Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Prijsverschil huidige groepen

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 29 aug 2014 15:54

Wat maakt tegenwoordig bij de recente (shimano) groepen het prijsverschil ?

Huidige 105 vs ultegra vs dura-ace : 420€ vs 525€ vs 1300€
Waarom deze grote sprong in de prijs ?
Bij campa zijn de sprongen kleiner maar toch

Ik heb nu record , vroeger ultegra.
Waarschijnlijk komt er nu dura-ace :P
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 29 aug 2014 17:35

Marketing? Dura-Ace heeft wat titanium kransjes in cassettes b.v. om het geheel wat lichter te maken.
Je ziet hetzelfde bij MTB groepen. SLX (zeg voor het gemak 105) is iets goedkoper dan Deore XT (zeg voor het gemak Ultegra) maar qualitatief eigenlijk hetzelfde. Kom je echter bij XTR (zeg voor het gemak Dura Ace) dan zijn de prijsverschillen met Deore XT plots zeer groot.

B.v. een Shimano Deore XT 10 speed cassette (M771) kost iets van 48 Euro en een vergelijkbare XTR (M980) 163 Euro. Laat die Deore XT nu iets sneller slijten al zal het zo'n vaart niet lopen. Voor het gewicht hoef je het ook echt niet te doen. Deore XT 11-34 ongeveer 315 gram t.o.v. 254 gram XRT.

Maar goed. Veel mensen denken van 'hoe duurder hoe beter'. Slechts gedeeletelijk waar aangezien je je ook moet afvragen 'hoeveel beter dan?' hetgeen velen niet doen. Menigeen probeert een dure groep/fiets te verdedigen en zullen altijd wel een argument vinden. maar dat dan niet in verhouding tot het prijsverschil beoordelen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 29 aug 2014 18:36

De duurste groep (DA) komt het eerst met vernieuwingen. De consument welke deze groep koopt moet dus deze ontwikkelingskosten en testkosten ophoesten. De lagere groepen gebruiken deze nieuwigheden een tijdje later als de ontwikkelingskosten al zijn terugverdient.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 29 aug 2014 19:40

Hou er rekening mee dat de markup van dit soort materialen tussen fabricage kosten en verkoop adviesprijs zo rond de 90% zal liggen (verdeeld over wellicht, fabrikant, merkhouder, importeur, groothandel en detailhandel) waarbij dit percentage bij de duurdere groepen hoger zal zijn dan bij de budget groepen.
Daarnaast Een plastic tandwieletje in de veloce groep kost misschien1 ct, de stalen variant in de chorus groep kost 15 ct en de titanium in de super record groep kost dan 50 ct. (Maar hier niet omdat het materiaal zoveel duurder is maar vooral omdat er minder gemaakt van worden) en dan zit zo een groep vol met dit soort onderdelen maar er zijn ook onderdelen die exact hetzelfde kosten.
Afbeelding

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 29 aug 2014 23:08

Ik moet eens gaan vergelijken in real live
Dacht wel op foto te zien dat de remgrepen van de DA er iets slanker uitzien dan die van Ultegra
Verder volg ik jullie wel een beetje in het verhaal
Vind wel het crankstel van DA er vetter uitzien
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 aug 2014 00:25

Bij Shimano zit er toch wel een flink gat tussen Ultegra en Dura Ace, in prijs maar ook het gewicht. Bij Campagnolo zitten zowel Chorus, Record en Superrecord boven het niveau van Ultegra en is Athena ongeveer vergelijkbaar.

Of dat een topgroep te duur is in verhouding tot wat je krijgt? Dat moet ieder voor zich bepalen. Aan de ene kant presteert het slechts marginaal beter dan een middenklasse groep, aan de andere kant zijn juist bij de topgroepen de details perfect uitgewerkt en zijn bijna overal de beste materialen gebruikt. Dat kost nu eenmaal geld.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 aug 2014 10:22

Je kan met een Shimano Tiagra - Campagnolo Veloce jarenlang gelijk welke uitdaging op de fiets aangaan.

Wat is de definitie van "beter", langer mee gaan, bedrijfzekerder, lichter,
Duurder gaat niet altijd langer mee.
Duurder is niet altijd bedrijfszekerder.
Duurder is altijd lichter.

Een fietsmaat van mij heeft met zijn Veloce groep al (bijna :) ) alle berijdbare bergen in Europa opgereden. Hij rijdt met zijn fiets met Veloce af en toe een koers mee.
Met zijn vorige Veloce groep heeft hij probleemloos ettelijke 10k km gereden en op zijn laatste fiets met Veloce groep staan ondertussen ook al 20000 km.

Ik heb een Record maar rijd ik "beter" dan mijne maat?
Nee, maar ik vind de Record groep gewoon mooier dan de Veloce en dat is voor mij dan waar een belangrijk criterium om tot aanschaf over te gaan.


PS: En als ik het aan mijn wederhelft verkocht zou krijgen dan reed ik met een Superrecord EPS :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Dionysos
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 aug 2014 12:27

Dionysos 30 aug 2014 12:55

Toch heb ik het idee dat je de beste prijs-kwaliteit-verhouding vindt in het midden van de range, zeg maar Shimano 105. Bij de duurdere groepen is het prijsverschil veel groter dan het kwaliteitsverschil, da's duidelijk. Maar ik heb ook het gevoel dat de duurzaamheid van de goedkoopste groepen, zoals Tiagra, zo beperkt is dat een veelfietser met een iets duurdere groep goedkoper uit kan zijn.

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 30 aug 2014 13:21

Even nuanceren, mijn 105 met tiagra-cassette reed toch niet zo lekker als mijn ultegra, en zeker niet zo soepel als mijn record
Na de cassette te hebben gewisseld tegen een 105 gaat het weer veel beter
Ik wil maar zeggen dat er wel verschillen zijn
Maar is dat in alle prijsklassen zo ........'k weet ik niet
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 30 aug 2014 14:20

Ik denk dat Zorro dit het beste verwoordt...

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 30 aug 2014 14:35

inderdaad, marketing. Bij de topgroepen betaal je voor imago, materiaalgebruik (carbon en titanium), en de laatste updates. Het moment van aanschaf bepaalt hoe groot die verschillen zijn.
Eigenlijk is duurder dan SRAM Force, Shimano Ultegra, Campa Chorus niet te rechtvaardigen.
Afbeelding

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 30 aug 2014 17:42

Natuurlijk wel. En wel met het argument "als je er zin/lol in hebt, en je kunt het je permitteren, moet je het gewoon doen".
Je moet alleen niet de illusie koesteren, dat als je met duur spul rijdt, je daarom harder gaat.

Plaats reactie