Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Fietsstandaard/montagestandaard

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 24 jul 2015 11:05

Een montagestandaard is een tool dat je aanschaft met de bedoeling heel lang te kunnen gebruiken. Ik zie mensen vaak gefixeerd op de prijs als die laag is dan zijn ze ineens voor andere belangrijke criteria minder kieskeurig. Als je een product koopt wat lang mee moet gaan wil je dat het duurzaam is en prettig in gebruik en zoveel mogelijk 100% aan alle gewenste mogelijkheden voldoet. Natuurlijk moet je soms concessies doen kwa budget maar staar je niet blind op goedkoop alleen.

Als je de standaard alleen wilt gebruiken voor het schoonmaken van je fiets komt het iets minder nauw maar allicht wil je soms aan je fiets sleutelen en dan wil je absoluut een stabiele standaard. Om die reden zou ik dus al nooit zo'n Lidl standaard kopen. Bovendien een greep aan een zadelpen of buis geeft op den duur eigenlijk altijd wel marks aan het materiaal.

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 24 jul 2015 11:09

bwerter schreef:Ben ook op zoek naar een goede montagestandaard voor mijn fiets, helaas nu geen aanbieding bij Lidl/Aldi.

Ik heb nu deze op het oog:

http://www.powerplustools.nl/fiets-mont ... tAodND0LZQ

Ervaringen mee?
Die Powerplus standaard is:
-Alleen geschikt voor ronde buizen.
-Niet geschikt voor carbon of afwijkende buisvormen
-De poot lijkt mij niet inklapbaar

MG89
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:05

MG89 24 mar 2016 13:10

Tip: Lidl heeft weer een montagestandaard in de aanbieding vanaf vandaag, voor 29eu. Evenals allerlei andere fietsaccessoires.

Heb er zelf meteen eentje gehaald. Zonder enkel probleem houdt hij het gewicht van een zware stadsfiets.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 24 mar 2016 23:43

MG89 schreef:Tip: Lidl heeft weer een montagestandaard in de aanbieding vanaf vandaag, voor 29eu. Evenals allerlei andere fietsaccessoires.

Heb er zelf meteen eentje gehaald. Zonder enkel probleem houdt hij het gewicht van een zware stadsfiets.
Zag hem ook net in de folder staan. Vorige week net mijn ParkTool PCS9 binnen gekregen omdat ik niet op de Lidl aanbieding wou/kon wachten. Geen spijt van, maar toch een stuk goedkoper.

marcels
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 12 feb 2008 11:46
Locatie: Leende

marcels 25 mar 2016 18:02

Ik heb de ParkTool ook gehad, maar met een nieuwe fiets ook een andere standaard gekocht. Taxc Spider, kan wel zeggen dat ik nooit meer terug ga naar een standaard waar je je fiets in moet klemmen.

Die spider is toch echt wel een stuk stabieler en zeker fijner om mee aan de fiets te klussen. Nadeel is alleen dat je er geen stadsfiets op kwijt kan ;-)

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 25 mar 2016 18:17

Voor klussen waarbij meer kracht nodig is klopt dat zeker, maar voor andere dingen vind ik het een enorm voordeel dat ik bij de Lidl standaard er geen wiel meer uit hoef te halen. Overigens vind ik de Lidl standaard zelfs nog wat stabieler, doordat hij 4 steunen heeft, tegenover mijn Tacx 3. Hij werkt voornamelijk prettiger bij zwaardere klussen doordat hij een bredere ondersteuning aan het frame geeft.

Dat ding van ParkTool heb ik ook wel eens bekeken, maar ik vind dat met die twee poten dus echt niks.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 25 mar 2016 18:22

marcels schreef:Ik heb de ParkTool ook gehad, maar met een nieuwe fiets ook een andere standaard gekocht. Taxc Spider, kan wel zeggen dat ik nooit meer terug ga naar een standaard waar je je fiets in moet klemmen.

Die spider is toch echt wel een stuk stabieler en zeker fijner om mee aan de fiets te klussen. Nadeel is alleen dat je er geen stadsfiets op kwijt kan ;-)
Beide hebben voor- en nadelen. Zo gebruik ik hem ook voor mijn hybride/vakantie fiets van bijna 20kg en daarmee vielen alle Tacx modellen af. Ook het steunen op het bracket sprak mij niet zo aan (heb hem o.a. gekocht voor het vervangen van de rem- en schakelkabels). Daar tegenover staan weer de voordelen van het draaien en extra stevigheid door meer/betere contactpunten.

Hoe dan ook, ik ben meer dan tevreden met de Park Tool en hij is stevig genoeg voor al het onderhoud behalve loshalen van de trapas (zelfs bij de fiets van 20 kg). Heb hem gekocht met het idee dat hij 25 jaar meegaat en hoop dan ook nooit te hoeven vergelijken :mrgreen:. Wat was voor jou uiteindelijk de reden geweest om de ParkTool in te leveren? De overstap naar carbon?

marcels
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 12 feb 2008 11:46
Locatie: Leende

marcels 25 mar 2016 18:26

m.n. carbon inderdaad. En stabiliteit. Steunen op bracket is m.i. helemaal geen probleem, bouw nu met deze standaard gewoon een hele fiets op (wel interne bekabeling)

Ik gebruik de standaard alleen maar voor de racefiets dus dat het met de stadsfiets niet werkt is geen probleem voor mij :-D

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 25 mar 2016 18:30

Heb me deze van de Lidl ook aangeschaft, stevige staander voor weinig geld.
Ik heb altijd gebruik gemaakt van 2 oude fietskettingen aan plafond in de garage.(en zal deze blijven gebruiken voor het zwaardere werk) Maar bij goed weer kan ik nu buiten aan de fiets klussen. Vooral voor het poetsen, met zeepsop en afspoelen met tuinslang, vind ik deze standaard erg fijn.
Als je de fiets goed in evenwicht hangt moet die klem niet supervast, evt wat extra bescherming gebruiken rond de fietsbuis.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37615
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mar 2016 19:59

Iemand een foto of linkje naar de standaard van de Lidl?
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 mar 2016 20:07

@Daniel Google is je vriend http://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.cgi?a=d&d=1796157
Of gewoon op Lidl.nl

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4522
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 25 mar 2016 20:13

Standaard is echt een koopje, geen moment spijt van gehad.

Plaats reactie