Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

invloed van de remblokken mbt bokkende voorvork CX

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 26 sep 2014 08:14

van hoeveel invloed zijn de remblokken op het bokken van de voorvork op een crosser?
ik heb namelijk een setje Frogglegs en ben het bokken van de voorvork echt beu.

op mn oude van Tuyl vt 340 had ik voor me gevoel minder last het bokken als op mijn huidige crosser, een Ridley Crosswind. met dezelfde set frogglegs.
nu heb ik onlangs een setje nieuwe remblokken erop gezet, (Tektro 861.11) en vraag mij dus af of het kan zijn dat het type blok van invloed is op de mate waarin hij bokt.

indien dit niet het geval is vrees ik over te moeten gaan op V brakes, want veel plezier heb ik nu niet aan de fiets.

tips en adviezen?
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

Anko
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 11 okt 2013 13:39

Anko 26 sep 2014 08:48

Zelf ook best wel last gehad met jou beschreven "bokken"

Waarschijnlijk heb je nu je kabelhanger, ergens bovenop je balhoofd zitten,
dit was voor mij een prima oplossing;

Afbeelding

Het is niet 100% weg, maar wel een wereld van verschil

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37657
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 sep 2014 08:50

Mini-V's of disk is de enige manier om het bokken echt te verhelpen. Het hele concept van canti's is achterhaald en slecht. Leuk voor een echte wedstrijd waar je zo min mogelijk remt, maar verder gewoon waardeloos.

Verminderen: de juiste blokken en de voorkant van de blokken een fractie eerder laten remmen (toe- in) dan de achterkant.
Less is bore

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 26 sep 2014 11:40

@Daniel1975,Welke mini V brakes kun je adviseren? En kun je hiermee nog steeds eenvoudig je wiel uit de fiets halen?

@Anko, heb je een foto van hoe dit op jou fiets zit? En waar kun je deze bestellen?
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

Dionysos
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 aug 2014 12:27

Dionysos 26 sep 2014 19:19

Martijn, je probleem ontstaat omdat je vork naar achteren buigt onder invloed van de remkrachten, waardoor de rem extra wordt aangetrokken, totdat de remblokken losbreken. Een kabelstopper op de voorvork monteren kan helpen (je haalt dan de flex van de balhoofdbuis uit de vergelijking), maar bij carbon voorvorken ontbreekt het daarvoor benodigde gat. V-brakes spannen zich niet op bij vorkflex en veroorzaken daarom geen remstotter. Inkorten van de remblokken zou een noodoplossing kunnen zijn.

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 26 sep 2014 21:22

bedankt voor de uitleg Dionysos,

Voor V-Brakes en achter Cantilever(dus mn frogglegs achter gewoon houden) zou dat een goede optie zijn?

Haal je bij V-Brakes net zo makkelijk het wiel eruit?
En welke V brakes adviseren jullie?
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 27 sep 2014 08:53

Ik heb Avid Shorty Ultimate's op mijn crosser gemonteerd. In het begin had ik hetzelfde probleem, maar nadat ik de remblokken iets scheef gemonteerd heb (voorkant raakt de velg eerder dan achterkant) was het probleem verholpen. Check dit filmpje: http://youtu.be/i_d43NBqLmQ

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 27 sep 2014 10:20

kun je de Ultimate's dan ook zo afstellen dat hij voor eerder raakt dan de achterkant van de velg met de remblok?
heb het net met mn Frogglegs geprobeerd maar daar gaat het niet mee. daar kan ik de remblokken dichter op de velg plaatsen (ik denk dit toe-in wordt genoemd?) en uiteraard horizontaal aanpassen.

overigens iemand enig idee of je de TRP Revox ook zo fijn kan afstellen? deze is namelijk net iets scherper geprijst dan de Ultimate's.
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 28 sep 2014 09:16

Ja, dat kan bij Ultimate's. Zie het filmpje wat ik hierboven genoemd heb. Zelf ook geprobeerd en het werkt perfect! Hoe het met andere merken gaat weet ik niet, geen ervaring mee.

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 28 sep 2014 17:14

Korte blokken werkt ook redelijk, ik rijd met Jagwire waar standaard raceblokken in passen.
Remmen nog redelijk en weinig problemen met bokken.
Met lange MTB blokken rijden is echter één groot drama.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 29 sep 2014 10:33

campasuper schreef:Korte blokken werkt ook redelijk, ik rijd met Jagwire waar standaard raceblokken in passen.
Remmen nog redelijk en weinig problemen met bokken.
Met lange MTB blokken rijden is echter één groot drama.
Klopt helemaal.

Je kan ook een mini v-brake monteren voor zoals eerder werd geadviseerd.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Plaats reactie