Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Nieuwe wielen (en nieuwe cassette) - wat is wijsheid?

kirby
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 mei 2011 17:29

kirby 16 jul 2012 11:03

Ik heb een paar nieuwe wielen op de kopt getikt en daar maar ineens een nieuwe cassette bijgekocht. De oude (12-30 10sp) was toch niet zo heel nuttig op 99% vlakke ritjes.

Ik heb nu een 12-25 op de wielen gemonteerd maar ze nog niet in de fiets gezet. Heb al wat zoekwerk achter de rug maar vind geen algemeen concluderend (als dat al bestaat wat betreft racefietsen :D) antwoord. Mijn vraagjes:

1. De oude cassette - kettingcombo heeft ongeveer 800km gelopen. Moet ik de ketting best vervangen of kan ik deze gewoon nog opgebruiken?
2. Ik neem aan dat er nog wel wat verstelwerk bij komt kijken maar ik vind precies de juiste aanwijzingen niet. Ik heb een 105 achterderailleur, wie weet de juiste stappen?

Alvast bedankt voor jullie advies en/of nuttige links!

dave73nl
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 30 jul 2010 15:56
Locatie: Tilburg

dave73nl 16 jul 2012 11:34

Op YouTube staan hier heel mooie filmpjes over op is de moeite waard even te googlen... Er hoeft ook geen nieuwe ketting bij op ;)
Na jaren van afwezigheid weer sporadisch op \'s heerenswegen te spotten... Onhandig en langzaam? 99% kans dat ik het ben!

"Talent is ook een vorm van heel graag willen". Huub van der Lubbe

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5743
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 16 jul 2012 11:56

Gewoon de cassette wisselen.
Er hoeft niets aan de achterderailleur verstelt te worden.
En een nieuwe ketting is ook nog niet nodig.

Gebruikersavatar
hendriku
Forum-lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 feb 2005 10:11
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar hendriku 17 jul 2012 14:15

theov schreef:Gewoon de cassette wisselen.
Er hoeft niets aan de achterderailleur verstelt te worden.
En een nieuwe ketting is ook nog niet nodig.
Klopt allemaal. Na 800km is de ketting nog prima en kan je nog overstappen naar een andere - niet versleten - cassette. Als je op 10s blijft hoef je in principe ook niets te verstellen. Kortom, de boel installeren en maak eens een rondje. Als het niet 100% lekker loopt zat het bijstellen minimaal zijn maar maak je geen zorgen.
Kijk ook eens op Racefietsblog.nl voor nog meer racefietsen en wielernieuws! Ook op Twitter, Facebook, Pinterest en op Strava met onze eigen club: app.strava.com/clubs/racefietsblog-nl

Plaats reactie