Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Speedplay pedalen

StassenRob
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 nov 2014 16:39

StassenRob 15 nov 2014 17:18

Voor mijn nieuwe fiets ben ik er over aan het denken om speedplay pedalen te nemen, heb hier echter nog geen ervaring mee? Maar van veel fietsers uit mijn vriendenkring hebben hier goede ervaringen mee. Nu ben ik er zelf dus ook over na aan het denken om deze te nemen.

Wat is jullie ervaring met speedplay? :?:

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 15 nov 2014 18:00

Net zoals bijv zadel heel erg persoonlijk. De 1 zweert erbij (ikzelf) en de ander kan er niet aan wennen. Verschillende voor- en nadelen. Lees dit topic http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=26564
What makes the boat go faster?

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 15 nov 2014 22:51

Speedplay is fantasties. Ik kan me niet voorstellen dat er iemand slechte ervaringen mee zou kunnen hebben. 't Enige nadeel zou kunnen zijn is dat ze duur zijn en dat je pedalen niet los kan kopen maar alleen in combinatie met de cleats dat maakt 't extra kostbaar als je er twee of meer fietsen op nahoudt.
Ik gebruik ze sinds ik ben overgestapt van toeclips en wil nooit meer anders

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 16 nov 2014 03:11

De pedaalkeuze is uiteindelijk idd iets persoonlijks.

Ik heb vroeger mountainbike-pedalen gehad (SPD) en verder alleen Speedplay; met andere wegpedalen kan ik ze dus niet vergelijken. Ik vind ze in ieder geval heel fijn rijden! Kan ze je dus van harte aanbevelen.

Iets waar je wel op moet letten is dat je de schoenplaatjes een klein beetje ingevet houdt, d.w.z. eens in de zoveel tijd wat smeermiddel erop zoals vaseline. Doe je dat niet dan gaan de pedalen (naarmate ze droger worden) moeilijker uitklikken.

In het begin lette ik daar niet op en toen begonnen de plaatjes na een tijd te verdraaien t.o.v. de schoen. Niet omdat ze niet goed vastgezet waren, maar puur door de kracht die er telkens voor nodig was om de schoen los te draaien van het pedaal.

Behalve een verkeerde schoenplaatpositie kan het ook tot gevolg hebben dat je op een dag niet snel genoeg uit je klikpedaal komt en op je muil gaat. Is mij twee keer gebeurd waarvan één keer midden op een kruispunt, met tientallen toeschouwers. :P Was gelukkig in een stad waar ik verder nooit kom. ;)

Anyhoo, kopen die pedalen en af en toe een likje vet onder de schoen.

StassenRob
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 nov 2014 16:39

StassenRob 16 nov 2014 17:04

Bedankt voor de reacties!

Gineau op dit moment rij ik zelf ook nog met SPD pedalen. Maar krijg binnenkort dus mijn nieuwe specialized tarmac sl4 waar ik dus nog pedalen bij mag uitzoeken ivm nieuwe schoenen :D

Racemachien
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 05 sep 2012 19:10
Locatie: Geel

Racemachien 17 nov 2014 21:16

Hallo

Ik rij nu toch al een jaar of 2 met speedplays. Heb er nu momenteel 3 paar. Chromoly en stainless steels. Verschil tussen de 2 is enkel gewicht en de kleur van de as. Ik heb zelf met veel verschillende pedalen gereden, spd, spd-sl, time, noem maar op.
Voor mij steekt speedplay er toch echt met kop en schouders bovenuit. Het gevoel tijdens het fietsen bevalt me veel beter. Je schiet ook werkelijk nooit los uit de pedalen en je klikt nooit verkeerd in.
Het enige nadeel is dat je er echt niet mee door modder mag wandelen want dan raak je moeilijk ingeklikt, en helemaal niet meer uitgeklikt. Heb ik ook al mogen ondervinden.
Qua levensduur mag ik echt niet klagen. Ik doe veel kmters en in alle weersomstandigheden en mijn eerste setje presteert nog juist even goed dan mijn laatste nieuwe. En schoenplaatjes verslijten bij mij echt heel traag. Ik wandel er nu wel echt weinig mee. Maar bij spd-sl mocht ik toch veel vaker de plaatjes vervangen.

Als ik mocht kiezen in jou plaats nam ik direct de speedplays.
Ik hoop dat je er wat aan gehad hebt.

Groeten

StassenRob
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 nov 2014 16:39

StassenRob 17 nov 2014 21:19

Racemachien bedankt voor de reactie. ik heb nog even de tijd om me er over te bedenken maar als ik het zo hoor worden het de speedplay pedalen voor op de nieuwe Speciaized tarmac. Bedankt voor je reactie!

Der Schlucht
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 12 nov 2014 22:35

Der Schlucht 17 nov 2014 21:28

Speedplay all the way, ongeëvenaard qua prestaties zeker in combinatie met Speedplay specific schoenen, mijn advies zou wel zijn er gelijk een grease gun bij aan te schaffen. Voordat ik met Speedplay reed waren dat de enige pedalen in mijn directe omgeving die ik nog wel een af zag breken of kapot zag gaan. Toen ik op SP overstapte heb ik er dus voor de zekerheid gelijk een gun bij aangeschaft en nooit een probleem gehad, op team tripjes en reizen wil ik nog wel eens de pedalen van mijn reis en teamgenoten door spuiten, die zelf hun pedalen dus niet onderhouden, en je wilt niet weten wat daar uit komt en hoe die pedalen er dus werkelijk aan toe zijn en in mijn ogen dus een onmisbaar element bij het gebruik van Speedplays

Gebruikersavatar
roadroel
Forum-lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 02 nov 2014 17:50

Gebruikersavatar roadroel 17 nov 2014 22:27

geen ervaring mee maar heb ze we al weten uit de as vallen, dus kapot

Racemachien
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 05 sep 2012 19:10
Locatie: Geel

Racemachien 17 nov 2014 22:53

Ja dat ben ik nog vergeten zeggen, ik gebruik ook de grease gun. Zeker een onminsbaar instrument wanneer je lang van de pedalen wil genieten.

Gebruikersavatar
avic
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 02 okt 2011 22:20

Gebruikersavatar avic 17 nov 2014 23:38

doorsmeren is inderdaad belangrijk, zeker na regenritten. Maar kan ook een spuit met de juiste maat opening, werkt prima en kost geen....

StassenRob
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 nov 2014 16:39

StassenRob 17 nov 2014 23:40

Dankuwel, Die gun dan ook maar overwegen, had er nog nooit van gehoord moet ik eerlijk toegeven :o. Waar krijg je zo een gun ook bij de fietsenwinkel?

Plaats reactie