Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Pedaal....., welke is makkelijker "inklikken"?

lucile
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 sep 2011 08:38

lucile 15 feb 2013 14:33

Ik rijd al jaren met veel plezier met Look Keo 2 max carbon op mijn ene fiets en met de Look Keo carbon pedalen op de andere (tacx) fiets. Helaas heb ik na een achillesspeesoperatie afgelopen zomer, post traumatische dystrofie opgelopen in mijn rechteronderbeen/voet. Fietsen op de tacx is een goede aanvulling op de fysiotherapie om uiteindelijk weer wat spiermassa terug te krijgen en essentieel voor mijn fietsbehoefte/verslaving. Maar het inklikken/vast zetten van mijn aangedane been/voet gaat en blijft voorlopig erg moeizaam, vaak moet ik mijn voet zelfs erin duwen met mijn handen. Ik heb de spanning op de pedalen natuurlijk al op de minste weerstand gezet, maar dat is niet voldoende. Binnen kan ik de schoen op het pedaal laten van de tacx fiets, maar uiteindelijk wil ook straks lekker en vooral veilig weer buiten kunnen rijden. Ik vroeg me af of er andere/merken pedalen zijn, (zoals de speedplay, time iclic of de spd-sl etc... ) waar je misschien makkelijker kan inklikken / vastzetten ?. Ik zou dolgraag straks weer lekker buiten kunnen fietsen, maar dan moet ik wel goed in het pedaal kunnen klikken! Is er iemand die weet uit ervaring of dat inderdaad het geval is? Is er een systeem waarbij je makkelijker inklikt, met minder kracht, dan de Look Keo? Alvast bedankt!!!

Berrie50
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 09 jun 2011 12:32

Berrie50 15 feb 2013 15:16

Fiets met spd-sl, en vindt dat fijne klikpedalen om makkelijk in te klikken.
Succes.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 15 feb 2013 15:21

Mss overwegen oude toeclips te monteren?
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 feb 2013 15:21

Time is niet makkelijker dan Look of SPD-SL, eerder lastiger. Look en SPD-SL vind ik vergelijkbaar.

gt56
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2011 09:55

gt56 15 feb 2013 15:25

shimano mountainbike pedalen

de bijpassende schoenen lopen nog gemakkelijker ook

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 feb 2013 15:29

SPD pedalen bedoel je? Moeilijker inklikken dan Look en SPD-SL IMHO.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 15 feb 2013 15:30

Ik denk dat je toch op zoek moet naar iets zonder inklik pedalen. Bij alle systemen moet je toch wel kracht zetten bij in of uit klikken. Als je nu aangeeft dat je je voet handmatig erin moet duwen gaat functie over vorm en zou ik zelf met gewone pedalen rijden of zoals eerder aangegeven met toeclips.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 15 feb 2013 16:46

havana schreef:SPD pedalen bedoel je? Moeilijker inklikken dan Look en SPD-SL IMHO.
Mijn mtb SPD pedalen op de allerlaagste veerspanning gezet in combinatie met de multi-directional spd-plaatjes klikken makkelijker en moeitelozer in als mijn Ultegra SPD-SL pedalen op de racefiets.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 feb 2013 17:11

Toe-clips!
Geen kracht voor nodig, de beste oplossing in deze.
Less is bore

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 15 feb 2013 17:22

daniel1975 schreef:Toe-clips!
Geen kracht voor nodig, de beste oplossing in deze.
Dat zeg ik :lol:
What makes the boat go faster?

lucile
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 sep 2011 08:38

lucile 15 feb 2013 17:25

Bedankt voor de reacties en het meedenken zover... Ik heb alleen problemen met het inklikken, het uitdraaien/klikken was een paar maanden geleden nog onmogelijk, maar dat gaat nu gelukkig al redelijk goed. Ik had gehoopt dat alleen een andere pedaal een simpele ( hopelijk tijdelijke) oplossing zou zijn, zonder ook nog te hoeven veranderen van schoenen. Met gewone pedalen kan ik alleen maar duwen en laat ik mijn spieren niet optimaal werken, voor mij helemaal essentíeel. Met toeclips zit je vast met riempjes en zou ik ook nog andere schoenen moeten hebben volgens mij ? Ik zat al te denken aan Gyro platforms met loopschoenen, maar daar zit je dan ook vast met riempjes en dat zie ik niet echt zitten als ik plotseling moet stoppen bijv. ( heb ik al vele minder leuke oude verhalen over gehoord)). Daar ik alleen maar Look Keo's ervaring heb, weet ik niet of je bijvoorbeeld met de Speedplay of Time pedalen iets minder kracht nodig hebt ? Ik merk dat ik net wat kracht tekort kom, vandaar dat het extra duwtje met de handjes soms nodig is, een hele enkel keer lukt het mij wel. Misschien dat de andere merken een net iets andere/mindere en/of verstelbare spanning/sterkte hebben dan de Keo's.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 feb 2013 17:50

Of de "zelfmoordpedalen" van forumlid Frankvanboven? Moet via de search nog wel een topic over te vinden zijn?

[edit] Gevonden

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=25674" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie