Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Schijven of niet?

hans66
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 jun 2014 21:20

hans66 19 sep 2014 14:52

Ik kan niets met opmerkingen als "dozenschuiver" of "wc eend". Dat zijn persoonlijke meningen.

Ernie C. Je verwoordt het beter dan ik heb gedaan, en ook meer in de lijn van wat Salden me vertelde. 12 jaar geen verbetering zal niet het geval zijn. Salden waarschuwde me echter inderdaad dat de problemen nog steeds niet tot het verleden horen. Ik wil die frustratie eigenlijk niet meer meemaken, doodzonde om een setje carbon velgen na een jaartje volledig af te schrijven. Hoewel Salden mijn verlies uit coulance indertijd nog behoorlijk heeft weten te beperken. Niet slecht voor een dozenschuiver. Overigens in 15 jaar 2 racefietsen bij hen gekocht, uitsluitend goede ervaringen.

Ik heb nog even de tijd, ik hoop mijn nieuwe fiets volgend voorjaar aan te schaffen. Ik kan de recensies van de diverse schijfrem systemen nog even afwachten. En anders wellicht eens kijken naar de Mavic Ksyrium SLR. Gewoon aluminium meen ik, maar wel mooi zwart afgewerkt. Ik vind ze zeker mooi, de fiets zal vermoedelijk een stuk goedkoper uitvallen dan in een carbon/schijf combinatie, en ik loop niet de risico's van te nieuwe technologie.
2003 Merlin Cielo
2016 Colnago C60

SnelleSym
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 aug 2014 20:37
Locatie: Alkmaar

SnelleSym 19 sep 2014 16:52

Ik heb ook "wel eens gehoord" dat verschillende mensen er niet mee willen rijden (in peloton vorm) omdat met valpartijen het een stuk gevaarlijker word. Dat zal voor de meeste van ons niet echt uitmaken denk ik maar toch.
Trainen voor 1 juni 2020 Klimmen tegen MS 10 jarig jubileum!

Dionysos
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 aug 2014 12:27

Dionysos 19 sep 2014 18:30

Ik vind het advies van Plieger en Salden zo gek nog niet. Google eens op 'disc brake road bike failure', dan krijg je een interessant artikel van Bike Rumor te zien (overigens wel uit 2012). Wellicht is een setje Mavic Cosmic Carbone 40 C de oplossing: carbon met een aluminium kern, waardoor de velg de remhitte kwijt kan.

koos1978
Forum-lid
Berichten: 623
Lid geworden op: 10 jun 2013 20:31

koos1978 19 sep 2014 21:01

amclassic-fan schreef:Math Salden is geen vakhandel, maar een dozenschuiver. ;)
+1

hans66
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 jun 2014 21:20

hans66 19 sep 2014 22:28

Dionysos, dank voor de Google link. Dat is iets om over na te denken. Ik ben bijna overstag om toch maar op zeker te gaan. Die Carbone's zal ik zeker ook overwegen. Heeft iemand ervaringen met die wielen.

Weet overigens iemand of er recent een objectieve test van (carbon) wielen is uitgevoerd door het een of andere vakblad, nederlands, frans of engelstalig?
2003 Merlin Cielo
2016 Colnago C60

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 sep 2014 22:40

Ik was altijd erg huiverig voor full carbons. Sinds 1.5jr lopen er hier twee setjes (infinito en reynolds) en dar remt gewoon goed icm de juiste blokken.
Echter, wil je echt full power onder alle omstandigheden dan gewoon mijn Shamals icm Record velgremmen. Zoals 53x11 al aangeeft remt dat al veel harder dan goed voor je is als je vol doorknijpt. Schijven op racer is zwaar overdreven.
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 sep 2014 23:48

Dionysos schreef:Ik vind het advies van Plieger en Salden zo gek nog niet. Google eens op 'disc brake road bike failure', dan krijg je een interessant artikel van Bike Rumor te zien (overigens wel uit 2012). Wellicht is een setje Mavic Cosmic Carbone 40 C de oplossing: carbon met een aluminium kern, waardoor de velg de remhitte kwijt kan.
Je bedoelt het artikel waar ik tien berichten terug naar linkte ;)
De schrijver van dat stukje had wel schijven van aluminium folie trouwens. Misschien geschikt voor een cyclocross, maar iig niet om een berg mee af te rijden...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

mtbfool
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 23 mei 2007 20:14
Locatie: Helmond

mtbfool 20 sep 2014 06:18

HHHMMM heb de ervaring met disc brakes op de 29 ert met racebandjes en op de race met schijffies en bevalt erg goed , kan geen velgrem tegen op , remmen doe je door stil te remmen en weer te laten gaan dan krijg je geen last van Fading.

Mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 sep 2014 09:33

Ik moet zeggen dat ik schijven juist wel mooi vind staan op een racer. Dat is natuurlijk persoonlijk, maar het staat wat meer 2014.

kwa remkracht zou ik voor in een afdaling best wat meer willen hebben, iig wat consistenter en beter dosseerbaar.
verder biedt het voor de slechte dalers wel voordelen dat de binnenband niet door hitte kan klappen.

Ik vind nu de keuze vooral beperkt de sram (avid) remmen zijn gewoon niet consistent in kwaliteit ale jaren niet en bij het eertse setje op de racer ging het alweer fout.

shimano heeft een prima reputatie met schijven en die zou ik dan ook kiezen op dit moment. ben nog benieuwd naar fabrikanten als hope of magaru, maar gezien de sti hendels zullen die dan met losse klauwen moeten komen met hetzelfde olie systeem en bv hope gebruikt dot olie en geen minerale zoals shimano.

als je alleen in het vlakke nl rijd zou ik het zeker nog niet doen, biedt geen enkele meerwaarde. mocht je swinters doorrijden, schijf systemen kunnen bijzonder slecht tegen pekel.

Mechanische schijven zijn beter geworden, maar dat zou ik lekker overslaan, ze remmen ongeveer net zo als een goede velgrem en hebben vaak een heel vaag gevoel omdat er veel meer kracht op de kabelkomt.

Dionysos
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 aug 2014 12:27

Dionysos 20 sep 2014 12:22

Sorry, 53X11. Ik had je link over het hoofd gezien. Wasbeer, zou je me iets meer kunnen vertellen over waarom schijfsystemen slecht tegen pekel kunnen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 sep 2014 14:26

in de remklauw zitten zuigers met rubber afdichtingen dat kan daar niet goed tegen en het is lastig om het daar goed schoon te maken. iig na een rit altijd even met water/tuinslang.

met goed schoonhouden na een pekelrit en dat is natuurlijk voor de hele fiets belangrijk blijft de slijtage wel beperkt.

Dionysos
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 aug 2014 12:27

Dionysos 21 sep 2014 17:48

Dank voor je antwoord, Wasbeer. Weer wat geleerd.

Plaats reactie