Schijven of niet?
Ik kan niets met opmerkingen als "dozenschuiver" of "wc eend". Dat zijn persoonlijke meningen.
Ernie C. Je verwoordt het beter dan ik heb gedaan, en ook meer in de lijn van wat Salden me vertelde. 12 jaar geen verbetering zal niet het geval zijn. Salden waarschuwde me echter inderdaad dat de problemen nog steeds niet tot het verleden horen. Ik wil die frustratie eigenlijk niet meer meemaken, doodzonde om een setje carbon velgen na een jaartje volledig af te schrijven. Hoewel Salden mijn verlies uit coulance indertijd nog behoorlijk heeft weten te beperken. Niet slecht voor een dozenschuiver. Overigens in 15 jaar 2 racefietsen bij hen gekocht, uitsluitend goede ervaringen.
Ik heb nog even de tijd, ik hoop mijn nieuwe fiets volgend voorjaar aan te schaffen. Ik kan de recensies van de diverse schijfrem systemen nog even afwachten. En anders wellicht eens kijken naar de Mavic Ksyrium SLR. Gewoon aluminium meen ik, maar wel mooi zwart afgewerkt. Ik vind ze zeker mooi, de fiets zal vermoedelijk een stuk goedkoper uitvallen dan in een carbon/schijf combinatie, en ik loop niet de risico's van te nieuwe technologie.
Ernie C. Je verwoordt het beter dan ik heb gedaan, en ook meer in de lijn van wat Salden me vertelde. 12 jaar geen verbetering zal niet het geval zijn. Salden waarschuwde me echter inderdaad dat de problemen nog steeds niet tot het verleden horen. Ik wil die frustratie eigenlijk niet meer meemaken, doodzonde om een setje carbon velgen na een jaartje volledig af te schrijven. Hoewel Salden mijn verlies uit coulance indertijd nog behoorlijk heeft weten te beperken. Niet slecht voor een dozenschuiver. Overigens in 15 jaar 2 racefietsen bij hen gekocht, uitsluitend goede ervaringen.
Ik heb nog even de tijd, ik hoop mijn nieuwe fiets volgend voorjaar aan te schaffen. Ik kan de recensies van de diverse schijfrem systemen nog even afwachten. En anders wellicht eens kijken naar de Mavic Ksyrium SLR. Gewoon aluminium meen ik, maar wel mooi zwart afgewerkt. Ik vind ze zeker mooi, de fiets zal vermoedelijk een stuk goedkoper uitvallen dan in een carbon/schijf combinatie, en ik loop niet de risico's van te nieuwe technologie.
2003 Merlin Cielo
2016 Colnago C60
2016 Colnago C60
Ik heb ook "wel eens gehoord" dat verschillende mensen er niet mee willen rijden (in peloton vorm) omdat met valpartijen het een stuk gevaarlijker word. Dat zal voor de meeste van ons niet echt uitmaken denk ik maar toch.
Trainen voor 1 juni 2020 Klimmen tegen MS 10 jarig jubileum!
Ik vind het advies van Plieger en Salden zo gek nog niet. Google eens op 'disc brake road bike failure', dan krijg je een interessant artikel van Bike Rumor te zien (overigens wel uit 2012). Wellicht is een setje Mavic Cosmic Carbone 40 C de oplossing: carbon met een aluminium kern, waardoor de velg de remhitte kwijt kan.
Dionysos, dank voor de Google link. Dat is iets om over na te denken. Ik ben bijna overstag om toch maar op zeker te gaan. Die Carbone's zal ik zeker ook overwegen. Heeft iemand ervaringen met die wielen.
Weet overigens iemand of er recent een objectieve test van (carbon) wielen is uitgevoerd door het een of andere vakblad, nederlands, frans of engelstalig?
Weet overigens iemand of er recent een objectieve test van (carbon) wielen is uitgevoerd door het een of andere vakblad, nederlands, frans of engelstalig?
2003 Merlin Cielo
2016 Colnago C60
2016 Colnago C60
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37638
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik was altijd erg huiverig voor full carbons. Sinds 1.5jr lopen er hier twee setjes (infinito en reynolds) en dar remt gewoon goed icm de juiste blokken.
Echter, wil je echt full power onder alle omstandigheden dan gewoon mijn Shamals icm Record velgremmen. Zoals 53x11 al aangeeft remt dat al veel harder dan goed voor je is als je vol doorknijpt. Schijven op racer is zwaar overdreven.
