Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Smering nieuwe ketting

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 apr 2013 17:18

NuitKor schreef: En daarna doe je squirtlube er op? Ontvet lampenolie daarvoor genoeg?
Ja, daarna squirtlube of een andere wax. Heb laatst een busje Morgan Blue wax gekocht, werking is vrijwel gelijk aan Squirt.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 03 jul 2013 10:16

Ik vind het overigens moeilijk om mijn ketting schoon te houden... Bij mijn blauwe KMC X10 set werden ze snel zwart door zowel Pedro's Ice Wax 2.0, maar ook bij Squirt Lube.... Het ultieme smeermiddel waarbij alles mooi schoon blijft (en langdurig smeert) heb ik nog steeds niet gevonden.

Als ik dan deze Bianchi zie van Westra met die gekleurde KMC ketting, vraag ik mij af wat de profs voor smeermiddelen gebruiken... Ik wil mijn ketting eigenlijk ook wel zo kleurvast houden, maar ik begrijp ook wel dat profs misschien wel bij elke etappe een nieuwe drivetrain krijgen... Op mijn mtb heb ik er bij mijn KMC kettingen ook wel last van, maar daar vind ik het iets minder erg, omdat de fiets vaak toch al viezer wordt door stof of modder.

Ik zie wel dat Morgan Blue een sub-sponsor is van Team Vacansoleil-DCM, maar is dat echt een wondermiddel t.o.v. Squirt of Pedro's Ice Wax 2.0. Toen ik onlangs mijn flesje Squirt bij Correct in R'dam meenam, stond ik nog wel even met Morgan Blue wax in mijn handen ook. Maar kende het niet goed (en het was goedkoper dan Squirt, waar ik dan wel verder goede ervaring mee had).

Overigens hebben ze zoveel smeermiddelen bij Correct in de fysieke winkel van verschillende merken, waarvan ik mij af vraag waarvan ze zelf vinden dat goed is....

Gera
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 06 feb 2012 21:24

Gera 04 jul 2013 22:15

Ik gebruik nu boeshield en bij het schoonmaken met ultrasone bad met dasty komt er veel minder vuil vanaf dan met andere olie en zo
ook de ketting blijft mooier schoon en geen vieze plakkerige troep erop.
Wel ruim van te voren indruppelen ivm uitdampen
tot nu toe erg tevreden erover

ThibautD
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 aug 2013 08:15

ThibautD 14 nov 2013 07:33

Mijn excuses om dit "oude" topic weer naar boven te brengen maar ik heb een soortgelijke vraag.

Ik heb hier ook een nieuwe ketting liggen en een nieuw potje Squirt.

Ik zou de ketting dus eerst ontvetten vooraleer ik deze opleg, maar mag ik dit doen door hem in een bad met benzine te leggen? Of beter gewoon afwassen met een sopje? Andere ontvetter heb ik niet echt staan buiten aceton en wasbenzine, maar die zijn te agressief?

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 14 nov 2013 19:02

Wasbenzine is vervelend spul in huis, maar zeker niet te aggressief voor een ketting.
Hoezo? Staal lost niet op in benzine.....

Er zijn ook lieden die beweren dat je niet alle vet moet oplossen van een ketting, maar dat is IMO flauwekul.
ALS je gaat schoonmaken, dan radicaal.
Wel goed smeren daarna uiteraard, dus dun smeermiddel tussen rolletjes en asjes laten lopen.
Squirt lube vind ik teringzooi, maar ieder zijn meug....
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 14 nov 2013 21:11

kees0251 schreef:Wasbenzine is vervelend spul in huis, maar zeker niet te aggressief voor een ketting.
Hoezo? Staal lost niet op in benzine.....

Er zijn ook lieden die beweren dat je niet alle vet moet oplossen van een ketting, maar dat is IMO flauwekul.
ALS je gaat schoonmaken, dan radicaal.
Wel goed smeren daarna uiteraard, dus dun smeermiddel tussen rolletjes en asjes laten lopen.
Squirt lube vind ik teringzooi, maar ieder zijn meug....
Mag ik vragen wat je dan gebruikt?
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 14 nov 2013 21:49

Dynamic Kettenol.
Cheap light strong, choose two

wolly68
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 20 jan 2011 22:53

wolly68 14 nov 2013 21:58

je kunt de buitenkant van de schakels na het smeren weer schoonmaken met een klein beetje WD40 op een doekje. Natuurlijk niet het vet van je rollen/pennen afvegen.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 14 nov 2013 23:03

Daarmee mag je die WD40 weglaten, een ouwe handdoek volstaat.
Het smeermiddel krijg je echt niet weg waar het moet zitten, namelijk tussen rollen, plaatjes en asjes.
Het moment van opnieuw schoonmaken en smeren moet niet visueel worden bepaald, maar akoestisch.
Een ketting die zwart is aan buitenzijde kan best nog goed gesmeerd zijn, gaat ie duidelijk meer geluid maken> tijd voor onderhoud.
Uiteraard kan het geen kwaad aan buitenzijde eens met de handdoek te vegen, maar dat is voor het oog en doet niets met de functionaliteit.
Cheap light strong, choose two

wolly68
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 20 jan 2011 22:53

wolly68 15 nov 2013 13:34

Ik gebruik wat dikker vet op mijn ketting. Dat gaat er zonder WD40 niet zo makkelijk vanaf. Het is niet alleen optisch, aan een schone ketting blijft minder vuil kleven.

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 15 nov 2013 14:15

aan een schone ketting blijft minder vuil kleven
Ja zo lust ik er ook nog wel een ;)
Previous name Jansen01

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 15 nov 2013 14:21

kees0251 schreef: Squirt lube vind ik teringzooi, maar ieder zijn meug....
Mee eens. Ik heb t afgelopen zomer een tijdje gebruikt en m'n ketting is nog nooit zo smerig geweest. Misschien gebruik ik t verkeerd, maar ik snap niet waarom je dat op je ketting zou willen smeren.

Plaats reactie