Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Fietsendrager carbon fiets

abr
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 aug 2010 18:41

abr 10 okt 2010 23:19

Ik wil mn nieuwe carbon fiets graag vervoeren op n fietsendrager als ik op vakantie ga. Nu heb ik mn fiets achterin de auto liggen maar dat gaat niet als er veel bagage mee moet.
Hoe doen jullie dat? Kan dit op n gewone fietsendrager? Of zijn er speciale eisen aan de fietsendrager?
Ik zit er aan te denken om zelf een fietsendrager te maken, mocht een normale fietsendrager niet geschikt zijn. Ik hoor graag jullie ervaringen.

biker-sander
Forum-lid
Berichten: 441
Lid geworden op: 11 feb 2008 16:53

biker-sander 10 okt 2010 23:20

GEwoon aan de zadelpen klemmen. Niks aan de hand.

josvtec
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 27 mei 2009 21:04

josvtec 11 okt 2010 12:18

Gewoon een goede fietsendrager kopen en je fiets vastzetten aan de zadelpen.
En vast is vast.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 11 okt 2010 15:54

Koop een spinder en je kunt hem aan de zadelpen (aluminium?) vastklemmen, wanneer deze van carbon is voorzichtig met aandraaien van de klem en evt een doekje ertussen.
Mits je voorzichtig genoeg te werk gaat is carbon geen probleem om te vervoeren op een fietsendrager.
Ik doe het al een paar jaar met zowel mijn Scale carbon alsook met m'n Addict. Ik heb echter een Thule Euroway 947 voor 3 fietsen en heb de beugel waar de 3 klemmen aan zitten aangepast, verlengt, zodat die beugel nu ter hoogte van de zadelpen zit. Zo kan ik zonder probleem de zadelpen (alu) vastzetten. Echter voor die modificatie zat de klem aan het frame vast, een doekje ertussen en voorzichtig met aandraaien. Niet klemmen midden op de buis maar zo dicht mogelijk bij strop van de zitbuis.
Voordeel Thule tov Spinder, fietsen staan onderling verder van elkaar, dus minder kans op beschadigingen. Zeker bij mtb's met verende voorvorken. Geen extra gereedschap nodig bij montage op trekhaak en je kan alles met een slotje afsluiten. Ik haal wel de beugel met de klemmen eraf en leg deze in de kofferbak.
Spinder voordeel, je kan met de uitschuifbare klemmen altijd klemmen aan de zadelpen. De drager flext minder achter de auto dan de thule die wat meer op en neer gaat.

rien
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 12 jan 2005 22:48

rien 11 okt 2010 16:14

KLein beetje of topic. IK heb een spinder, tijdens het rijden wiebelt het voorwiel en stuur een beetje. Als je dan de voorvork van de ene fiets naast de achterwiel snelspanner hebt staan, tikken deze tegen elkaar. Voor je voorvork is dat niet zo fijn.

ariejee
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 29 jan 2009 19:15

ariejee 11 okt 2010 16:19

Een aluminium zadelpen in een carbon frame levert geen problemen op? Gekraak of zo...

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 11 okt 2010 16:34

Rien schreef:KLein beetje of topic. IK heb een spinder, tijdens het rijden wiebelt het voorwiel en stuur een beetje. Als je dan de voorvork van de ene fiets naast de achterwiel snelspanner hebt staan, tikken deze tegen elkaar. Voor je voorvork is dat niet zo fijn.


Kun je gerust mee uitkijken ja. Ik heb eens mijn snelspanner en klein puntje op achterbrug beschadigd, ook op die manier op een Spinder. Verder fijne drager, gewoon effe een doekje ofzo ertussen..

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 11 okt 2010 17:02

Ikzelf ben groot voorstander van een drager op het dak. Ik heb zelf een systeem van Volvo, maar Thule levert exact hetzelfde, waarbij je de fiets op de voorvork vastzet- met een snelspanner. Werkt perfect, snel en veilig plus je kunt je achterklep nog zonder hindernissen gebruiken.
Enige nadeel is dat je fiets vol in een regenkolom staat wanneer je door regen rijdt. Let op met vet in je balhoofd etc. Er zijn beschermhoesjes voor te koop.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 11 okt 2010 20:47

Nog nooit last gehad van enige kraak van de alu pen in m'n carbon frame, uberhaupt nog geen last van kraakjes in mijn fiets (carbon frame met Ritchey wcs wet black stuur,nok en zadelpen). Dezefde combo ook op mijn scale carbon, stuur uiteraard flatbar.
On topic; op een thule fietsendrager staan de fietsen wat verder uit elkaar zodat de vorken en achtervorken elkaar niet raken. Alleen bij mtb gaat er een doekje om de geveerde voorvork om beschadigde frames te voorkomen.

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 15 okt 2010 12:14

Rij al jaren met een fietsdragertje van de praxis (69,-). Werkt met trekbandjes, dus niet het risico dat je ze te hard aantrekt. Wielen in de gootjes en evt. bij lange afstanden voorwiel eruit. Je kunt de fiets dan verder naar voren zetten zodat 'ie niet voorbij de auto steekt en dus geen rijwind vangt. Superstabiel, ook met hoge snelheden (180 km/h duitse Autobahn)
De voldoening duurt langer dan de pijn...

abr
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 aug 2010 18:41

abr 07 jul 2011 20:10

Zo, weer even een oud topic naar boven halen. Mijn vakantie komt dichterbij en mijn fiets moet natuurlijk mee. Echter moet de fiets toch echt op een fietsendrager. Nu kom ik op het volgende: mijn zadelpen is ook carbon (dedacciai scuro rs), dit kan ik volgens mij niet zonder gevaar inklemmen. Of kun je carbon gewoon met een klem vast zetten?

Plaats reactie