Echter, wil je echt full power onder alle omstandigheden dan gewoon mijn Shamals icm Record velgremmen. Zoals 53x11 al aangeeft remt dat al veel harder dan goed voor je is als je vol doorknijpt. Schijven op racer is zwaar overdreven.
Less is bore
Je bedoelt het artikel waar ik tien berichten terug naar linkteDionysos schreef:Ik vind het advies van Plieger en Salden zo gek nog niet. Google eens op 'disc brake road bike failure', dan krijg je een interessant artikel van Bike Rumor te zien (overigens wel uit 2012). Wellicht is een setje Mavic Cosmic Carbone 40 C de oplossing: carbon met een aluminium kern, waardoor de velg de remhitte kwijt kan.
De schrijver van dat stukje had wel schijven van aluminium folie trouwens. Misschien geschikt voor een cyclocross, maar iig niet om een berg mee af te rijden...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
HHHMMM heb de ervaring met disc brakes op de 29 ert met racebandjes en op de race met schijffies en bevalt erg goed , kan geen velgrem tegen op , remmen doe je door stil te remmen en weer te laten gaan dan krijg je geen last van Fading.
Mtbfool
Mtbfool
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12634
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik moet zeggen dat ik schijven juist wel mooi vind staan op een racer. Dat is natuurlijk persoonlijk, maar het staat wat meer 2014.
kwa remkracht zou ik voor in een afdaling best wat meer willen hebben, iig wat consistenter en beter dosseerbaar.
verder biedt het voor de slechte dalers wel voordelen dat de binnenband niet door hitte kan klappen.
Ik vind nu de keuze vooral beperkt de sram (avid) remmen zijn gewoon niet consistent in kwaliteit ale jaren niet en bij het eertse setje op de racer ging het alweer fout.
shimano heeft een prima reputatie met schijven en die zou ik dan ook kiezen op dit moment. ben nog benieuwd naar fabrikanten als hope of magaru, maar gezien de sti hendels zullen die dan met losse klauwen moeten komen met hetzelfde olie systeem en bv hope gebruikt dot olie en geen minerale zoals shimano.
als je alleen in het vlakke nl rijd zou ik het zeker nog niet doen, biedt geen enkele meerwaarde. mocht je swinters doorrijden, schijf systemen kunnen bijzonder slecht tegen pekel.
Mechanische schijven zijn beter geworden, maar dat zou ik lekker overslaan, ze remmen ongeveer net zo als een goede velgrem en hebben vaak een heel vaag gevoel omdat er veel meer kracht op de kabelkomt.
kwa remkracht zou ik voor in een afdaling best wat meer willen hebben, iig wat consistenter en beter dosseerbaar.
verder biedt het voor de slechte dalers wel voordelen dat de binnenband niet door hitte kan klappen.
Ik vind nu de keuze vooral beperkt de sram (avid) remmen zijn gewoon niet consistent in kwaliteit ale jaren niet en bij het eertse setje op de racer ging het alweer fout.
shimano heeft een prima reputatie met schijven en die zou ik dan ook kiezen op dit moment. ben nog benieuwd naar fabrikanten als hope of magaru, maar gezien de sti hendels zullen die dan met losse klauwen moeten komen met hetzelfde olie systeem en bv hope gebruikt dot olie en geen minerale zoals shimano.
als je alleen in het vlakke nl rijd zou ik het zeker nog niet doen, biedt geen enkele meerwaarde. mocht je swinters doorrijden, schijf systemen kunnen bijzonder slecht tegen pekel.
Mechanische schijven zijn beter geworden, maar dat zou ik lekker overslaan, ze remmen ongeveer net zo als een goede velgrem en hebben vaak een heel vaag gevoel omdat er veel meer kracht op de kabelkomt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12634
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
in de remklauw zitten zuigers met rubber afdichtingen dat kan daar niet goed tegen en het is lastig om het daar goed schoon te maken. iig na een rit altijd even met water/tuinslang.
met goed schoonhouden na een pekelrit en dat is natuurlijk voor de hele fiets belangrijk blijft de slijtage wel beperkt.
met goed schoonhouden na een pekelrit en dat is natuurlijk voor de hele fiets belangrijk blijft de slijtage wel beperkt.