Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

setback

janwillem92
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 nov 2011 10:49

janwillem92 04 jun 2014 16:22

Medefietsers,

Vraagje met betrekking op het creeren van een een wat kortere zit. Ik wil graag iets dichter bij mijn stuur komen te zitten, bij mijn prettige zit momenteel leg ik mijn handen net op de grens van het remrubber. Niet ideaal met schakelen en remmen. Ik heb een 100mm stuurpen, en ben niet van plan daar van af te wijken. Op mijn cannondale caad zit een standaard cannondale carbon zadelpen met setback. Nu vroeg ik me af of het overstappen naar een zadelpen zonder setback naast het de gewenste kortere zit ook andere wellicht negatieve gevolgen kan hebben.

Ik kan zo niet dezelfde pen vinden zonder setback, heeft cannondale deze niet in het assortiment?

Naast dit verhaal zou ik mijn stuur graag wat lager plaatsen, momenteel zit daar een conische spacer op de balhoofdbuis van 2.5 cm. Hier kom ik op het forum af en toe wat over tegen, maar er is me niet geheel duidelijk wat ik moet aanschaffen als vervanging van die spacer.

Gr. Jan-Willem

IWC
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 26 jul 2013 14:00

IWC 04 jun 2014 21:15

prioriteit heeft je zitpositie tov het crankstel

gesteld deze is nu goed, dan kun je die niet veranderen om toch maar goed bij het stuur te komen

vraag is, is de zit tov het crankstel goed, zadelhoogte en setback

een foto van de fiets opzij en een paar maten zouden helpen

jouw maten: binnenbeenlengte, lichaamslengte totaal

de fiets: de ingestelde zadelhoogte (midden crankstel-as, bovenkant zadel (langs de zitbuis)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 jun 2014 21:54

Idd, wat mij betreft is setback (en drop) lijdend de setback is bij al mijn fietsen, mtb, s en racer gelijk.
daar pas ik de stuurpen lengte/framemaat op aan en niet andersom.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 05 jun 2014 08:46

Reeds een half jaar geleden door mij gepost, maar hier van toepassing:

Mijn geheel onwetenschappelijke kijk op fiets metingen:

1. bepaal de hoek waarin je wil zitten. De Zwarten (Peter Van Petegem) deed dat ook zo. Dat was zo ongeveer de belangrijkste maat (bij veel profs). Waarom? Als je 20.000km per jaar rijdt, zijn je quadriceps en je bekkenhoek zodanig afgericht op een bepaalde beweging, dat iedere andere hoek (zadel hoger, lager, verder, dichter) een grote impact heeft. Dus ga op zoek naar een goed zadel, zet het recht, zet het hoog genoeg maar niet te hoog, zet het naar achter maar niet te ver naar achter. Kijk hierbij nog absoluut niet naar de hoogte/reikwijdte van het stuur. Gewoon de voeten op de pedalen en het zitvlak op het zadel. Zit dat goed, kan je mooi soepel en krachtig 100 toeren per minuut doen, kan je zonder handen rijden zonder je het gevoel hebt naar voor of achter te schuiven, dan ZIT je goed.
2. De volgende stap is de hoogte van het stuur. Begin niet te laag. Lager gaan kan in de loop van je wielercarriere nog altijd, hoger gaan zal bijna moeten, gezien je met de leeftijd strammer wordt (dus door stretchen kan je effectief lager zitten en pijnvrij rijden, maar het is daarom nog niet effectiever voor de voortbeweging).
3. De laatste stap is de lengte van de stuurpen. Zorg dat je mooi gestrekt, maar niet overstrekt zit (geen gestrekte armen bovenop het stuur, bijna gestrekt onderin de beugel). Als stap 1 helemaal goed zit, is stap 2 en 3 niet zo moeilijk. Je kan immers al comfortabel trappen ongeacht de stuurpositie.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

janwillem92
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 nov 2011 10:49

janwillem92 14 jul 2014 21:51

Even een update in het kader van mijn vraag. De situatie is nog steeds zoals ie is.

Dank voor de feedback hierboven, echter is het punt bij mij dat ik niet weet of mijn huidige zit de ideale is of niet (kwa set-back). Dus weet ook niet of dit veranderen positieve of negatieve gevolgen heeft. Ik heb is gedacht over het omdraaien van de zadelpen. Kan/mag dit als een soort van indicatie.

Gr.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 16 jul 2014 08:06

Als je het niet weet, dan is een bike-fitting voor jou misschien wel een goed idee.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 16 jul 2014 10:31

janwillem92 schreef:.... Ik heb is gedacht over het omdraaien van de zadelpen. Kan/mag dit als een soort van indicatie.

Gr.
Als je nu een setback van 25 mm hebt en je draait de zadelpen dan ga je, als je je zadel niet verschuift, tot wel 50 mm dichter zitten.
Dat is immens en een verschrikkelijk slecht idee.

Een betere werkwijze zou kunnen zijn:
- Je plaatjes onder je schoenen zo monteren dat de "bal" van je voet juist boven de pedaal as staat.
- Je pedaal helemaal naar beneden en dan je zadel zo hoog zetten dat je nog met de hiel van je schoen aan je pedaal kan (vuistregel, zijn evenveel uitzonderingen op maar het is een begin :) )
- Je traparmen mooi horizontaal zetten.
- Je voet inklikken in je pedaal
- Als je nu een loodlijn (koordje met gewicht) van juist achter je knieschijf naar beneden trekt moet deze lijn (koordje) juist door je pedaalas gaan.

Dan regel je pas je lengte met je stuurpen, afhankelijk van je lichaamsbouw, lenigheid.

Deze methode is niet zaligmakend maar is een begin, enkel jij kan beoordelen of je je goed voelt op je fiets.

Succes

PS;- Plaatjes meer naar voor op je schoen kan je meer kracht zetten, meer naar achter is beter voor de souplesse
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie