Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Derailleur / ketting / achteruit draaien / geratel / HELP!!

joers
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 feb 2011 18:21

joers 22 mei 2012 20:11

Tijdens schoonmaken wilde zoonlief helpen...en heeft aan trappers zitten draaien en aan versnellingen gezeten.

Ik ben a-technisch...maar als ik nu mijn trappers ronddraai....en het achterwiel dus laat draaien....en de trappers vervolgens stil hou om het achterwiel te laten "uitrollen", begint de derailleur dramatisch te ratelen en haperen. Achteruit draaien is dan ook niet mogelijk en loopt het hele zaakje ram-vast. Zodra ik zacht "meetrap" is het geratel weer weg, maar zodra ik de trappers weer stil hou, begint het weer vrolijk opnieuw.

Geen idee hoe ik het opgelost krijg. Weet iemand wat ik/mijn zoon gedaan hebben en hoe ik het moet oplossen?? Op- en afschakelen is geen probleem, maar de ketting lijkt op een of andere manier vast te lopen zodra ik achteruit trap/trappers stil hou (hij wil het achterwiel dan gewoon achteruit laten draaien zo lijkt het)

Sorry...ik kan het niet anders omschrijven...
Still the same....maar dan 60 kilo lichter! And it feels great!! / rides a Stevens Aspin Ultegra

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 22 mei 2012 20:21

Raar, als je je pedalen stil houdt staat ook je ketting stil en dus je derailleur ook.
Zit je wiel er wel goed in? Diep genoeg in de achterpadden?

1 en ander kan niet zomaar van de leg af zijn na schoonmaken.
Ketting smeren heb je neem ik aan wel gewoon gedaan?
FacebookS3RSSite

joers
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 feb 2011 18:21

joers 22 mei 2012 20:22

Jip gesmeerd.
Zondag nog 130 km. mee gefietst, zonder een centje pijn.

danny1407 schreef:Raar, als je je pedalen stil houdt staat ook je ketting stil en dus je derailleur ook.
Zit je wiel er wel goed in? Diep genoeg in de achterpadden?
Wiel is er niet uit geweest. Laat ik 't anders zeggen..de ratel komt (lijkt het) uit de as (inderdaad niet uit de derailleur)....ketting is inderdaad stil....
Still the same....maar dan 60 kilo lichter! And it feels great!! / rides a Stevens Aspin Ultegra

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 22 mei 2012 20:45

Even je wiel er toch uithalen en kijken of de ratel er is als je je wiel in je handen draait. (ook controleren wanneer je de cassette tegenhoud)
Voelen of je speling op de as kan ontdekken.....dat soort dingetjes.
FacebookS3RSSite

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 23 mei 2012 00:09

Het zou zomaar uit de body van de naaf kunnen komen. Valt de ketting ook wat slap als je de pedalen lichtjes naar achteren beweegt ? Dan verdenk ik de palletjes in de body. Iets te veel vet weg gespoeld uit de body wellicht ? Of heb je wellicht aan de stelschroef gedraaid waarmee de afstand van de derailleur tot de kransen wordt ingesteld ? Dan zou je vooral op de grotere tandwielen achter last moeten hebben.

joers
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 feb 2011 18:21

joers 23 mei 2012 14:54

jsparie schreef:Het zou zomaar uit de body van de naaf kunnen komen. Valt de ketting ook wat slap als je de pedalen lichtjes naar achteren beweegt ? .
Jip...helemaal!!

Heb inderdaad met ontvetter "gespeeld".... ketting loopt slap als ik pedalen naar achteren beweeg
Hoe los ik dit op??
Still the same....maar dan 60 kilo lichter! And it feels great!! / rides a Stevens Aspin Ultegra

joers
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 feb 2011 18:21

joers 23 mei 2012 17:56

Ben net naar de FM geweest: body is inderdaad kapot.
Wordt komende dagen vervangen voor een nieuwe. FM draaide aan pedaal en wist het meteen: body is aan vervanging toe.
Waarschijnlijk nog mooi op tijd klaar o zondag de testbaan van Ford onveilig te kunnen maken.
Still the same....maar dan 60 kilo lichter! And it feels great!! / rides a Stevens Aspin Ultegra

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 mei 2012 18:04

Niet toevallig een Mavic wiel, dan is het gewoon een kwestie van een drupje olie.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

joers
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 feb 2011 18:21

joers 23 mei 2012 20:59

Nee...Easton Vista SL
Still the same....maar dan 60 kilo lichter! And it feels great!! / rides a Stevens Aspin Ultegra

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 24 mei 2012 07:31

Denk dat een drupje olie ook wel de oplossing is. Maar goed de fietsenmaker zet er een nieuwe op en hij doet het weer...
Nu niet meer met ontvetter erop spuiten ;)
Gr Roos

joers
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 feb 2011 18:21

joers 24 mei 2012 22:31

die spuit ik alleen nog op mn ketting ;)
Still the same....maar dan 60 kilo lichter! And it feels great!! / rides a Stevens Aspin Ultegra

Plaats reactie