Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Stijfheid van stuurpen en stuur

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 sep 2014 19:17

Dionysos schreef:Uit nieuwsgierigheid heb ik zojuist even gekeken hoeveel mijn alu 3T stuur meegeeft. De stuurbocht zelf geeft, als ik maximale kracht op het uiteinde zet, hooguit 2 mm mee.
Dat geloof ik zo, mijn syntace stuur krijg ik niet zichtbaar in beweging. Maar de vork flexed uiteraard wel behoorlijk er zit zomaar een 1cm flex in je vork, zeker al je bij de grepen duwt, bij sommige fietsen met veel comfort zomaar 2cm (cube, canyon).

Je vork flexed, je wiel flexed, de QR,s flexen, de band flexed. het stuur en stuurpen echt het allerminst van allemaal In een stuur krijg je echt geen beweging, net even een mtb stuur over de knie van 130 gram en 68cm, nou geen zichtbare vervorming, hij zal best iets doen na een goed landing en een piekbelasting , maar niet zo los

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 07 sep 2014 22:55

Lijkt haast alsof jou stuurpen en balhooft niet goed genoeg vastzitten. De montage van de sturen is gedaan zoals het hoort? Eerst topcap handvast en vervolgens de stuurpen vast zetten?

Zoals eerder gezegd. Mijn fiets (bulls desert falcon pro met sl-k pen en energy stuur beweegt niet half zo veel.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 07 sep 2014 23:44

@Gerboon: idd dat zou ik ook denken als ik het zag, maar ze zitten wel goed vast. Ik zet natuurlijk wel veel meer kracht dan dat je in de praktijk tijdens het fietsen kunt zetten.
Ik heb ook het idee dat het probleem mede zit in de passing van de stuurpen rond de voorvork. Daarbij is de vork en het stuur carbon en ben ik dus beperkt in de aandraai momenten.
Maar goed in de Orbea van mijn vrouw zit ook een carbon vork dus heb ik dezelfde aandraai momenten gebruikt.

De aandraaimomenten worden per locatie gespecificeerd ongeacht welke model stuurpen je gebruikt, maar ik kan me niet voor stellen dat je bij de Ritchey hieronder, met een heel breed vlak door de drukverdeling niet een groter aandraaimoment kan gebruiken dan de FSA op de 2e foto waar eigenlijk maar 2 smalle reepjes om de stuurbuis klemmen, of zie ik dat verkeerd?

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 13 sep 2014 20:52

Toch nog even op mijn eigen topic terugkomen want het probleem heb ik inmiddels getackeld.
Ondanks dat ik alles met moment sleutel had aangedraaid was dit toch niet goed. De reden ervoor was dat ik een paar weken geleden een kraakje verholpen had en erachter was gekomen dat met name de bout in de stuurpen in een jaar was losgetrild. Om dit in de toekomst te voorkomen was ik zo "slim" geweest Loctite op de boutjes te doen even vergeten dat er al een moment nodig is om door de Loctite heen te draaien. Als ik dus een boutje aandraai met Loctite erop tot 4nm dan is de spanning op het boutje vergelijkbaar met een boutje zonder Loctite dat met 2nm is aangedraaid.
De handleiding van Pinarello is hier heel specifiek over want de boutjes waar het over gaat daar worden de aandraai momenten vermeld met het bijschrift dat er zelfs olie op de draad moet zitten om het moment zo nauwkeurig mogelijk te benaderen.

Dus boutjes eruit, Loctite zoveel mogelijk verwijderd, boutjes geolied en opnieuw met momentsleutel aangedraaid. En nu zit alles veel vaster.
Afbeelding

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 15 sep 2014 00:01

Nieuwsgierig als ik ben ook even gaan testen. Dat valt bijzonder goed mee want nauwelijks speling ik schat zo tussen de 1 en 2 mm.Klasse toch ?

Dionysos
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 aug 2014 12:27

Dionysos 15 sep 2014 19:51

Dank voor je post, Eric. Fijn te horen dat het raadsel is opgelost.

Plaats reactie