Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Stuurbocht

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 25 sep 2012 11:52

Betreft je handen:

1. Lagere bandenspanning+bredere banden (deze afrijden, daarna bredere kopen).
2. Goede handschoenen.
3. Evt. Opzetstuur.

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 25 sep 2012 23:24

benitoamsterdam schreef:
0013 schreef:Korte noot over je remmen... Dat aspect lijk ik hierboven nog te missen. Je lijkt nu standaard V-brakes te hebben.

Als je voor een racestuur met bijbehorende remgrepen(+evt geintegreerde shifters gaat) moet je met je remmen ook rekening houden.

Racegrepen hebben een grotere hefboom en kortere cable-pull dan V-brake remgrepen. Dat wil zeggen dat je remmen hebt die A) niet tot nauwelijks remmen of B) bijna niet te doseren en makkelijk aanlopen.

Bij de meeste racegrepen heb je dus race specifieke, mini-V of cantilever remmen nodig.
Bij Rose hebben ze een adapter om STI-remgrepen te gebruiken icm V-brakes http://www.rose.nl/artikel/xtreme-pro-c ... /aid:38795, geen ervaring mee.
Er zijn ook racegrepen speciaal voor gewone V-brakes http://www.rose.nl/artikel/dia-compe-ra ... /aid:38443
Dit is natuurlijk een heel belangrijk punt!
Hoe mijn V-brakes zich gedragen met "normale" remgrepen heb ik geen idee van. Dat het niet optimaal gaat werken heb ik wel begrepen.
Die adapters bij Rose.nl had ik al wel gezien, krijgen redelijke waardering. Dit kan een optie zijn.
Ook andere remmen kosten de wereld niet; is een optie waar ik eigenlijk het liefst voor zou gaan.
Die raceremhendels voor v-remmen van Rose.nl krijgen dan weer niet erg goede reacties, dit heeft vooralsnog niet mijn voorkeur.

Bedankt voor deze, zeer nuttige, reacties.

Gr.
Bert
Avatar gebruiker

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 25 sep 2012 23:33

dc schreef:Betreft je handen:

1. Lagere bandenspanning+bredere banden (deze afrijden, daarna bredere kopen).
2. Goede handschoenen.
3. Evt. Opzetstuur.
dc:

1. Lagere bandenspanning zal zeker schelen. Ik zit nu op 9 bar, de juiste spanning volgens Vittoria.
2. Ik ben begonnen met AGU GripTec 1. Behoorlijke demping door Gel pads, niet meer te koop. Heb nu Roeckl Illertissen, ook met behoorlijke Gel kussens.
3. Geen ervaring mee.

Wel merk ik dat wanneer ik mijn handen in een andere positie op het stuur hou, dus meer in lijn met mijn onderarm, de problemen veel minder zijn. Dit is mede een van de redenen om een ander (race-) stuur te willen kopen. Als ik om mij heen kijk, zie ik bij andere wielrenners, dat de handen veel meer in lijn zijn met de onderarm dan dat dit bij mij het geval was. Vandaar die andere positie van mijn handen. Deze positie voelt alleen nogal onnatuurlijk aan op dit stuur.
Avatar gebruiker

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 25 sep 2012 23:36

Ernie C. schreef:Ik zou ook voor een opzetstuur gaan eventueel in combinatie met een ander stuur, een comfortabeler (carbon?) mtb stuurtje tegen de trillende handen. Je kunt je handen/polsen op de lange rechte stukken wat laten rusten door van het opzetstuur gebruik te maken. Zo ben je minstens zo snel en veel goeddoper uit, een echte racefiets wordt het toch niet.
Het verhaal opzetstuur is toch wel nieuw voor mij. Hiermee wordt zo'n "tijdrijders stuur" bedoelt toch? Dus een stuur waar je onderarm in ligt?
En deze "passen" op een MTB stuur? Tevens zou ik dan mijn eigen rem/schakel verstellers kunnen blijven gebruiken?

Lijkt misschien best een heel goede optie.
Avatar gebruiker

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 25 sep 2012 23:49

Heren,

Tot zover bedankt voor uw reacties.

Blijf ik nog wel met een vraag over de Sunrace Shifters: http://www.internet-bikes.com/index.php?p=314&id=6934
Iemand ervaring met deze shifters?

Volgens de leverancier zijn ze compatibel met Shimano 8-speed EN met V-remmen.
Zie ook: http://www.sunrace.com/en/products/detail/r80?sku=STR80

Gr.
Bert
Avatar gebruiker

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 sep 2012 18:20

Inderdaad een tijdritstuur. Zowel de Sunrace shifters als Internetbikes (heb je ze al gegoogeld?) zou ik mijn handen niet aan branden. Hier op het forum staat nog een 8 speed Dura Ace groep te koop, gebruiken wat je nodig hebt en de rest weer verkopen. http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=15&t=51577
Campagnolo Ultra Dork

0013
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:36
Locatie: Breda

0013 26 sep 2012 20:42

Ik heb zelf 1 x bij internetbikes een en ander gekocht. Ik moets voor m'n werk in de buurt zijn en heb het afgehaald en betaald bij afhalen. Stond netjes klaar en was gewoon compleet. Wat de sunrace betreft kan ik je geen hulp bieden. Daarmee ben ik niet bekend.

Succes !
2011 Lapierre X control, X9
2010 Koga Flyer, 105/ultegra, Fulcrum R3
2007 Focus Cross Team, DA/Ultegra

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 26 sep 2012 22:58

Ernie C. en 0013 (dat moet Tilburg zijn toch?)

Internet-bikes is de enige partij in NL die Sunrace verkoopt (zover ik kan vinden). Dat er veel klachten heb ik gelezen, maar er zijn ook vele tevreden klanten. Klachten betreft veelal nazorg/defecte en verkeerde leveringen, en betalingen/ verzendkosten.
Sunrace is verbazend weinig over te vinden. Made in Taiwan, Amerikanen schijnen regelmatige gebruikers te zijn. Enkele mensen beweren heel tevreden te zijn, maar de meeste vragen gaan over, inderdaad net als ik, gebruikers ervaringen.

Zo'n Dura Ace set is natuurlijk wel heel "chic de friemel". Alleen is 42/21 nog wel behoorlijk zwaar trappen hier op de Veluwe. Misschien met mijn eigen cassette, die tot 28 gaat gebruiken.
Even denken en overleg hebben. Wordt vervolgd.

Bedankt voor jullie reacties.

Gr.
Bert
Avatar gebruiker

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 07 okt 2012 23:27

Dames, heren,

Toch eigenwijs geweest en een stuurtje gekocht. Gisteren gemonteerd, nu zo'n 60 km mee gereden. Moet eerlijk zeggen dat ik geen problemen met mijn handen heb gehad. Wel is het wennen, maar voelt nog niet verkeerd. Goed, het is allemaal nog erg vers, dus nog heel weinig ervaring en daarom waarschijnlijk nog geen goede mening. Kosten totaal 210 euro.

Afbeelding

Let niet op de bezem, of wat hier nog van over is svp :)

Shifters van Sunrace, de enige die ik buiten E-bay om kon vinden voor een 3 x 8. De rechter, 8, gaat heel erg goed, schakelt direct en foutloos. Opschakelen gaat met korte klik op de bovenste hendel, neerschakelen met de grotere en langere hefboom waar weinig kracht voor nodig is, maar wel vrij lange slag gemaakt moet worden.
De linker zou drie moeten schakelen. Helaas heb ik vergeten om een steldingetje in de kabel te kopen zodat ik de boel moest afstellen door de kabel op de juiste spanning vast te zetten. Niet erg ideaal. Schakelt goed, maar opschakelen naar het grote blad vergt twee keer de lange hefboom bedienen. Ik weet niet of dit komt doordat ik dat afstelling niet optimaal heb, of omdat dit zo geconstrueerd is, ik denk het laatste.

Afbeelding

Remmen met deze shifters en mijn V-brakes gaat goed. Wel heb ik X-treme dingetjes gemonteerd, zie foto. De kabel moet zich nog wel even zetten. Montage is vrij eenvoudig te doen. Prima doseerbare remmen. Hoe dit zich gaat houden in de toekomst, en dan bedoel ik met vuil enz., weet ik natuurlijk nog niet.

Afbeelding

Ik zal over een paar weken, wanneer ik wat meer kilometers ervaring heb, nog eens mijn mening ventileren.
Avatar gebruiker

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 08 okt 2012 09:38

RelicBert schreef: Ik zit nu op 9 bar, de juiste spanning volgens Vittoria.
Nooit geweten dat Vittoria een bijbel of een steen is waarin de Waarheid gehouwen staat ivm bandenspanning (de juiste spanning bestaat ten eerste niet, en 7-8 bar is meer dan genoeg).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 08 okt 2012 10:51

de zwarten schreef:
RelicBert schreef: Ik zit nu op 9 bar, de juiste spanning volgens Vittoria.
Nooit geweten dat Vittoria een bijbel of een steen is waarin de Waarheid gehouwen staat ivm bandenspanning (de juiste spanning bestaat ten eerste niet, en 7-8 bar is meer dan genoeg).
Vittoria heeft een app waar je een aantal variabelen in kunt voeren:

-aantal tpi en soort karkas
-tube of clincher
-totaal gewicht (rijder + fiets)
-weersomstandigheden

hierna komt de volgens Vittoria optimale druk eruit rollen.......
Afbeelding

Plaats reactie