ik fijn omdat ik daarmee redelijk lang door kan zonder naar buitenblad te hoeven. Een 36 binnenblad vind ik te licht voor de veelal vlakke ritten die ik rijd,
Afgelopen woensdag ook bij Mantel in Den Bosch gestaan met een 39 blad in mijn hand. Ook ik reed op mijn triple 6703 veel op de 39. Nu op 6800 een compact met 50-34. Op het vlakke vind ik 34 te klein en bij de 50 toch vaak een te schuine kettinglijn. Dus ook mijn idee. Navraag in de winkel wordt toch een beetje raar gekeken van de combinatie 50-39. Toch zou ik deze combinatie graag willen. Dus inderdaad ook de vraag kan dit ?
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 apr 2019 07:40

Yep; er zijn fabrikanten die een 39t bcd 110 maken. Hier thuis gied gebruikt (op sram dan).

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 apr 2019 07:40

Volgens Shimano kan het niet, maar velen doen het wel. Zo nu en dan hoor je verhalen waar de ketting dan tussen de bladen valt, ik zou het gokje er wel op durven te wagen.
Sram is wat minder uitgesproken dan Shimano en daar gaat het gewoon goed met een 39 binnenblad op een compact.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 apr 2019 07:42

Ps: op oudere shimano groepen heb ik het hier thuis ook goed weten werken (maar dan 46t-39t en 48t-39t).

pieterwi
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 apr 2019 17:37

pieterwi 10 apr 2019 09:58

Kan je gemakkelijk, als er een dubbel op zit naar een triple gaan? Is dit enkel crankstel en shifter vervangen of moet alles dan vervangen worden?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 apr 2019 10:00

Welke groep? Vanaf 11 speed zowat hopeloos (enkel campa heeft met athena een 11 speed groep gehad).

Plaats reactie