Afstand zadelpunt tot stuur
Van het weekend vroeg ik mij af of mijn stuurpen misschien niet een cm korter zou moeten, omdat ik het idee had dat als ik "natuurlijk" mijn stuur vastpak ik net voor de hoods van mijn shifters uit kom. Vraag is of dat dan de relaxte positie zou moeten zijn, of dat ik door mijn handen wat naar voren te plaatsen iets compacter kom te zitten en dat het goed is dat je dan een wat aerodynamischere houding creëert,
Nu heb je natuurlijk de oudewetsche methode van positie stuur bepalen door je elleboog tegen de punt van het stuur aan te leggen en dat je vingers het stuur aan zouden moeten raken. Die methode heb ik nooit toegepast omdat dat volgens het internet een achterhaalde methode is. Nu heb ik dat gisteren toch even geprobeerd om te kijken of ik dan inderdaad bijvoorbeeld misschien een cm te kort zou komen, maar mijn vingers redden het precies tot de vorkpen en daar zit dan nog een stuurpen aan van 10 cm. Dus laten we zeggen dat ik ongeveer 8 cm te ver naar achteren zit volgens die methode.
Bij mijn andere fiets was het precies hetzelfde, dat klopt in principe, want deze zouden hetzelfde afgesteld moeten staan. De bovenbuis van die fiets is iets korter en dus kwamen mijn vingers iets verder tov. de vorkpen maar er zit ook een langere stuurpen aan van 12cm.
En ondanks dat ik niet het idee heb dat ik slecht zit, behalve dus misschien die 1 à 2 cm finetuning, begint het dan toch te knagen
In verhouding heb ik korte benen en mijn zadelpunt zit ong. 9cm achter mijn bb, dus dat zijn wel dingen die meespelen.
Ik heb van mijn fietsmeting ook nog een foto van hoe ik zit, dat is nagenoeg niet veranderd, alleen staat het stuur nu ong 1 cm lager. Ziet dit er voor jullie idee overstrekt uit?
Nu heb je natuurlijk de oudewetsche methode van positie stuur bepalen door je elleboog tegen de punt van het stuur aan te leggen en dat je vingers het stuur aan zouden moeten raken. Die methode heb ik nooit toegepast omdat dat volgens het internet een achterhaalde methode is. Nu heb ik dat gisteren toch even geprobeerd om te kijken of ik dan inderdaad bijvoorbeeld misschien een cm te kort zou komen, maar mijn vingers redden het precies tot de vorkpen en daar zit dan nog een stuurpen aan van 10 cm. Dus laten we zeggen dat ik ongeveer 8 cm te ver naar achteren zit volgens die methode.
Bij mijn andere fiets was het precies hetzelfde, dat klopt in principe, want deze zouden hetzelfde afgesteld moeten staan. De bovenbuis van die fiets is iets korter en dus kwamen mijn vingers iets verder tov. de vorkpen maar er zit ook een langere stuurpen aan van 12cm.
En ondanks dat ik niet het idee heb dat ik slecht zit, behalve dus misschien die 1 à 2 cm finetuning, begint het dan toch te knagen
In verhouding heb ik korte benen en mijn zadelpunt zit ong. 9cm achter mijn bb, dus dat zijn wel dingen die meespelen.
Ik heb van mijn fietsmeting ook nog een foto van hoe ik zit, dat is nagenoeg niet veranderd, alleen staat het stuur nu ong 1 cm lager. Ziet dit er voor jullie idee overstrekt uit?
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Op de foto ziet het er best prima uit. Alleen zie ik wel dat je niet heel soepel bent in de onderrug als ik zo kijk naar die spanningsboog. Doordat je het stuur nu nog een cm hebt laten zakken moet je alleen maar verder doorbuigen en lijkt het stuur erg ver weg. Je zou kunnen overwegen om dit stuur weer iets omhoog te doen. Zolang je geen wedstrijden rijd is die laatste procent aan aero voordeel niet van belang als je daardoor niet lekker zit. 9cm achter het bracket vind ik vrij fors, je zou hier nog een halve cm naar voren kunnen gaan mocht je jou stuur niet willen verhogen.
Ik kan met mijn handjes gewoon de grond raken als ik naar voren strek, ik heb ook nooit last van mijn onderrug. Ik ben wat lager gaan zitten omdat ik vanuit Den Helder vrijwel altijd de wind recht tegen heb op de volledige heen- of terugweg en als het dan wk 5 of hoger is is het echt wel lekker om zo klein mogelijk in de beugels te rijden.
Maar ja zoals ik al zei, last van mijn onderrug heb ik eigenlijk nooit, afgelopen zondag een uur of 5 gereden en dan word ik wel wat stijf onder mijn nek ongeveer ter hoogte van de schouderbladen, maar je gaat na een paar uur denk ik altijd wel wat voelen.
Maar ja zoals ik al zei, last van mijn onderrug heb ik eigenlijk nooit, afgelopen zondag een uur of 5 gereden en dan word ik wel wat stijf onder mijn nek ongeveer ter hoogte van de schouderbladen, maar je gaat na een paar uur denk ik altijd wel wat voelen.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6086
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Volgens mij kan je op een foto niet zien of iemand soepel is of niet... Want het is immers een stilstaand shot, daar kan je een spanningsboog zien, maar de mate van spanning nooit aan aflezen (behalve als je door de kleren heen de kleine rugspiertjes mega op spanning zou zien staan..., of een ontzettend vertrokken gezicht die duid op problemen met de houding of de inspanning van het moment van de foto).
Als je lekker zit, zou ik niet direct wat veranderen.., don't fix if it ain't broken.
Maar als je er toch wat aan wilt experimenteren, zou je idd ook je zadel een klein stukje (0.5 cm oid) naar voren kunnen schuiven. En kijken hoe dat rijdt.
Als je lekker zit, zou ik niet direct wat veranderen.., don't fix if it ain't broken.
Maar als je er toch wat aan wilt experimenteren, zou je idd ook je zadel een klein stukje (0.5 cm oid) naar voren kunnen schuiven. En kijken hoe dat rijdt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Wat heb je, naar jouw gevoel, gewonnen met het stuur 1cm te verlagen? Je kan (denk ik) even laag gaan zitten als het stuur iets hoger staat, gewoon de ellebogen wat meer geknikt.
Ik zou daarmee beginnen...
Ik zou daarmee beginnen...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Ik ga ook niet te veel klooien, want die foto is gemaakt na een meting die ik heb gedaan omdat ik ontstekingen kreeg in beiden heupen na aanschaf van een nieuwe fiets. Die ontstekingen zijn nu zo goed als weg en dat wil ik zo houden.
Maar ik wil me nu ook weer niet daardoor laten weerhouden om mondjesmaat met 1 instelling te gelijk te experimenteren, want het kan natuurlijk ook positief uitvallen.
Maar ik wil me nu ook weer niet daardoor laten weerhouden om mondjesmaat met 1 instelling te gelijk te experimenteren, want het kan natuurlijk ook positief uitvallen.
Ik ga niet beweren dat ik daardoor het gevoel heb gekregen dat ik door de wind heen snij en mijn gemiddelde aanzienlijk omhoog is gegaan. Maar aan de andere kant heeft het geen negatieve effecten gehad, dus waarom zou ik het dan niet doen?de zwarten schreef:Wat heb je, naar jouw gevoel, gewonnen met het stuur 1cm te verlagen? Je kan (denk ik) even laag gaan zitten als het stuur iets hoger staat, gewoon de ellebogen wat meer geknikt.
Ik zou daarmee beginnen...