Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Speedplay pedalen

Racemachien
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 05 sep 2012 19:10
Locatie: Geel

Racemachien 18 nov 2014 06:59

Ik weet niet van waar je bent, maar bij ons in de buurt heb je van eyck sport. Daar kan je ze kopen. Ik heb de mijne wel online gekocht.

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 18 nov 2014 08:44

Zelf gebruik ik voor het onderhoud een soortgelijk systeem zoals bijvoorbeeld deze: vetspuit

Die ik gebruik is van Pedro's, maar het ziet er hetzelfde uit, passen gewoon tubes vet op, werkt heel goed zonder te kliederen.



edit: andere link, goedkopere versie gevonden

Der Schlucht
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 12 nov 2014 22:35

Der Schlucht 18 nov 2014 08:51

Die kende ik nog niet, ik heb zelf dus de SP variant:

http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... -prod50243

Maar als je een beetje rond kijkt op het net zijn er tal van andere spuiten en manieren te vinden

http://weightweenies.starbike.com/forum ... =3&t=93604

Trappe
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 sep 2011 11:36
Contact

Trappe 18 nov 2014 10:13

Ik maak ze open en smeer ze met de hand. Zie je ook gelijk hoe ze er aan toe zijn. Is wel een beetje priegel werkje en je hebt loctite nodig. Ze draaien al iets van 20k mee zonder problemen. Wel al meerdere cleats versleten...

De cleats moet je goed schoon houden anders kan je inderdaad nog amper uit klikken :)

Het gemak van vast klikken, er niet per ongeluk uit schieten en de afstelling maakt dat ik geen andere meer wil. Moet je in ieder geval geprobeerd hebben!
Trappe doe je met je benen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 nov 2014 11:16

Een aantal zaken op de vorige pagina zijn wel hele vreemde argumenten. Bijvoorbeeld over uit 't pedaal schieten, dat gebeurd ook niet bij SPD Sl, Look Keo, Time of welk merk dan ook. Pas als de boel compleet versleten is krijg je dat voor elkaar.

En dat de plaatjes langer mee gaan is enkel als je bijna niet loopt of beschermers er onder klikt. Anders loop je de schroeven kapot en moet je de boel wel vervangen voordat het niet meer los te krijgen is. Daarnaast is het ook niet eerlijk om enkel te stellen dat de plaatjes langer mee gaan dan SPD SL plaatjes als je ziet wat het verschil in prijs is.

Overigens heb ik zelf 1 jaar met Speedplay gereden en was ik blij toen ik er weer vanaf was. Het kantelen van de schoen om het plaatje heen was het grootste probleem wat ik met 't systeem had.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
racedoc
Forum-lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 nov 2008 18:04

Gebruikersavatar racedoc 18 nov 2014 11:29

StassenRob schreef:Dankuwel, Die gun dan ook maar overwegen, had er nog nooit van gehoord moet ik eerlijk toegeven :o. Waar krijg je zo een gun ook bij de fietsenwinkel?
Gewoon naar de apotheek gaan, mensen overtuigen dat je geen drugsgebruiker bent en een injectiespuit kopen voor een paar dubbeltjes.

Omdat de injectiespuit natuurlijk van plastic is kan je niet teveel kracht zetten, dus met beleid je pedaal doorsmeren (en voor de zekerheid gewoon 3 spuiten kopen).

Ik doe het al ruim een jaar op die manier en het vet komt er gewoon uit aan de pedaalkant. M.a.w. ook op deze goedkope manier wordt je pedaal doorgesmeerd, wat het uiteindelijke doel is.

Edit: ongeveer zoals de foto's in de weightweenies link hierboven laat zien :)

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 18 nov 2014 12:31

amclassic-fan schreef:Een aantal zaken op de vorige pagina zijn wel hele vreemde argumenten. Bijvoorbeeld over uit 't pedaal schieten, dat gebeurd ook niet bij SPD Sl, Look Keo, Time of welk merk dan ook. Pas als de boel compleet versleten is krijg je dat voor elkaar.

En dat de plaatjes langer mee gaan is enkel als je bijna niet loopt of beschermers er onder klikt. Anders loop je de schroeven kapot en moet je de boel wel vervangen voordat het niet meer los te krijgen is. Daarnaast is het ook niet eerlijk om enkel te stellen dat de plaatjes langer mee gaan dan SPD SL plaatjes als je ziet wat het verschil in prijs is.

Overigens heb ik zelf 1 jaar met Speedplay gereden en was ik blij toen ik er weer vanaf was. Het kantelen van de schoen om het plaatje heen was het grootste probleem wat ik met 't systeem had.
Ik heb het ook geprobeerd en vond het 3 keer niks, dat kantelen daar kon ik ook niks mee, vreselijk, hoe ik hem ook afstelde die speling over de lengte-as van mijn voet bleef irriteren.

Tot overmaat van ramp heb ik ook nog een kras in mijn lak getrokken met de cleat toen ik met één been in kleermakerszit op de bovenbuis de speling aan het afstellen was. Even niet aan gedacht dat de cleat van metaal was ipv. kunsstof, heel dom natuurlijk, maar dat was toen de druppel.

tommasini
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 mei 2004 22:57

tommasini 18 nov 2014 13:47

Ik ben er ook na ca. 1,5 jaar mee gestopt i.v.m. het kantelen van de voet om het schoenplaatje. Schoenplaatjes vernieuwen hielp niet. Ben er veel te lang mee door blijven fietsen, waardoor ik een behoorlijke heupblessure heb opgelopen. (kon op een gegeven moment 's nachts niet meer slapen van de pijn in mijn rechterheup). Overgegaan naar Look Keo en nergens meer last van.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 18 nov 2014 17:08

Hier hetzelfde met het kantelen.

5 jaar ervaring met zowel X5 (chrome as) als X1 (titanium as)

pro: in- en uitklikken gaat zeer vlot, veel float (dus je danst op de pedalen), veel clearance, fiets ziet er gelikt uit, plaatjes slijten heel erg weinig.

nadelen: 1 keer tegen de grond schuren in een bocht en je bent een derde van je (al weinige) pedaaloppervlak kwijt. Je merkt na een tijd dat het pedaal kan kantelen. Ik heb nu wel stevige knieën en heupen, maar je kan er dus zo geblesseerd van zijn als je pedaalbodies en plaatjes te weinig vervangt.

Laatste nadeel: Speedplay is (net als Specialized) een enorm arrogant bedrijf. Zulke bedrijven dreigen goedbedoelende enkelingen af met torenhoge boetes, rechtzaken e.d. omwille van twee-keer-niets, zie de Specialized Roubaix case en zie de Speedplay replacement case).

Ik neem niemand iets kwalijk omdat hij voor die producten kiest (zelfs al weet hij van het misbruik van machtspositie van deze bedrijven), maar ik geen enkele sympathie voor deze bedrijven, en ik doe er dus alles aan wat in mijn macht ligt om potentiële klanten hierop te wijzen (alles in mijn macht = een beetje afzeiken op forums ;) ).

Wat je aan Speci en Speedplay betaalt, betaal je voor een groot deel aan marketeers en advocaten. Ik betaal liever aan fietsenbouwers en vakmensen: er zijn honderden sympathiekere, goedkopere oplossingen van bedrijven die niet zulke a$$holes van advocaten in dienst hebben.

groeten, een blije Time RXS gebruiker (klikken iets trager in, maar véél stabieler platform!)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

StassenRob
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 nov 2014 16:39

StassenRob 19 nov 2014 00:02

Bedankt voor alle reactie's! ik heb nog ruim een maand de tijd om me er over te bedenken gelukkig als ik het allemaal zo lees :o

Der Schlucht
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 12 nov 2014 22:35

Der Schlucht 19 nov 2014 08:57

tommasini schreef:Ik ben er ook na ca. 1,5 jaar mee gestopt i.v.m. het kantelen van de voet om het schoenplaatje. Schoenplaatjes vernieuwen hielp niet. Ben er veel te lang mee door blijven fietsen, waardoor ik een behoorlijke heupblessure heb opgelopen. (kon op een gegeven moment 's nachts niet meer slapen van de pijn in mijn rechterheup). Overgegaan naar Look Keo en nergens meer last van.
Wat bedoelen jullie precies met kantelen?

tommasini
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 mei 2004 22:57

tommasini 19 nov 2014 09:14

De voet staat dan niet meer recht / horizontaal op de pedaal, maar is dan zijwaarts om de lengte-as naar buiten gekanteld.
De buitenkant van de voet wordt omlaag gedrukt en de binnenkant heeft de neiging omhoog te komen. Hierdoor worden je enkels, benen, heupen verkeerd belast, waardoor er blessures kunnen ontstaan.

Plaats reactie