Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Stuurbocht

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 21 sep 2012 22:25

Geachte forumleden,

Ik ben bezig mijn hybride om te bouwen naar een racefiets. Het is een oudere Koga.
Op dit moment zoek ik naar een geschikt stuur. Echter, waar ik van alles kan vinden over afstellen van zadels en pedalen, kan ik over sturen en stuurpennen maar heel weinig vinden.

Daarom heb ik de volgende vragen en hoop dat iemand mij op het goede spoor kan zetten of duidelijke info kan verstrekken.

Allereerst het stuur zelf. Breedte ben ik al wel uit, 44 cm zou dit moeten zijn. Maar welke drop en welke reach? Ik ben 1,88 lang. Heb redelijk grote handen, XL als handschoenmaat (Roeckl maat 10). Verder ben ik inmiddels 56 jaren jong. Ga voor mijn gevoel wel redelijk ver voorover, maar zie anderen toch wel wat verder over het stuur gebogen zitten. Welk stuur zou voor mij geschikt zijn? Ik zie veel compact modellen, lijkt een soort van rage? De Ritchey Comp Logic II lijkt me bijvoorbeeld wel een leuk stuur om mee te beginnen, of is dit sterk af te raden? Gewicht speelt nog niet zo'n heel belangrijke rol, comfort wel.

Een tweede vraag gaat over de afstelling van het stuur en de lengte van de stuurpen. De juiste lengte van de stuurpen dient men te bepalen door de elleboog tegen de punt van het zadel te houden, etc. etc. Niet echt een duidelijk uitgangspunt lijkt me, of is dit wel de juiste methode? Hoogte is afhankelijk van persoonlijke voorkeur, hier kan ik me wel iets bij voorstellen. Toch zou ik het waarderen als iemand me een stukje verder in de goede richting kon sturen.

Een laatste vraag over shifters. Mijn fiets heeft nog een triple 8. Vooralsnog bevalt dit prima. Ik weet dat dubble 10 meer van deze tijd is, maar voolopig bijft ik met die triple 8 fietsen. Nou zijn hier bijna geen shifters voor te vinden, ik vind eigenlijk alleen de Sunrace STR 80. Erg goedkoop in verhouding met Shimano e.d. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik hier een tijdje mee vooruit of wordt dit een bak met ellende?

Ik hoop dat er mensen zijn die me vooruit kunnen helpen.
Alvast bedankt voor het lezen van het toch redelijk lange verhaal.

Met Vriendelijke Groet,
Bert ten Hove
Avatar gebruiker

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 21 sep 2012 22:57

Shimano 8 speedSora kan je op ebay vinden. Ik weet alleen niet of dit een heel goed plan is. Banden, stuur, pen, lintje, Shifters, je kijkt al snel naar 200 euro+. En dan nog is het geen echte racefiets.

Spaar door en voor 500 euro heb je een tweedehandsje.

chassepatat
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 okt 2009 21:51
Locatie: Amsterdam

chassepatat 21 sep 2012 23:35

Compact sturen is geen rage, het is meer de standaard. Ik kan je 3T Ergosum aanraden.

V.w.b. de stuurpenlengte klopt die methode van geen kant. Het is echt proberen. Misschien eerst even enkele (goedkope) kopen en gewoon proberen...

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 22 sep 2012 00:00

dc schreef:Shimano 8 speedSora kan je op ebay vinden. Ik weet alleen niet of dit een heel goed plan is. Banden, stuur, pen, lintje, Shifters, je kijkt al snel naar 200 euro+. En dan nog is het geen echte racefiets.

Spaar door en voor 500 euro heb je een tweedehandsje.
Tja, misschien niet zo'n heel goed idee, voor mijn gevoel echter wel. Een "echte" racefiets komt er zeker nog wel eens, maar op dit moment moet het echt even met mijn eigen project. Die Shimano Sora is misschien nog wel een goede optie. Bedankt!

Een tweedehandsje voor 500 euro is misschien mogelijk, maar een goede voor dat geld heb ik nog niet zo heel veel langs zien komen.(of er zitten gelijk een hoop onkosten aan). In elk geval bedankt voor je reactie.

chassepatat schreef:Compact sturen is geen rage, het is meer de standaard. Ik kan je 3T Ergosum aanraden.

V.w.b. de stuurpenlengte klopt die methode van geen kant. Het is echt proberen. Misschien eerst even enkele (goedkope) kopen en gewoon proberen...
Bedankt. De 3T Ergosum zal ik ook eens naar kijken.
Stuurpenlengte is dus echt een kwestie van proberen, was er al wel een beetje bang voor.
Chassepata, ook jij bedankt voor je reactie.

Gr.
Bert
Avatar gebruiker

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 22 sep 2012 07:16

RelicBert schreef: Tja, misschien niet zo'n heel goed idee, voor mijn gevoel echter wel. Een "echte" racefiets komt er zeker nog wel eens, maar op dit moment moet het echt even met mijn eigen project. Die Shimano Sora is misschien nog wel een goede optie. Bedankt!

Een tweedehandsje voor 500 euro is misschien mogelijk, maar een goede voor dat geld heb ik nog niet zo heel veel langs zien komen.(of er zitten gelijk een hoop onkosten aan). In elk geval bedankt voor je reactie.
Bert, kijk gewoon op marktplaats, staat:

Koga Miyata Gentlux 60CM triple Ultegra voor 450 euro.
Rider 58cm racefiets met Shimano 105 en Mavic Aksium voor 350 euro (Rider is prima)
Duell Palermo 57cm c-t, Campagnolo Veloce 275 euro

Daar ga je gewoon veel blijer van worden.

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 22 sep 2012 10:19

dc schreef: Bert, kijk gewoon op marktplaats, staat:

Koga Miyata Gentlux 60CM triple Ultegra voor 450 euro.
Rider 58cm racefiets met Shimano 105 en Mavic Aksium voor 350 euro (Rider is prima)
Duell Palermo 57cm c-t, Campagnolo Veloce 275 euro

Daar ga je gewoon veel blijer van worden.
Tja, misschien heb je wel gelijk. Die Koga is inderdaad wel mooi. Die Rider heeft wel een heel oud frame, 1980. De Palermo is wat klein. Ach zo is er natuurlijk altijd wel wat te bedenken. Misschien moet ik even laten zien waar ik nu op fiets.
Koga dus. Begin van dit jaar nieuwe ketting, nieuwe cassette, nieuw crankstel en nieuwe trapas gemonteerd. Later dit jaar is het zadel er op gekomen, evenals de Shimano SPD trappers. Lijkt dus dat ik er al bijna ben, voorlopig dan.

Fotootje:
Afbeelding

Nogmaals, ik sluit niet uit dat er (volgend jaar) een andere fiets komt, beter, mooier, nieuwer, maar voorlopig moet ik het even met deze Koga doen.
Avatar gebruiker

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 22 sep 2012 11:30

RelicBert schreef:Die Rider heeft wel een heel oud frame, 1980. .


Het leeftijd van het frame is niet spannend, want zoveel heeft dat doorgaans niet te lijden, het is immers geen draaiend onderdeel. Rider is eind jaren 80 en is een standaard OS aluminium frame.

Een voorbouw conversie met shifters zal toch al snel een richting 200 euro lopen, en je kan er donder opzeggen dat de restwaarde van de Rider volgend jar ook nog wel rond de 350 euro ligt (je raakt hem wel weer kwijt. En je hebt de Koga voor de ontspannen ritjes (spatbordjes terug!).

Als je de Rider niets vind zou ik gewoon doorrijden op de Koga zoals hij is en gewoon geld opzij zetten. Dat stuur maakt het sowieso niet een betere fiets om lekker mee te trainen, dat gaat ook goed opde fiets zoals hij is.

Anecdote; in mijn zondaggroepje (allemaal goede wedstrijdrijders!)stikt het in de winter van dit soort fietsen... en ze rijden keihard mee in het groepje, doen mee voor de sprints en zetten zo nodig iedereen op de kant.

Gewoon je geld in je portemonnee houden, deze conversie ga je geld op verliezen.

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 22 sep 2012 15:04

Tja, dc. Je brengt me toch weer an het twijfelen, haha.

Toch ga ik nog steeds voor een upgrade en blijven mijn vragen uit mijn eerste post hier dus gewoon nog staan.
Natuurlijk zal het me geld kosten, maar dat kost fietsen nu eenmaal toch wel. En zoals gezegd, een andere of nieuwe fiets zal er toch nog wel eens komen.
Het huidige stuur is erg breed en bovendien krijg ik last van trillende handen; dat is de reden dat ik toch een ander stuur zoek.

Hoeveel scheelt het frame eigenlijk tussen zo'n hybride als ik nu heb en een echte racer? Ik weet dat de hoek van de zadelbuis wat kleiner is en dat de wielbasis iets korter is? Misschien andere balhoofdhoek?
Avatar gebruiker

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 24 sep 2012 20:48

RelicBert schreef: Hoeveel scheelt het frame eigenlijk tussen zo'n hybride als ik nu heb en een echte racer? Ik weet dat de hoek van de zadelbuis wat kleiner is en dat de wielbasis iets korter is? Misschien andere balhoofdhoek?
Zoals je al zegt is de geometrie anders. Maar het is heel simpel, het zal ongeveer net zo rijden als dat hij nu rijdt, alleen zal je iets lastiger bij de remmen kunnen komen^^.

Gezien de vorm van het huidige stuur zal je nauwelijks langer gaan zitten als je een racestuur monteert. Onderin de bocht zit je wat dieper, maar eerlijk gezegd rij je daar weinig in, zie ook de profs. Al met al zou ik gewoon lekker door kachelen met je vlinder stuur, een stuk goedkoper. Qua snelheid ga je niet zoveel merken, zeker als je een beetje aerodynamisch op je huidige stuur gaat hangen.

Als de gemiddelde snelheid je doel is, plak er dan een opzetstuur op, gaat je gemiddelde meer van omhoog dan een racebocht.

0013
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:36
Locatie: Breda

0013 25 sep 2012 00:29

Korte noot over je remmen... Dat aspect lijk ik hierboven nog te missen. Je lijkt nu standaard V-brakes te hebben.

Als je voor een racestuur met bijbehorende remgrepen(+evt geintegreerde shifters gaat) moet je met je remmen ook rekening houden.

Racegrepen hebben een grotere hefboom en kortere cable-pull dan V-brake remgrepen. Dat wil zeggen dat je remmen hebt die A) niet tot nauwelijks remmen of B) bijna niet te doseren en makkelijk aanlopen.

Bij de meeste racegrepen heb je dus race specifieke, mini-V of cantilever remmen nodig.
2011 Lapierre X control, X9
2010 Koga Flyer, 105/ultegra, Fulcrum R3
2007 Focus Cross Team, DA/Ultegra

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 sep 2012 09:26

Ik zou ook voor een opzetstuur gaan eventueel in combinatie met een ander stuur, een comfortabeler (carbon?) mtb stuurtje tegen de trillende handen. Je kunt je handen/polsen op de lange rechte stukken wat laten rusten door van het opzetstuur gebruik te maken. Zo ben je minstens zo snel en veel goeddoper uit, een echte racefiets wordt het toch niet.
Campagnolo Ultra Dork

benitoamsterdam
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 sep 2012 11:40

benitoamsterdam 25 sep 2012 10:08

0013 schreef:Korte noot over je remmen... Dat aspect lijk ik hierboven nog te missen. Je lijkt nu standaard V-brakes te hebben.

Als je voor een racestuur met bijbehorende remgrepen(+evt geintegreerde shifters gaat) moet je met je remmen ook rekening houden.

Racegrepen hebben een grotere hefboom en kortere cable-pull dan V-brake remgrepen. Dat wil zeggen dat je remmen hebt die A) niet tot nauwelijks remmen of B) bijna niet te doseren en makkelijk aanlopen.

Bij de meeste racegrepen heb je dus race specifieke, mini-V of cantilever remmen nodig.
Bij Rose hebben ze een adapter om STI-remgrepen te gebruiken icm V-brakes http://www.rose.nl/artikel/xtreme-pro-c ... /aid:38795, geen ervaring mee.
Er zijn ook racegrepen speciaal voor gewone V-brakes http://www.rose.nl/artikel/dia-compe-ra ... /aid:38443
Nog nooit positief geweest bij een controle.

Plaats reactie