Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Chorus 11speed of record 10speed

myerman
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:38
Locatie: Evergem - Belgie

myerman 28 okt 2010 21:26

Ik ben een nieuwe fiets aan het opbouwen en ik zit nog met een probleem in verband met de groep.
Ik twijfel tussen een 11speed chorus en een 10 speed record.
Ik geraak nog aan een nieuwe record (wel een dubbel, terwijl ik een compact wil) voor de prijs van de huidige chorus 11 speed.

Ik lees hier verschillende verhalen over de 11 speed, waardoor ik twijfel; dus zou ik eventueel eens wat ervaringen willen horen van personen die beide met elkaar vergelijken.

Ps: ik rij zo'n 8000km per jaar en wil dit jaar ook aan enkele cyclo's deelnemen.

Ik geraak er echt niet uit.....

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 28 okt 2010 21:45

Ik zou voor de Chorus gaan, 11speed geeft je gewoon meer mogelijkheden. Als je compact wilt zolas je zegt , laat je dan niet verder afleiden.
Het verschil tussen Record en Chorus is trouwens erg klein. Voor 2011 heeft ook de Chorus zwarte remhoeven. Verder verschil is de hollow crank en USB (keramische) lagers bij de Record groep, en een beetje gewicht. Met Chorus heb je gewoon een topgroep.
Eem Chorus 2010 is trouwens te koop voor zo'n 700 euro, en de 2011 verwacht ik voor 800-850 euro.
Afbeelding

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 28 okt 2010 22:03

Wat Myerman aanhaalt is ook mijn angst, het schakelen van de 11 speed. Op de bikemotion nog nagevraagd bij de importeur: "geen enkel probleem, schakelt als een zonnetje". Er stonden 2 mannen te wachten op advies over hoe ze hun schakelproblemen met de super record 11 speed konden oplossen! Toch maar even meegeluisterd en aan de heren gevraagd wat de problemen precies waren. Bij de een liepen de kabels door het frame, zelfs met goretex kabels geen blijvende verbetering. De andere heer had bij 10 speed nooit problemen, maar nu met 11 speed loopt hij niet helemaal mooi. Dus...... wel of geen 11 speed?

Gebruikersavatar
kauwvot
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 okt 2009 23:48

Gebruikersavatar kauwvot 28 okt 2010 22:10

2010 11sp Chorus, 3000km in laatste 4,5mnd, (Cervelo S1 wel recht) door frame: schakelt als een zonnetje...

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 28 okt 2010 22:13

Ik heb 11 speed en geen problemen, stel wel zelf af.
Ze schijnen gevoeliger te zijn, maar goed schoonmaken van tandwielen en ketting lost veel op.
Het enige nadeel van de 11 speed vind ik de deraillleurwieljes, daar kan veel vuil aan blijven hangen. Maar goed, die zijn goedkoop te vervangen (niet gedaan, dus zo irritant vond ik het nu blijkbaar ook weer niet)
Met kabels door het frame heb ik geen ervaring.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37662
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 okt 2010 22:34

Walters schreef:Wat Myerman aanhaalt is ook mijn angst, het schakelen van de 11 speed. Op de bikemotion nog nagevraagd bij de importeur: "geen enkel probleem, schakelt als een zonnetje". Er stonden 2 mannen te wachten op advies over hoe ze hun schakelproblemen met de super record 11 speed konden oplossen! Toch maar even meegeluisterd en aan de heren gevraagd wat de problemen precies waren. Bij de een liepen de kabels door het frame, zelfs met goretex kabels geen blijvende verbetering. De andere heer had bij 10 speed nooit problemen, maar nu met 11 speed loopt hij niet helemaal mooi. Dus...... wel of geen 11 speed?


Dan moet je de heren maar even langssturen. Meerdere 11sp's afgesteld, geen enkel probleem. Mits je achterpad goed recht is, dat luistert volgens mij iets nauwkeuriger dan bij 10sp.
Less is bore

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 28 okt 2010 22:57

Daniel1975 schreef:
Walters schreef:Wat Myerman aanhaalt is ook mijn angst, het schakelen van de 11 speed. Op de bikemotion nog nagevraagd bij de importeur: "geen enkel probleem, schakelt als een zonnetje". Er stonden 2 mannen te wachten op advies over hoe ze hun schakelproblemen met de super record 11 speed konden oplossen! Toch maar even meegeluisterd en aan de heren gevraagd wat de problemen precies waren. Bij de een liepen de kabels door het frame, zelfs met goretex kabels geen blijvende verbetering. De andere heer had bij 10 speed nooit problemen, maar nu met 11 speed loopt hij niet helemaal mooi. Dus...... wel of geen 11 speed?


Dan moet je de heren maar even langssturen. Meerdere 11sp's afgesteld, geen enkel probleem. Mits je achterpad goed recht is, dat luistert volgens mij iets nauwkeuriger dan bij 10sp.


Het afstellen gaat ook iets anders dan bij 10 speed. De afstelling gebeurt op het 5e kransje ( kleinste kransje is het 1e).
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 771
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 28 okt 2010 23:08

Voor 2011 zou de gevoeligheid voor de afstelling vermincerd zijn. De 2011 groepen zouden dus om een minder nauwkeurige afstelling vragen.
Op de bike motion heb ik op de campa stand gevraagd wat ze dan gedaan hadden. Ze hadden het over wat andere, vooral langere pinnetjes in het binnenwerk van de ergo powers. De klik zou als gevolg daarvan ook wat zwaarder hoorbaar en voelbaar zijn.

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 28 okt 2010 23:14

Fijn om te lezen dat er veel mensen positief over de 11 speed zijn. Vooral die achterpad schijnt erg belangrijk te zijn, ik de "fiets" van 2009 lees ik in de test dat ook op de testfiets dit een probleem was. Ze schrijven zelfs dat vervoer in een vliegtuig of auto al problemen kan opleveren. Zijn dit spookbeelden of realiteit? Mijn fiets moet namelijk minimaal 2x per jaar met het vliegtuig mee in een koffer.

groeten,

Walter

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 28 okt 2010 23:50

11speed is gevoeliger.
Velgenfluisteraar

Florezido

myerman
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:38
Locatie: Evergem - Belgie

myerman 29 okt 2010 13:27

Blijkbaar kiest iedereen hier voor een 11speed, maar zijn er toch soms nog twijfels over de afstelling.
Hoe kritisch is die in de wetenschap dat de fiets soms vervoerd zal worden in de auto of op een fietsdrager?

Verder dan ook de volgende vraag: Volgens mijn vader stonden op BIKE-MOTION alle colnago's nog afgemonteerd met de 2010-groepen.
Is de 2011 er nog niet en zijn er dus ook geen praktijktesten of was dat eerder toeval

leenpol
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 sep 2009 22:10

leenpol 29 okt 2010 13:35

Rij zelf op een Basso Astra met chorus 11-speed. Geen problemen. Schakelt heerlijk. Al vele malen de fiets in de kofferbak en op de achterbank gehad. Ook geen problemen nadien. Op BIKE-MOTION stond de Basso Astra al wel met de nieuwe 2011 chorus.
Basso Astra - Campagnolo Chorus - compact na een Jan Janssen - Nemo - Shimano 105 - triple

Plaats reactie